Lidovky.cz

Alkohol jako móda. V Česku se nejvíce pijí rumy, za pár let přijde čas ginu

Ekonomika

  18:00
Praha/Ústí nad Labem - Chutě a vkus zákazníků se v mnoha oborech průběžně mění. Platí to i pro alkohol. Před řadou let například v Česku vzrostla popularita whisky, teď ve vrcholné formě roste trh s rumem. A za pár let si prý raději dáme gin.

Kubánský rum (ilustrační foto). foto: Shutterstock

I u alkoholu se v čase mění popularita některých nápojů. „Je to podobné, jako s módou. Různé trendy k nám většinou přicházejí ze světa, nejčastěji z Ameriky a samozřejmě z okolních států Evropy,“ vysvětluje Boris Rajdl, brand manažer Palírny U Zeleného. Trendy do Česka přichází se zhruba tří až pětiletým zpožděním.

Index LN

Téma o trhu s alkoholem nejen v Česku čtěte v magazínu Index LN. Vychází v pondělí 17. prosince s Lidovými novinami.

Pouták Index LN prosinec

Hezky je to podle Rajdla vidět u rumu. „Od roku 2016 dochází v kategorii takzvaných pravých (třtinových – pozn. red.) rumů ve světě k poklesu poptávky, v České republice je to stále fenomén. Letošní meziroční nárůst českého trhu s rumem je asi 65 %,“ říká Rajdl.

Gin je příští rum

Ve světě dnes nejrychleji roste prodej ginů. V Česku nás jejich výraznější nástup prý čeká zhruba za dva až tři roky. „Meziroční růst u ginů dosahuje už zhruba 23 %,“ popisuje situaci v nadějné kategorii Rajdl. Toto zpoždění oproti světovým trhům dává producentům čas se na českém trhu na takový trend připravit, buď vyvinou vlastní nápoj, nebo získají distribuční smlouvu na některou ze světových značek.

Trendy podle Rajdla nespouští známé osobnosti, je to barmanská záležitost. „Barmani v těch nejlepších barech neustále hledají něco nového a experimentují tak, aby mohli zákazníka překvapit. I proto si například barmani začali vybírat giny s příběhem, řeší se, kde rostly bylinky, je tu velký trend bio výroby,“ popisuje Rajdl, jak se popularita ginu zvedá a jak se vlastně začíná u „nejnáročnějších“ zákazníků.

Elektromobily, raketoplány a tequila. Tesla si zaregistrovala známku na alkoholický nápoj

Takový trend představuje příležitost i pro malé producenty, kteří se spíš než na objem soustředí na určitou exkluzivitu a vysokou kvalitu svých nápojů. Ne vždy ale trendy berou „útokem“. „Popravdě trendům se spíš vyhýbáme, nikdy dlouho nevydrží. Výrobce svádí k tomu, aby rychle něco vyrobili, jen kvůli tomu, že se dá rychle vydělat,“ říká Jan Kadlec, hlavní destilatér Palírny Agnes společnosti Zelená Bohdaneč.

„Mám gin rád, přivedl mě k němu kamarád, když ještě gin nebyl tak trendy. Od té doby, a je to už dlouho, stále zkouším a ladím správný poměr bylinek. Možná ještě dlouho ladit budu, možná gin už nebude trendy, ale náš gin pustíme na trh, až se pod něj budu moci podepsat,“ vysvětluje Kadlec, jak se i malý producent může o módní kategorii zajímat, ale jak je pro něj důležitější zcela jiné hledisko.

Podle Kadlece je pro malé producenty důležitá stabilita a tak si drží vcelku jasně definované portfolio, ve kterém se sem tam objeví nějaká ta novinka. „Od samého začátku v roce 2001 vyrábíme jen to, co máme rádi, tedy pravé ovocné pálenky. Časem jsme přidali i další čistě přírodní produkty jako jsou ovocné likéry, medoviny, cidery a mošty,“ vysvětluje, jak se vyvíjí portfolio Palírny Agnes.

Chuť připlatit si

Právě pálenky jsou základem produkce této malé palírny. „Děláme vše pro to, aby se z pálenky stal ten trend . Coby národní nápoj by si to zasloužila, ne?,“ uvažuje Kadlec. K takovým nápojům si ale zákazník musí najít cestu: rozhodně nejsou levné a navíc je jejich dostupnost v běžné distribuční síti často mizivá.

Celebrity rozjíždí byznys s alkoholem. Svoji tequilu chtějí i Backstreet Boys

Boris Rajdl z Palírny U Zeleného stromu ovšem připouští, že zákazníci si v poslední době za některý alkohol rádi připlatí a tak cestu k prémiovým nápojům hledají i velcí producenti. „Lidé kupují známé značky, ale chtějí něco víc. Chtějí specialitu, něco atraktivního, roste tak poptávka po limitovaných edicích,“ říká Rajdl a dodává, že pozitivně se v tom projevuje i dobrá ekonomická situace.

Boris Rajdl, manažer marketingu Palírna u Zeleného stromu.

V případě Palírny U Zeleného stromu se to promítlo například do renesance značky Stará žitná myslivecká. Tu firma řadí do kategorie whisky, která patří ke stálicím trhu. Ve světě i Česku roste trh s whisky už asi osm let v řadě, u nás meziročně asi o 14 %. V Palírně tak připravili speciální edice svého nápoje, které slaví úspěch. Podle Rajdla pomohlo v tomto ohledu i výročí 500 let od založení Palírny U Zeleného stromu a také letošní výročí 100 let České republiky. „Lidé se začínají zajímat o české značky, objevil se trend národní hrdosti,“ pochvaluje si.

Změna s věkem i obdobím

Za kvalitní nápoje si rádi připlatí starší konzumenti. „Jsou to lidé, kteří si jednak už mohou takové nápoje dovolit, ale také se svým způsobem už propili k tomu svému, jejich chuť se postupem času vytříbila a nepodléhají trendům toho, co pijí mladí,“ říká Rajdl. Přesná věková hranice tu asi neexistuje, ale jde o zákazníky zpravidla starší třiceti let. Často jsou to také lidé, kteří vlastně pomáhají šířit ony světové trendy – cestují do zahraničí, kde ochutnávají různé nové nápoje a ty pak začínají vyžadovat i doma.

Češi se učí investovat do vína a whisky. Ojedinělý fond chce vlastnit vinici nebo palírnu v zahraničí

Tradičně také oblibu různého pití ovlivňují roční období. Třeba teď před Vánoci samozřejmě roste obliba takzvaných emulzních likérů, tedy především oblíbeného likéru vaječného, včetně celé řady příchutí. Oblíbené jsou také různé druhy punče.

Celkově ale tyto nápoje představují jen malou část trhu. Nejvíce se v Česku pijí rumy (včetně tuzemského, což není pravý rum), druhé místo zaujímá vodka. Třetí jsou hořko-bylinné likéry, jejichž popularita ale obecně klesá. Netýká se to ovšem všech těchto likérů. Zatímco kdysi oblíbené fernety už tolik netáhnou, rostou nápoje jako Jägermeister či Aperol a to díky intenzivní reklamní kampani a oblibě koktejlů. Brzy pak tuto kategorii mohou předstihnout whisky, které jsou čtyřkou českého trhu.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.