130 let
Akrobatický pilot Martin Šonka vystoupil 15. března v Praze na tiskové konferenci k nadcházející sezoně Red Bull Air Race World Championship 2010.

Akrobatický pilot Martin Šonka vystoupil 15. března v Praze na tiskové konferenci k nadcházející sezoně Red Bull Air Race World Championship 2010. | foto: ČTK

Rozhovor

Simulátor havárie? Skvělá zkušenost, říká český pilot série Air Race

Sport
  •   10:24
PRAHA - Když v úterý nacvičoval, jak se pod vodou vyprostit z havarovaného letadla, netušil, jak moc se to ještě může hodit.

Škaredě se mýlil. Před druhým závodem letecké série Red Bull Air Race se v australském Perthu zřítil do řeky brazilský pilot Kindlemann a v té chvíli zatrnulo i jemu.

Jediný Čech v soutěži Martin Šonka (32) pro LN přiznává: "Být přikurtovaný v letadle, které se potápí, není vůbec nic příjemného."

VIDEO: Brazilec přežil v tréninku pád se soutěžním letounem do řeky

* LN Jak vám bylo, když jste se dozvěděl o té nehodě?

Nemyslím si, že by to někoho z nás vystrašilo, ale člověk si samozřejmě uvědomí, že je to prostě motoristický sport, kde se takové nehody občas můžou stát.

* LN Co se dělo poté, kdy letadlo přistálo na hladině?

Záchranné týmy odvedly skvělou práci. Dvacet sekund po dopadu byly u letadla a za minutu byl Adi venku. Je dobré vědět, jak rychle jsou schopni nás zachránit.

* LN Nikdy v historii k takové havárii nedošlo. Jak vlastně vypadal nácvik, který jste podstoupili?

Byl to takový simulátor v bazénu. Vyzkoušeli jsme si v praxi kyslíkovou bombu, kterou máme každý v letadle. Byli tam samozřejmě připraveni zasáhnout potápěči, ale i tak to byla výborná zkušenost.

* LN Vyprostil byste se z letadla?

Při nácviku se mi to vždy podařilo. Doufám, že to nebudu nikdy potřebovat, ale teď už vím, jak takovou situaci správně řešit s klidnou hlavou.

* LN Liší se trať v Perthu od té, kterou jste poznal před třemi týdny při své premiéře v Abú Zabí?

Liší se dost a řekl bych, že je i těžší. Je tam víc prostoru, kde se dá hodně ztratit nebo hodně získat.

* LN Prý jsou nejtěžší dvě branky, které prolétáváte kolmo k hladině, a ještě při tom zatáčíte o 270 stupňů. Je to klíčové místo?

Je to těžké. Teoreticky jsou brány postavené tak, že by se za bezvětří dalo hned po první naplno točit a mělo by to ideálně vyjít do té druhé. Jenže při větru už to nevychází. Během jediného manévru pak můžete ztratit i několik drahocenných vteřin.

* LN V Abú Zabí jste ve velkém větru třikrát trefil pilon a nakonec nepostoupil z kvalifikace. Máte ty chyby stále před očima?

Byl to první závod, takže se takové chyby daly předpokládat. Proto pořád přemýšlím nad tím, jak by mohl vítr foukat tady, abych si z Abú Zabí vzal ponaučení.

* LN K čemu jste dospěl?

Nejdůležitější je letět čistě a netrefovat pilony i za cenu toho, že prostě letím pomaleji. Budu asi muset zvolit bezpečnější trajektorii letu... I když to jsem si říkal i v Abú Zabí. (směje se) Jsem bohužel taková závodivá povaha, takže letět pomalu není v mém případě snadné.

* LN Naneštěstí pro vás je Perth známý tím, že se tam piloti s větrem potýkají téměř pravidelně.

Musíte s tím umět během letu pracovat, což pro nás nováčky není dobré. Holt budu zase sbírat zkušenosti. Poletím asi víc opatrně a budu hrát na chyby ostatních.

Autor: Pavel Kalouš