Sobota 11. května 2024, svátek má Svatava
130 let

Lidovky.cz

Strany zahájily předvolební agitaci na Čt

Události

  22:35
Praha - Svá televizní a rozhlasová poselství dnes v premiéře adresovaly lidem politické strany a hnutí, které letos kandidují do Poslanecké sněmovny. Ve spotech většinou představovaly své kandidáty a program, hlavně neparlamentní strany slibovaly změnu.

Dnes začaly předvolební agitace na Čt. foto:  Tomáš Krist, Lidové noviny

Experti soudí, že dopad spotů na voliče bude dost malý vzhledem k jejich nízké sledovanosti i vysílacímu času v případě televizních agitek. "Pokud by se objevil velmi nápaditý příspěvek, zaujmout by mohl, ale celkově jsem spíše skeptický," řekl  politolog Petr Just. Také podle Daniela Kunštáta z Centra pro výzkum veřejného mínění mohou spoty ovlivnit voliče "oklikou",
tedy tím, že se o nich bude diskutovat v médiích. "To se ale splní jen za podmínky, že jde o spoty nějakým způsobem originální: vtipné, vizuálně zajímavé nebo koneckonců třeba agresivní, tvrdě napadající konkurenty," řekl sociolog. Z dosavadní prezentace stran na televizní obrazovce získal dojem, že tak jako v minulosti jsou zřejmě nejprofesionálnější spoty občanských demokratů. "V zásadě můžeme říct, že jde o vyhozené peníze. Strany, které nedodaly spoty nebo se rozhodly peníze věnovat jinam, udělaly lépe," řekl  mediální analytik Milan Kruml z televize Nova. Dodal, že si není jistý, zda existuje nějaký jiný stát, kde by se podobné spoty vysílaly v takových velkých (sedmdesátiminutových) blocích. Publicista a vedoucí kulturní rubriky Hospodářských novin Petr Fischer řekl, že spoty na něj svou úrovní působily dojmem, že vznikly někdy těsně po roce 1989. "Což je pochopitelné, protože malé strany na to nemají peníze," podotkl.

ODS nasadila klipy od Filipa Renče ve stylu filmů o Indiana Jonesovi, v nichž varuje před vládou "KSČSSD", a představila své lídry. Ve stylu billboardové antikampaně vůči ODS pokračovala i ČSSD, která také upozorňovala na výhody svého programu. V klipu KSČM dětský hlásek informoval o poskytnutí peněz na výrobu spotů ve výši 200.000 korun čtyřem
zařízením pro děti. KDU-ČSL, která spoty také nedodala, prostředky poslala na povodňové konto České katolické charity. Jako první se dnes odpoledne v sedmdesátiminutovém televizním bloku na programu ČT1 představila strana SNK ED v rodinně laděném klipu na téma, proč jít volit, aby na opačném rozhodnutí nevydělaly tři nejsilnější parlamentní strany. Strana zelených vsadila na oživené volební noviny.

Hnutí Nezávislí se pokusilo o prognostickou zpravodajskou relaci, podle níž se letos v září podařilo jeho poslancům změnit politickou kulturu ve sněmovně. Za Nezávislé demokraty promlouval jejich předseda Vladimír Železný.

Dílem sebeprezentací byl i příspěvek pětinásobného vězně komunismu Petra Cibulky, předsedy Pravého Bloku. Kandidátky ženské Strany Rovnost Šancí v částečně animovaném klipu šermovaly kordy i slovy se zástupcem mužské populace, hercem Tomášem Hanákem. Balbínova poetická strana nabídla mírnou parodii na reklamu "Bóbika".

Volební příspěvky bude Česká televize vysílat denně mimo neděle až do 30. května. Ve stejný den skončí i Český rozhlas vysílání spotů, které se obsahem od televizních příliš neliší. Každé z těchto médií musí ze zákona poskytnout kandidujícím stranám a hnutím rovný díl ze 14 hodin svého vysílacího času. Za obsah nezodpovídají, což sdělují na začátku i po skončení bloků.
Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!