Sopečný mrak, který se nad Evropu šíří z Islandu, omezuje leteckou dopravu už čtvrtým dnem. A podle odborníků se situace zlepší nejdříve ve čtvrtek.
Podle meteorologů bude totiž i v následujících hodinách foukat jen mírný vítr. Není tak pravděpodobné, že by se mrak brzy rozptýlil. "Předpokládáme, že v úterý a ve středu bude mrak ještě koncentrovanější, což představuje větší nebezpečí pro letecké společnosti. Zároveň by ale mrak měl být co do šířky užší a omezovat tak menší oblast," uvedla americká meteorologická stanice AccuWeather a podobnou prognózu potvrdili i čeští meteorologové.
Naději na obrat vzbuzuje atlantická bouře, která by měla udeřit ve čtvrtek. Silný vítr by mohl sopečný mrak rozehnat.
K tématu: |
Aerolinky: Létat můžeme už nyní
Finanční ztráty aerolinek se už nyní pohybují ve stovkách milionů dolarů a letecké společnosti tak tlačí na to, aby byl letecký provoz alespoň částečně obnoven, pokud možno hned.
O víkendu provedlo testovací lety několik leteckých společností v Nizozemsku, Německu, Belgii, Francii a Itálii. Tvrdí, že letadla bez poruch a problémů zvládla zkušební lety.
NepřehlédněteŠkody v letectví kvůli sopce podle odborníků překročí následky po 11. září 2001. Více čtěte ZDE. |
Podle Tomáše Mejstříka z Českého hydrometeorologického ústavu je nyní nejvyšší koncentrace částic nad střední Evropou ve výšce asi kolem pěti kilometrů.
Anketa
Měla by letadla začít létat?
"Doufáme, že dostaneme povolení (k letům) co nejdříve, abychom mohli dopravit naše cestující do cílových destinací," uvedl šéf KLM Peter Hartman. "Vzhledem k současnému počasí, kdy je nebe bez mraků, není podle našeho názoru důvod, aby se lety nepovolily," řekl viceprezident nizozemské asociace pilotů Steven Verhagen.
Nezávislé testy provedla v sobotu i německá Lufthansa, která uskutečnila lety deseti strojů z Mnichova do Frankfurtu nad Mohanem, převážně v letové hladině 3000 metrů. "Všechny letouny byly po příletu do Frankfurtu prohlédnuty, ale na oknech kokpitu, trupu ani na motorech se nenašla žádná poškození," uvedl mluvčí Lufthansy.
Některá německá letiště byla v neděli odpoledne dočasně otevřena. Šlo o mezinárodní letiště ve Frankfurtu pro lety severním směrem nebo letiště v Berlíně pro lety na východ. Letiště využila díry v sopečném mraku.
"Udivuje nás, že výsledky testovacích letů nemají žádný vliv na rozhodnutí úřadů pro leteckou bezpečnost," konstatoval šéf německé letecké společnosti Air Berlin Joachim Hunold, který kritizoval současnou praxi, kdy o zákazu létání rozhodují odborníci "jen na základě počítačové simulace v Londýně".
Opatrní meteorologové
Meteorologové jsou ale jiného názoru. Situaci nad Evropou považují nadále za nestabilní a proměnlivou vzhledem k měnící se síle a směru větrů. "To, že zrovna našli čisté místo, neznamená, že (popel) ve vzduchu není," prohlásil mluvčí britského meteorologického úřadu.
Německý ministr dopravy Peter Ramsauer navíc prohlásil, že podle nedělních měření nedaleko Mnichova ve vzduchu sopečný popel byl. Uzavření vzdušného prostoru obhajoval. "Udělat cokoli jiného by bylo nezodpovědné," řekl s tím, že hlavní prioritou pro něj je bezpečnost cestujících.
Ve čtvrtek vyslali Finové do vzduchu několik vojenských stíhaček. A vulkanický prach při tání způsobeném vysokou teplotou zablokoval na stíhačce typu F-18 Hornet systém sání vzduchu. Letoun ale nakonec v pořádku přistál. Více čtěte ZDE.