Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

České cesty patří v EU k nejhorším

  9:56
BRUSEL - Být v autě na české či polské silnici je životu daleko víc nebezpečné než například ve Francii nebo v Británii. Smrt tu kvůli špatným cestám řízení v opilosti anebo rychlé jízdě hrozí daleko častěji než na západě kontinentu.

České cesty patří v EU k nejhorším. | foto: Igor Šefr ČTK

Tuto realitu právě dnes potvrdí analýza Evropské komise, která sledovala, jak se za posledních pět let změnil počet úmrtí na silnicích v členských zemích unie.

Ze zprávy, kterou mají LN k dispozici, vyplývá rozdíl mezi bezpečností provozu ve starých členských státech a v nových zemích. Zatímco ve většině starých států klesl počet smrtelných nehod - například ve Francii téměř o třetinu - nováčci zaznamenaly spíš opačný trend.

V Litvě vzrostl počet mrtvých na silnicích o sedm procent, v Maďarsku o pět a v Česku o čtyři procenta. Na českých silnicích stále umírá bezmála 1400 lidí ročně, což je daleko od vládního cíle maximálně 650 úmrtí ročně. Litva, Lotyšsko, Polsko, Maďarsko a Slovensko také vedou žebříček počtu úmrtí na milion osobních vozů.

Poměr v případě vůbec nejhoršího Lotyšska je přes 800 mrtvých na milion aut, zatímco evropský průměr činí 200 mrtvých. Česko se ocitlo mezi průměrem unie a Lotyšskem: na milion aut připadá v tuzemsku podle údajů Evropské komise čtyři sta smrtelných nehod.

Komise chce analýzou tlačit na členské země, aby přijaly opatření k maximálnímu snížení smrtelných nehod, její studie nicméně poslouží i jako podklad k úvaze, do jakých cest a v jakých zemích by se měly investovat peníze z fondů EU, aby se zvýšila jejich bezpečnost.
Autoři: