Sobota 4. května 2024, svátek má Květoslav
130 let

Lidovky.cz

Asie poráží ve vzdělání Evropu

Svět

  7:58
BRUSEL - Doba, kdy evropské země porážely alespoň státy nabízející jen málo vzdělané dělníky pracující za minimální mzdu, je nenávratně pryč. Čínské či indické školy dnes dokáží dodat na globální trh množství vysoce kvalifikovaných lidí, a to tak rychle a levně, že Evropa nemá šanci je zastavit.

Evropské školy zůstávají ve srovnání s asijskými pokulhávat. foto: Hynek Glos, Lidové noviny

Tuto varovnou zprávu včera vydala Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD), která sledovala, jak si Evropané stojí ve vzdělání tváří v tvář svým konkurentům. Z analýzy šéfa výzkumného týmu Andrease Schleichera vyplývá, že evropské školství je zastaralé, elitářské a neodpovídá poptávce reality. Pokud se to nezmění, Evropa neuspěje v globální soutěži ani v tomto ohledu.

Schleicher kritizuje zejména Francii a Německo. Tyto dvě země podle něj dělají málo pro to, aby umožnily co nejvyšší vzdělání maximálnímu počtu lidí. Tamním školám chybí peníze a vzdělávací systém se řídí víceméně stále stejnými centrálními osnovami, než aby rozvíjel individuální schopnosti žáků. Zpráva například odsuzuje fakt, že německé děti jsou ve věku deseti let rozřazeny do tříd s akademickým, resp. manuálním zaměřením.

Podle Schleichera to vede k tomu, že šanci dostat se později na vysokou školu mají děti vysokoškoláků až čtyřikrát větší než jejich spolužáci, ačkoli v dané chvíli dosahují stejných výsledků jako potomci elity.

Také kvůli tomu Německo podle Schleichera relativně pokleslo na žebříčku států OECD podle počtu lidí s univerzitním vzděláním.

 Naopak jako pozitivní příklad studie uvádí severské země, zejména Finsko, kde vysokou školu studují přes dvě třetiny maturantů. Tyto státy podle Schleichera jednak dávají dostatek peněz na školství a navíc se dokázaly přizpůsobit poptávce.

Namísto aby větší zájem studentů regulovaly přísnějšími přijímacími zkouškami - což je model známý z Česka - začaly stavět nové školy a zakládat úzkoprofilové tříleté obory, které odpovídají zájmům ekonomiky. Jako model vhodný následování dává studie paradoxně Jižní Koreu.

Ta má dnes nejvyšší počet maturantů mezi lidmi ve věku 25 - 35 let ze všech států OECD - 97 procent - ačkoli v roce 1960 sotva třetina dospělých dokončila střední školu. Jižní Korea podle Schleichera přijala ideální školský model: rozšířila nabídku škol, zvýšila odvod státního rozpočtu na školství, pro velký zájem zavedla odpolední a večerní vyučování a do financování vtáhla rodiče žáků a lokální soukromé firmy.

 

Autoři:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!