Z jiného světa
Článek je to hezký, ale trochu na mě působí jak z jiného světa. Problém je, že vysoké školy dneska nejsou ani ostrůvky vzdělanosti, ani prakticky nepřipravují. Nároky na studenty neustále klesají. Stačí, když se podíváte na trend, jak klesá doba věnovaná studiu.I z IT oborů škol vylézají absolventi, kteří mají sotva základní znalosti z IT.Zde je modelová situace, jak to vypadá na VŠE:Že se VŠE blíží zmíněné továrně na vzdělání, o tom se obecně ví. Zajímavé je, že potom, co VŠE přešla na standardy evropského studia, snížil se počet pokusů na zkoušku na jediný pokus (s tím, že hodnocení na zkoušce má být jen cca. 20% hodnocení, zbytek by měl být za aktivitu v hodině, odevzdané práce, prezentace atd.). Studenti jsou tedy velmi stresovaní, že pokud zkoušku na poprvé neudělají, dostanou se do vážných problémů. Učitelé jsou na druhou stranu stresováni, že vyhodí mnoho studentů (budou z toho mít problémy i učitelé i studenti), proto přizpůsobí obtížnost zkoušky, aby prošlo co nejvíc studentů, s tím, že si je stejně podají u státnic. U státnic si pak zase komise řekne: no když už se student po pěti letech dostal až sem, tak to už ho nebudeme trápit a státnici mu dají.Je fakt, že velký podíl na tom, jak vypadají VŠ mají školy střední, které studenty dostatečně nepřipravují na studium na VŠ a vysoké školy pak musejí jejich roli suplovat. Např. kritické myšlení a porozumění textu, to jsou dovednosti, které by se podle mého měly rozvíjet hlavně na středních školách (zejména na gymnáziích). To samé platí pro základní uživatelské znalosti počítačů (úroveň ECDL by měla být standardem pro SŠ).