Boj taxikářů s magistrátem pokračuje. Na pondělí chystají protestní jízdu letištěm |
„Rádi bychom všechny cestující ujistili, že ve spolupráci s Policií ČR situaci intenzivně řešíme. Bohužel jsme dotčeni protestem, ve kterém Letiště Praha nemůže žádným způsobem aktivně přispět k řešení důvodů sporu,“ uvedla dnes Janoušková.
Sdružení českých taxikářů ve čtvrtek uvedlo, že chce v pondělí pomalou protestní jízdou po příjezdové trase na letiště protestovat proti sdíleným přepravním službám typu Uber. Na facebooku oznámilo, že pojedou Lipskou ulicí směrem na letiště, zpět kolem hotelu Mariott a opět nájezdem před Evropskou třídou zpátky na Lipskou.
Taxikáři obviňují služby typu Uber z nekalé konkurence a kritizují pražský magistrát, že neřeší situaci, kterou považují za neúnosnou. Vadí jim zejména to, že za Uber a podobné služby jezdí řidiči bez taxikářské koncese, nemají auta evidovaná jako vozidla taxislužby a nemají taxametry.
Pondělní protest podle Janouškové letiště vnímá jako snahu poškodit jeho renomé nejen doma, ale především v zahraničí. Podotkla, že spory mezi pražskými taxikáři a společností Uber se bude příští čtvrtek zabývat expertní skupina pod vedením vládního zmocněnce pro digitální agendu. „Jelikož byl tedy dialog nastartován, nevidíme důvod, proč by měli taxikáři blokovat mezinárodní letiště a ohrožovat tak včasné odlety cestujících z celého světa,“ dodala.
Při použití služby Uber si lidé přes aplikaci v mobilním telefonu mohou zavolat řidiče, který je odveze na požadovanou adresu. Klient zaplatí za čas strávený na cestě a ujeté kilometry. Řidiči společnosti jezdí buď pro společnost, nebo jako živnostníci ve vlastním autě. Partnerských řidičů je v Praze podle firmy kolem 2000. Uber tvrdí, že není taxislužba, ale že nabízí spolujízdu v rámci takzvané sdílené ekonomiky.
Janoušková připomněla, že stále chybí možnost využít pro příjezd na letiště jiné formy dopravy než silniční, vedení letiště proto dlouhodobě podporuje projekt železničního spojení s centrem Prahy. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) připravuje modernizaci trati z pražského Masarykova nádraží do Kladna s odbočkou na letiště. Vyjít má na 31 miliard korun.
Spojení centra s letištěm trápí Prahu dlouhodobě. Nyní musí cestující jezdit autobusy buď z Veleslavína, nebo ze Zličína, kde jsou stanice metra. Praha v minulosti pracovala s variantou prodloužení metra z Dejvické až do Ruzyně. Původně měla trasa vést přes Veleslavín do stanice Dlouhá míle, kde mělo být velké záchytné parkoviště, a odtud následně k letišti. Od této varianty nakonec ustoupila a trasu stočila z Veleslavína k motolské nemocnici. Úsek do Motola byl zprovozněn v dubnu 2015.