Tuto varovnou zprávu včera vydala Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD), která sledovala, jak si Evropané stojí ve vzdělání tváří v tvář svým konkurentům. Z analýzy šéfa výzkumného týmu Andrease Schleichera vyplývá, že evropské školství je zastaralé, elitářské a neodpovídá poptávce reality. Pokud se to nezmění, Evropa neuspěje v globální soutěži ani v tomto ohledu.
Schleicher kritizuje zejména Francii a Německo. Tyto dvě země podle něj dělají málo pro to, aby umožnily co nejvyšší vzdělání maximálnímu počtu lidí. Tamním školám chybí peníze a vzdělávací systém se řídí víceméně stále stejnými centrálními osnovami, než aby rozvíjel individuální schopnosti žáků. Zpráva například odsuzuje fakt, že německé děti jsou ve věku deseti let rozřazeny do tříd s akademickým, resp. manuálním zaměřením.
Podle Schleichera to vede k tomu, že šanci dostat se později na vysokou školu mají děti vysokoškoláků až čtyřikrát větší než jejich spolužáci, ačkoli v dané chvíli dosahují stejných výsledků jako potomci elity.
Také kvůli tomu Německo podle Schleichera relativně pokleslo na žebříčku států OECD podle počtu lidí s univerzitním vzděláním.
Naopak jako pozitivní příklad studie uvádí severské země, zejména Finsko, kde vysokou školu studují přes dvě třetiny maturantů. Tyto státy podle Schleichera jednak dávají dostatek peněz na školství a navíc se dokázaly přizpůsobit poptávce.
Namísto aby větší zájem studentů regulovaly přísnějšími přijímacími zkouškami - což je model známý z Česka - začaly stavět nové školy a zakládat úzkoprofilové tříleté obory, které odpovídají zájmům ekonomiky. Jako model vhodný následování dává studie paradoxně Jižní Koreu.
Ta má dnes nejvyšší počet maturantů mezi lidmi ve věku 25 - 35 let ze všech států OECD - 97 procent - ačkoli v roce 1960 sotva třetina dospělých dokončila střední školu. Jižní Korea podle Schleichera přijala ideální školský model: rozšířila nabídku škol, zvýšila odvod státního rozpočtu na školství, pro velký zájem zavedla odpolední a večerní vyučování a do financování vtáhla rodiče žáků a lokální soukromé firmy.