Vzpomínkové akce se zúčastnily asi tři stovky lidí včetně představitelů slovenské a české armády, ministerstva obrany a místní samosprávy.
Památník v podobě kříže a žulového pomníku se jmény obětí stojí na otevřeném prostranství poblíž hřebenové turistické stezky. Jeho vztyčení zabezpečil místní spolek, který se historii nehody věnuje. Informace o jedné z největších poválečných leteckých katastrof v Československu přitom komunistický režim dlouho tajil, zpřístupněny byly až v roce 2006 po odtajnění vojenské vyšetřovací zprávy.
JEDNA Z NEJVĚTŠÍCH NEHOD ČESKOSLOVENSKAHavárie měla řadu očitých svědků, kteří viděli letadlo padat kolmo dolů. V okolí nehody pak našli kusy stroje i části lidských těl. Krátce po tragedii ale podle pamětníků místo havárie uzavřela policie a zakázala přístup k vraku letounu. Od té doby již místní žádné informace o nehodě nedostali a komunistický režim o ní mlčel. Nehoda přitom patří mezi desítku největších leteckých katastrof v historii Československa. |
Podle těchto dokumentů vojenský letoun americké výroby D-47 havaroval u obce Lom nad Rimavicou poblíž Banské Bystrice 3. července 1956. Stroj odstartoval z pražských Kbel s náčelníkem kádrové služby 22. výsadkové brigády. V Pardubicích vyzvedl 14 dalších důstojníků, většinou z intendanční služby, která měla na starost hospodaření a zásobování armády.
Letoun směřoval do slovenského Prešova. V hornaté oblasti za Banskou Bystricou se ale zřejmě dostal do bouřky a zřítil se. Nikdo z šestičlenné posádky a 15 cestujících nehodu nepřežil.
"Pilotovi toho letadla jsme velmi vděční, že nespadl na vesnici. On letoun vytáhl a dopadl s ním od naší vesnice asi tři kilometry," uvedl podle portálu Topky.sk starosta obce Vladimír Vetrák.
Přibližné místo nehody |