„Tady Amtrak 501, pohotovost, pohotovost, pohotovost. Jsme na zemi. Projížděli jsme zatáčkou a najeli na most přes I-5, severně od Nisqually a vykolejili jsme, jsme na zemi,“ volal do vysílačky jeden ze členů posádky vlaku společnosti Amtrak Cascades.
Vlak vykolejil v pondělí ráno a některé z vagónů dopadly na rychlostní komunikaci pod mostem. Ve vlaku bylo 80 cestujících. V důsledku nehody na místě zemřeli 3 lidé. Více než stovka byla převezena do nemocnic. Vlak totiž částečně zablokoval silnici a spadl přímo na jeden automobil.
„Nepředvídal jsem čas, ale říkal jsem, že někdo na té trati zemře. Doufal jsem, že se mýlím,“ uvedl pro deník Seattle Times starosta Lakewoodu Don Anderson.
Podle něj bylo zásadním problémem trati přílišné množství přejezdů a nadjezdů. Druhou záležitostí, která podle Andersona ohrožovala bezpečnost, byla neznalost trati ze strany strojvedoucích. „Tušili jsme, že nehoda bude prakticky nevyhnutelná,“ uvedl Anderson.
Experti citovaní agenturou AP považují za možnou příčinu nehody vysokou rychlost soupravy. Údaje zadní lokomotivy, která zůstala neporušená, ukázaly, že v místě s přikázanou rychlostí 30 mil (48 kilometrů) za hodinu se vlak pohyboval rychlostí 80 mil (129 kilometrů) za hodinu.
Signalizace přikazující snížení rychlosti je umístěna tři kilometry před zakřiveným úsekem, kde se nehoda stala. Kontrolní systémy, které snižují rychlost soupravy nebo omezují její zrychlení, zapnuty nebyly.
První vlak na trase
Amtrak Cascades vypravila v pondělí na trasu první vlak od rekonstrukce trati. Projekt stál 180 milionů dolarů (3,9 miliardy korun). Havárie se stala právě na úseku trati, který prošel modernizací s cílem zrychlit spojení ze Seattlu směrem na jih o deset minut.
Od ledna však probíhalo testování vlaků na trati a tudíž nikdo nepředpokládal, že by první průjezd s pasažéry mohl způsobit takto vážnou nehodu. Společnost okamžitě vyjádřila za politování nad vzniklou situací.
„Za všechny ve společnosti Amtrak: jsme hluboce zasaženi vším, co se dnes odehrálo. Uděláme cokoliv v naší moci, abychom podpořili naše pasažéry, posádku a jejich rodiny,“ uvedl v prohlášení prezident společnosti Amtrak Richard Anderson.
Úřady zatím příčinu nehody neznají, policie vyloučila v současnosti vyloučila cizí zavinění.
Ačkoliv je podle statistik železniční doprava bezpečnější, než jízda osobním automobilem, společnost Amtrak si dobrou bilanci neudržuje. Federální správa železnic uvedla, že za poslední rok průměrně vykolejily dva vlaky společnosti Amtrak měsíčně. Většinou jely vlaky nízkou rychlostí a tak v důsledku nehod bylo jen málo zraněných.
Trump nehodu využil, až pak kondoloval
Na nehodu reagoval i americký prezident Donald Trump, který v prvním tweetu na sociální síti okamžitě kritizoval zastaralou infrastrukturu USA a plýtvání penězi minulými administrativami. Až v dalším tweetu o několik minut později kondoloval rodinám.
„Vlakový incident, který se právě odehrál u DuPontu, Washington, ukázal více než kdy dříve, proč musí být náš plán obnovy infrastruktury přijat co nejdříve. Sedm trilionů dolarů utracených na Blízkém východě, zatímco se naše silnice, mosty, tunely, železnice (a další) rozpadají! Už ne na dlouho!“ napsal Trump na Twitter.
Prezident si vlastně ve svém prohlášení odporuje, jelikož trať byla nově zrenovována z federálních fondů. Jeho volání po rekonstrukcích po nehodě na nové trati, tak podle některých komentátorů postrádá smysl.