V Suezu se rodí obchodní krize světových rozměrů. Stovky lodí mohou čekat týdny, některé už obeplouvají Afriku |
Každá hodina ucpaného kanálu stojí podle agentury Bloomberg téměř 400 milionů dolarů (skoro devět miliard korun). „Suez je pro globální trh extrémně významný, jde přes něj 12 procent veškerého obchodu. Z poloviny se jedná o kontejnerové lodě se zbožím počínaje elektronikou, oblečením, parfémy až po automobily. Další čtvrtinu tvoří ropné či LNG tankery, z dalších 16 procent jde o přepravu komodit jako uhlí, železná ruda nebo obiloviny,“ sdělil serveru Lidovky.cz Boris Tomčiak, ekonom společnosti Finlord. Evropskému trhu, který kvůli pandemii není schopen vyhovět zvýšené poptávce, událost v Suezu zasadila další ránu.
Zpoždění až dva týdny
Nejvíce havárie zasáhne do strojírenství, elektrotechniky a autoprůmyslu. „Výroba je primární problém. Zaměstnavatelé se mohou neplánovaně uchýlit k neplacenému volnu nebo celozávodní dovolené, především pak ve firmách, které objednávají ve velkém komponenty z Asie,“ říká Tomčiak. Evropské firmy totiž obvykle drží ve skladech jen malé zásoby.
Potíže už webu Lidovky.cz potvrdila například Škoda Auto. „Zablokovaná trasa může způsobit komplikace v dodávkách materiálu ze zahraničí anebo naopak ovlivnit expedici do zahraničních výrobních závodů v Indii, Číně nebo Malajsii,“ uvedla mluvčí automobilky Martina Gillichová s tím, že pokud brzy nedojde k uvolnění průplavu, firma zvolí alternativní dopravu.
Kapitán obří lodi Ever Given před zablokováním Suezu složitě manévroval. Kreslil obrazec, který připomíná penis |
Havárii na vlastní kůži pocítí i čeští spotřebitelé, kteří kvůli lockdownu nakupují online. „Lidé se musí připravit na několikadenní či týdenní zpoždění,“ myslí si Tomčiak. Problémy už ohlásil například e-shop Alza. „Přímo ve frontě před Suezským průplavem máme dva kontejnery. Pro objednávky, které jsou stále v Číně, hledáme náhradní řešení,“ řekl šéf logistiky Michal Ondomiši. „Aktuálně odhadujeme, že zboží na cestě bude mít deset až čtrnáct dní zpoždění.“
Dražší ropa, možná i káva
Ztěžuje se také přeprava energetických surovin či zemědělské produkce. Zásadní výpadky v nabídce supermarketů by ale havárie způsobit neměla. „Zásoby potravin se v Evropě dlouhodobě drží na mnohem vyšší úrovni,“ uklidňuje Tomčiak.
Podražit by ovšem podle hlavního ekonoma Trinity Bank Lukáše Kovandy mohla káva. „Veškeré kávové boby, které se převážejí z východní Afriky či z Asie do Evropy, putují právě Suezem. Evropští odběratelé a výrobci kávy nemají dostatečné zásoby, tudíž delší blokace průplavu znamená výpadky v produkci, a tedy tlak na růst cen,“ řekl serveru Lidovky.cz Kovanda.
Naopak řidiči a obecně všichni, kdo nakupují pohonné hmoty, mohou být zatím relativně v klidu. Denně se po celém světě spotřebuje téměř sto milionů barelů ropy, z toho se přes Suez přepravují jen dvě až tři procenta. A evropská ekonomika kvůli koronakrizi stagnuje, takže klesá i spotřeba ropy.
„Rafinérie mají navíc vlastní zásoby, většinou na dobu kolem deseti dnů. Ceny ropy se dle mého budou držet v současném rozmezí 60 až 70 dolarů za barel. Případné zhoršení situace bude záležet na tom, na jak dlouho se vyproštění plavidla protáhne,“ soudí expert České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu Václav Loula.