Blahnik se inspiruje uměním i architekturou, boty nejen navrhuje, ale i sám vyrábí. Jeho zářivě barevné modely mohli nedávno obdivovat i návštěvníci výstavy v pražském Muzeu Kampa. Slavný švec oslaví v pondělí pětasedmdesátiny.
Blahnikovy pracovní postupy se neliší od sochaře či malíře. Potřeba vytvořit botě kromě fešného zevnějšku i solidní konstrukci jej přiměla studovat architektonická díla, oslovily ho tvary barokní, ale i moderní stavby. Ve výběru barev se zase hlásí k obrazům španělských mistrů, jako byl Francisco Goya, i k moderním dílům 20. století - Picassovi, Matissovi a dalším.
Další inspirace k němu prý přichází spontánně, při chůzi nebo ve snech. A inspirují jej prý i určité zážitky nebo ženy. Jedinečnost Blahnikovy obuvi spočívá i v pestrosti užitých materiálů. Vztah k exotickým textiliím, jemné krajce a elegantní výšivce získal od své matky, která si nechávala šít šaty v Madridu a Paříži, a své boty si šila sama.
Blahnik dnes tvoří z kůže, dřeva, textilií, kovu a plastu. A mnoho textilií, které používá, je samo o sobě uměleckými díly.
Pocta českým kořenům. Blahnikovy ikonické Hangisi paličkovala Češka 150 hodin |
Též vyvinul svůj vlastní způsob tvorby obuvi skrze skici na papíře. Kresba je přitom pro něj zcela samozřejmá věc. „Jediné věci, které jsem se nikdy nemusel učit, bylo držet tužku a plavat. Oboje přišlo přirozeně, téměř od narození,“ prozradil.
Už jako dítě tvořil náčrty a akvarely. Narodil se roku 1942 na Kanárských ostrovech českému otci (svého času provozoval v Praze lékárnu) a španělské matce. Jejich „Manolíček“ vyrůstal obklopen krásami tamní přírody, které později využil v tvorbě. A první botičky vyráběl prý pro psy a ještěrky: „Většinou jsem je obouval do pozlátek od sladkostí,“ řekl.
Podle přání rodičů z něj měl být diplomat, poslali jej proto studovat do Ženevy politické vědy a práva. Již po prvním semestru ale přešel na studium umění a architektury.
Později jej v Londýně, kde studoval angličtinu, představili tehdejší editorce amerického Vogueu Dianě Vreelandové. Když jí ukázal svoje módní náčrtky, řekla mu: „Ty máš cit pro detail. Měl by ses zaměřit na něco, kde to můžeš uplatnit. Začni dělat boty.“ Blahnikovu nezvyklou obuv svět zaregistroval během módní přehlídky v roce 1972. To už měl Manolo za sebou rok spolupráce s Ossie Clarkem, v té době nejznámějším londýnským návrhářem, jehož zmíněnou přehlídku Blahnik kompletně obul.
Jeho dvojice zelených sandálů na výstavě byla protkána břečťanem a třešněmi, další jeho oblíbené botanické motivy a ornamenty zahrnují růže a sedmikrásky, jahody a třešně, palmové listy a kaktusové ostny.
První butik
Na začátku 70. let, v období těžké platformové obuvi, šel takto ihned proti převládající módě, vrátil se ke štíhlým vysokým podpatkům, k botám s jemným a originálním ornamentem. V roce 1973 si už otevřel svůj první butik v londýnské čtvrti Chelsea. A v roce 2003 se stal prvním návrhářem módní obuvi, kterému byla věnována výstava - v londýnském Muzeu designu.
Na konci 90. let odstartoval americký seriál Sex ve městě, jehož hlavní hrdinka Carrie Bradshawová je na Blahnikových botách doslova závislá, další blahnikovský boom - jeho boty si začaly kupovat i obyčejné Američanky.
Fascinující modely Blahnik jsou dnes vyráběny v několika malých italských továrnách, kde si stále uchovávají staré tradice ruční výroby. Blahnik osobně dohlíží na všechny aspekty výroby.
A jejich záměrnou exkluzivitu dokládá i citát slavného ševce: „Miluji ty momenty, kdy žena chodí v botách na podpatku, a dokonce i když je to jen na pár vteřin, cítí se jinak, výjimečná.“ Jitka Bojanovská rmi