29. května 2017 19:04 Lidovky.cz > Zprávy > Svět

NY Times píše o českém aktivistovi placeném z Ruska. Peníze dostal na protesty i web

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 136Diskuse
New York Times | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy New York Times | foto: Reprofoto

Případu Rusa Alexandra Usovského, který tajně financoval protest proruských aktivistů proti NATO v Praze, si všiml americký deník The New York Times. V článku popisuje způsob, jakým se Usovskij pokoušel ve střední Evropě vybudovat síť proruských organizací i přes českého aktivistu Ladislava Kašukova.

V roce 2014 nabídl proruskému aktivistovi a členovi KSČM Ladislavu Kašukovi na Facebooku neznámý rusky hovořící muž peníze, aby zorganizoval protest proti NATO a prozápadní vládě na Ukrajině. Poskytl mu údajně 300 euro na nákup vlajek a transparentů a později dalších 500 euro na nákup videokamery, kterou měl protest natočit a nahrávku umístit na internet.

Kašuka byl prý podle vyjádření pro New York Times překvapen, ale nakonec usoudil, že peníze jsou „pro dobrou věc“ a přijal je. Dohromady takto od Usovského dostal 1500 euro a nebyl jediným, komu se od ruského nacionalisty narozeného v Bělorusku, dostalo finanční podpory na proruské aktivity.

Usovskij finančně podporoval i další marginální projekty v Česku, Maďarsku, Slovensku i Polsku, organizoval demonstrace a zakládal weby s proruskou agendou. Žádný z jeho projektů, ale nezaznamenal výrazný úspěch.

Informace o jeho aktivitách poprvé vyšly najevo v březnu poté, co z jeho počítače ukrajinští hackeři ukradli emaily a facebookové zprávy, jejichž pravost Usovskij nepopírá. Komunikoval takto například i s ruským miliardářem Konstantinem Malofejevem, který jeho aktivity z velké části financoval.

Usovskij spolupracoval mimo jiné i s ruskými médii, která věnovala aktivitám jeho středoevropských spolupracovníků značnou pozornost. Kašuka se tak například v ruských médiích často objevoval jako komentátor dění v Česku. O jeho malém protestu v Praze, kterého se zúčastnilo jen několik desítek lidí, tak informovala i jedna z nejvýznamnějších ruských televizních stanic První kanál.

Později přišel Usovskij s i ambicióznějšími plány, které zahrnovaly například finanční podporu deset tisíc eur pro maďarskou krajně pravicovou stranu Jobbik nebo bezmála 300 tisíc eur pro „polského přítele,“ který měl s jejich pomocí uspět ve volbách do parlamentu. Tyto aktivity, ale Malofejev sponzorovat odmítl.

dkDavid Krkoška
  • 136Diskuse




Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na Lidovky.cz