A dodává: „Měl jsem pocit, že se svět obrátil vzhůru nohama a že teď už všechno půjde skvěle. Pamatuji se, jak jsem otci říkal: Za pět let to tady bude jako na Západě. A už je to 30 let a stále máme co dohánět.“
Kanál, který chce Zeman, by stál 582 miliard. Připojení Labe by bylo rizikové, tvrdí ministerstvo![]() |
Dnes Andrzej Duda jako hlava polského státu podporuje mnohem širší vize. Disproporce mezi západní Evropou a zeměmi visegrádské čtyřky (Polskem, Českem, Slovenskem a Maďarskem) je podle něj v řadě oblastí neskutečná. „Musíme tu disproporci odstranit.“
Je přesvědčen, že cestou je daleko hlubší spolupráce ve východní části Evropy – a nemíní jen země V4. „V mezinárodní debatě o migraci sehrála V4 klíčovou roli, tvrdí Duda. „Visegrádské země si stály za svým a dnes Evropa opakuje naše návrhy řešení,“ dodává. Jeho koncepce však cílí na ještě širší prostor. V rozhovoru zdůvodňuje, proč Polsko i Česko potřebují k prosperitě a bezpečí uskutečnit projekt Trojmoří.
Projekt Trojmoří chce spojovat přístavy
„Potřebujeme spojit baltské přístavy s přístavy na Jadranu au Černého moře, aby mohlo volně proudit zboží,“ říká polský prezident. Součástí konceptu Trojmoří je podle něj i projekt obřího kanálu Dunaj–Odra–Labe, jehož vybudování podporuje český prezident Miloš Zeman. „Díky současné české vládě bude – doufám – také vodní spojení, propojení Labe s Odrou a Dunajem,“ řekl Andrzej Duda. Zájem Polska na kanálu nedávno potvrdil ministr námořního hospodářství a vnitrozemské plavby Marek Gróbarczyk.
Polský prezident zdůrazňuje i strategický význam konceptu Trojmoří pro tranzit elektřiny a plynu. „Není třeba vysvětlovat, že je to v životním zájmu nás všech.“
Spojení Baltu, Jadranu a Černého moře přes Česko a Slovensko „pomůže turistice, byznysu, mezilidským vztahům i politickému porozumění,“ věří Andrzej Duda.