Sobota 11. května 2024, svátek má Svatava
130 let

Lidovky.cz

Moldavští Češi bojují o školu a tradice. Jejich vesnici trápí úbytek obyvatel

Svět

  5:00
Holuboje (od zvláštního zpravodaje LN) - „My mluvíme i česky!“ překvapuje mě učitelka Antonína Doneová, když z konverzace v ruštině přechází do rodného jazyka. Sedíme v kabinetu místní devítiletky, která se jmenuje Gymnázium Jaroslava Haška. Hned vedle na chodbě visí na zdi portrét spisovatele a u něj česká vlajka. Právě díky škole se tu český jazyk a tradice ještě drží.

Český jazyk se ve vesnici Holuboje učí v místní škole foto: Tomáš Vlach, Lidové noviny

„Naši předci sice přijali pravoslaví, my ale stále slavíme Vánoce, Tři krále, Velikonoce i posvícenský svátek Ortel,“ říká učitelka dějepisu paní Antonína. Místní sem přišli kolem roku 1880 anabází z východních Čech a dnešní Záporožské oblasti Ukrajiny. Až tady našlo dvacet rodin dostatek úrodné půdy, neměli ale s sebou kněze, a tak přijali pravoslavnou víru. 

Moldavsko se obrací k Rusku. Kvůli příslibům ekonomické stability

Paní Antonína spolu s předsedkyní místní české komunity, ředitelkou školy Taťánou Grigorienkovou, ukazují školní sešitky s nadpisem Ortel. Dokumentují pozoruhodný prastarý zvyk stínání kohouta, který má kořeny ještě v pohanství. V Česku se už neslaví, koncem 19. století ho totiž rakousko-uherské úřady jako nepřípustné obřadní zabíjení zvířat zakázaly.

Vesnici na posvícení obchází průvod i s kohoutem, na kterého se svedou všechny sousedské spory. Pak se pták obřadně odsoudí k smrti, zahrabe po krk do země a chasníci se ho se zavázanýma očima pokoušejí ubít cepem. „Mohl by nás někdo obvinit z týrání zvířat,“ vysvětluje ředitelka paní Táňa důvody, proč před dvěma lety s tímto obyčejem i tady skoncovali a posvícení slaví už jen s koláči a zpěvem.

Mnozí Češi se ke své národnosti už nehlásí nebo mají smíšený původ, a tak není lehké zjistit, kolik je vlastně v Holuboji (Huluboaie) krajanů. Z tisíce obyvatel je oficiálně necelá polovina Moldavanů, čtvrtina Ukrajinců, desetina Rusů, pětina Bulharů, dále turkičtí Gagauzové (nedaleko mají autonomní enklávu) i další národnosti. Gymnázium Jaroslava Haška vyučuje v ruštině, funguje tu ale krajanský kroužek Novohrádek a je platformou pro udržování národního povědomí.

Bez tří pasů ani ránu. Doklady cizích zemí dláždí Moldavanům cestu za prací

Místní však mají obavy, že školu mohou zavřít. Takové rozhodnutí už jednou padlo, když byla mezi lety 2012 a 2015 ministryní školství Maia Sanduová, současná šéfka protikorupčního a proevropského bloku ACUM.

V polovině listopadu se moci chopili sociální demokraté, kteří vytvořili v pořadí už devatenáctý kabinet od vzniku samostatného Moldavska v roce 1991. „Vláda říká, že ani jednu školu nezavře, a nezbývá než tomu věřit,“ říká ředitelka. „Otázka je, co bude dál. Víme, že se 63 žáky moc rentabilní nejsme, ale tady jde o existenci, bez školy postupně zmizí i vesnice,“ dodává s tím, že jako k poslední naději vzhlíží k české ambasádě.

Pohostinnost není byznys

Holuboje trpí úbytkem obyvatel stejně jako ostatní vesnice v Moldávii i v celém regionu. Práce tu není, lidé odcházejí do měst a do ciziny. „Hospodaření moc atraktivní není, přestože půdu máme úrodnou,“ říká místní starosta Valerij Obojus. „Výkup vinné révy vám stačí nanejvýš na postřiky, s kukuřicí to není lepší. Uživit se dá z ořechů, ale musíte několik let čekat, než vyrostou,“ dodává.

Poslední dobou se tu často objevují turisté z Čech a starosta má plán postavit pro ně ubytovnu v nevyužité školce. „Proč nezačnou ubytování nabízet lidé přímo ve svých domech?“ zajímám se s představou, že agroturistika je to, co by obci výrazně pomohlo. „Víte, to je těžké. Naši lidé nejsou zvyklí brát peníze za ubytování. Host je pro nás host a jako takový i zůstane,“ dodává starosta.

Autor: