Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Teror se stal obchodní příležitostí. Podnikatelé vydělávají na pařížských útocích

Svět

  7:00
PAŘÍŽ - Teroristické útoky v Paříži se staly dobrou obchodní příležitostí pro některé podnikatele. Spontánní slogany a loga někteří z nich využili ke tvorbě různých upomínkových předmětů. Na stránkách internetového obchodníka eBay si tak zájemci mohou koupit jak trička s heslem „Pray for Paris“ (Modleme se za Paříž), tak i placky a samolepky s logem Eiffelovy věže.

K dostání je například triko s mírovým emblémem, v němž je vsazen symbol Eiffelovy věže. foto: eBay.comReprofoto

Černá nebo bílá barva, velikosti v rozpětí od XS do XXL. I cena je lidová, triko s logem mírového kruhu, uvnitř kterého je Eiffelova věž, se dá pořídit jen za 210 Kč. Obchodníci jdou zkrátka svým zákazníkům vstříc.

Účet za teror v Paříži: džihádisté za zbraně a bomby zaplatili jen 200 tisíc korun

Nabídka je široká. K dostání jsou i trička s nápisem Pray for Paris. Stojí od 325 do 510 korun. Další položku pak tvoří trička „Je suis Parisien“ (Jsem Pařížan), která odkazují k heslu, které se na sociálních sítích rozšířilo po lednovém útoku na redakci satirického týdeníku Charlie Hebdo. Tehdy lidé hromadně prohlašovali „Je suis Charlie“ (Jsem Charlie), čímž dávali najevo svou účast a sounáležitost s oběťmi a jejich blízkými. Širokou nabídku triček s nápisy „Je suis Charlie“ a s nápisy „Je suis Paris“ má ve svém sortimentu i firma Spreadshirt.

Na stránkách eBay jsou v nabídce také trička s hastagem „Not in my name“ odkazující k aktivitě muslimů, kteří se takto distancují od Islámského státu. Ta stojí 400 korun. Jednu z položek tvoří i trička namířená proti teroristům s nápisem „FCK ISIS“.

Kolekci triček doplňují také placky a samolepky. Za 80 korun je dokonce možné si pořídit samolepku na auto. Stojí na ní „Je suis Paris“ a nápis doplňuje černá stuha. K dostání jsou pak i kryty na mobil, na nichž jsou fotky památek nasvícených do barev francouzské trikolory.

Registrace ochranných známek

Národní institut pro duševní vlastnictví ovšem podle serveru Metro News informoval, že od pátku obdržel tucet žádostí o zaregistrování ochranné známky. První požadavky dorazily úřadu již den po útocích, tedy 14. listopadu. Instituce se však rozhodla na tyto žádosti nereagovat. „Tyto registrace ochranných známek se zdají být v rozporu s veřejným pořádkem,“ uvedl Institut podle deníku Le Parisien již v lednu tohoto roku, kdy se několik obchodníků pokusilo registrovat si ochrannou známku „Je suis Charlie“ (Jsem Charlie).

V protikladu k těmto snahám je přístup Jeana Juliena, autora dnes již dobře známého loga Eiffelovy věže připomínajícího symbol míru. To se začalo bezprostředně po útocích šířit sociálními sítěmi. Julien se přesto rozhodl logo si nezaregistrovat. „Patří všem,“ citoval jej Le Parisien.

V Londýně ale také existuje již několik let oděvní firma Pray for Paris, která se zaměřuje na produkci unisexového oblečení. Ta krátce po útocích vydala prohlášení, že 20 % svých příjmů věnuje francouzskému Červenému kříži. Chce tak podpořit rodiny obětí.

Autor: