3. prosince 2017 7:00 Lidovky.cz > Zprávy > Svět

Židovské spiknutí? Ruský biskup označil smrt carské rodiny za rituální vraždu

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 96Diskuse
(ilustrační snímek) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy (ilustrační snímek) | foto: Wikimedia/Autor: neznámý – Beinecke Library: Romanov Family Album 2

MOSKVA/PRAHA  „Nejsme antisemité!“ ohradil se ve čtvrtek představitel ruské pravoslavné církve biskup Tichon. Reagoval tak na skandál, který sám před několika dny vyvolal, když označil smrt carské rodiny za rituální vraždu, což podnítilo debaty o bolševicko-židovském spiknutí.

Tajemník církevní komise pro vyšetřování okolností vraždy carské rodiny biskup Tichon, jehož ruští novináři nazývají osobním duchovním prezidenta Vladimira Putina, tento týden prohlásil, že se členové vyšetřovací komise přiklánějí k verzi o rituální vraždě posledního ruského cara Mikuláše II. a jeho blízkých. 

Jeho slova si vysloužila značnou pozornost i proto, že byla pronesena na synodu ruského pravoslavného duchovenstva, který se koná v moskevském Chrámu Krista Spasitele.

Vyřčení slov „rituální vražda“ bylo doslova rozbuškou. Pravoslavná církev byla okamžitě židovskými obcemi obviněna z antisemitismu. Mnozí si výrok vyložili tak, že biskup Tichon naznačuje to, co se v církevních kruzích šušká: Velká říjnová socialistická revoluce a nakonec i vražda carské rodiny včetně dětí byla bolševicko-židovským spiknutím.

Tichon ve čtvrtek skutečně potvrdil, že podle dosavadního zkoumání byla vražda cara „rituální pomstou bolševiků-ateistů“. „Většina členů komise o tom nemá pochyb,“ zdůraznil. Vyšetřovací výbor Ruska na to ihned zareagoval ujištěním, že tuto verzi prověří.

Carská rodina

Federace židovských obcí se rezolutně ohradila. Její předseda Alexandr Boroda prohlásil: „Vyvolává v nás lítost, že tuto otázku zase vytahují, přičemž pomluvu vydávají za důkladně prověřenou verzi.“

Biskup Tichon své výroky poté poněkud zmírnil. Nikdy prý neměl na mysli nějakou židovskou stopu. „Z osmi lidí, kteří se účastnili popravy zastřelením, pouze Jakov Jurovskij nebyl Rus. Ovšem byl ateista.“ Biskup těmito slovy chtěl uklidnit židovské obce. Vrazi podle něj – až na jedinou výjimku – nebyli židé, ale ruští bolševici. Ale ani žid Jakov nebyl věřící, neboť bolševici víru tvrdě potírali. „Já jsem přece o žádné národnosti katů nemluvil, ani o tom, které náboženství vyznávají,“ brání se biskup Tichon.

Pravoslavná církev včera k celé věci vydala vysvětlující prohlášení. „Celá komise je pohoršena pokusy obvinit nás z antisemitismu. Vidíme, jak se vytváří problém, jak se stává faktem, který destabilizuje společnost...“

Pravost ostatků neuznává

Pravoslavná církev zkoumá carské ostatky, kterým se podle místa nálezu říká také jekatěrinburské, ačkoliv jejich pravost byla vědecky opakovaně prokázána  a car byl dokonce církví kanonizován.

Mikuláš II., jeho žena, děti a několik dalších osob bylo zastřeleno v červenci 1918 v Jekatěrinburgu. Kosti těl byly vyzvednuty za městem až v roce 1991. Nastalo nekonečné bádání, handrkování se a přezkoumávání toho, co zbylo z několika lidských těl. Až v roce 1998 komise pro výzkum ostatků vyřkla jednoznačný verdikt: jsou pravé. Neboli patří členům carské rodiny.

Následně už s nimi bylo nakládáno tak, jak se sluší a patří na mocnáře a jeho blízké. S velkou pompou byly pochovány v petrohradské Petropavlovské pevnosti. V tu chvíli se ovšem ozval hlas církevní – existuje podezření, že během expertizy došlo k podvodům a falzifikacím. Církev nemůže ostatky uznat za pravé.

Spor nabral velké obrátky v roce 2007, kdy u Jekatěrinburgu byla nalezena další dvě torza lidských těl. Měla patřit dvěma dětem Mikuláše II., careviči Alexejovi a princezně Marii. Jejich pohřeb byl naplánován na rok 2015. Ovšem ruská pravoslavná církev dosáhla toho, že byl odložen a celé vyšetřování začalo znovu. Sama církev vytvořila speciální komisi, v jejímž čele stanul biskup Tichon. Ten požaduje úplně nové vyšetřování všech ostatků. 

„Zformuloval jsem nové podmínky. Je třeba začít od počátku a církev nesmí proces jen pozorovat, ale musí do něj být zapojena,“ uvedl Tichon. Otázka, komu patří jekatěrinburský nález, ale dodnes zůstává nezodpovězena. To ale nezabránilo tomu, aby v roce 2000 ruský patriarcha Kirill prohlásil cara a jeho rodinu za svaté.

Verze o rituální vraždě není nová. Pracovalo se s ní už ve 20. letech minulého století, kdy se případem zabýval vyšetřovatel Nikolaj Sokolov a generál Michail Diterichs. Ten se domníval, že hlavy byly odděleny od těl a odvezeny do Moskvy. Sokolov zase prý našel ve sklepě domu, kde došlo k popravě, tajné symboly. Později se rozšířila informace, že šlo o symboly tajného židovského spolku kabalistů. Údajně byl car prostě obětován ve jménu definitivního zničení Ruska. Žádná z novodobých komisí ale tuto domněnku nepotvrdila.

  • 96Diskuse
Petra Procházková

Autor

Petra Procházkováberkating@seznam.czČlánky