Podle serveru ruského deníku Kommersant patřil havarovaný letoun k novějším strojům a měl nalétáno kolem 6 tisíc hodin. Stroj údajně běžně létá až šestkrát tolik.
Kvůli technické zastaralosti vlastnily Jak-42 pouze letecké společnosti v Rusku, na Kubě a v Číně. "Jak-42 jsou stará letadla, která už nevyužívá nikdo jiný než Rusko a další bývalé sovětské země. Už se dlouho nevyrábí, v Rusku je ale hodně oblíbené, protože dokáže přistát i na letištích s horším povrchem", řekl v rozhovoru pro server Lidovky.cz Tomáš Litera, pilot, který v Rusku létá pro soukromou společnost. CELÝ ROZHOVOR ČTĚTE ZDE
Datum | Aerolinky/destinace | Typ stroje | Počet obětí |
---|---|---|---|
28.06.1982 | Aeroflot | Jakovlev YAK-42 | 132 |
Moskva, Rusko | |||
25.12.1999 | Cubana de Aviacion | Jakovlev YAK-42 | 22 |
Valencia, Venezuela | |||
26.05.2003 | Ukranian Mediterranean Airlines | Jakovlev YAK-42D | 75 |
Macka, Turecko |
Jakovlev Jak-42 je sovětský třímotorový proudový letoun z poloviny 70. let minulého století. První prototyp stroje vzlétl 7. března 1975 a nesplnil zdaleka všechna očekávání. Jisté problémy byly zejména s motorem, a tak byl letoun zaveden do služby až roku 1980.
Prohlédněte si fotogalerii z leteckého neštěstí |
Postupně byl stroj modernizován, byla zavedena verze pro nákladní dopravu. Do letounů byla též v rámci modernizace zavedena zahraniční avionika. V letech 1994 - 1996 měla letouny Jak-42 pronajaty česká společnost Škoda Air pro charterové lety z Brna.
Letoun Jakovlev Jak-42
Zdroj: Wikipedie |