Lidovky.cz

Názory

KAMBERSKÝ: Facebook je zlo. Ani Demagog nepřemůže algoritmy

„Spouštím vyšetřování Facebooku, abych zjistila, zda jejich kroky ohrožují údaje spotřebitelů, snižují spotřebitelům kvalitu výběru nebo zvyšují cenu reklamy,“ uvedla prokurátorka státu New York. foto: Reuters

Je Facebook zlo? Obecná, sugestivní, dramatická otázka. Nemálo přemýšlivých přesto nezaváhá a odpoví: Ano, Facebook je zlo. Ohrožuje společenský řád a společenskou soudržnost. Vyplývá to z analýz, které si nechala udělat sama společnost Facebook, Inc. – a fakt, že právě teď v Česku angažovala ve svůj prospěch projekt Demagog.cz, na tom nic nemění. Jen jako byste vedle nekonečného lánu řepkové monokultury vysadili jeden záhonek růží.
  8:25

Krátká lekce pro ty čtenáře, kteří sociální média nepoužívají: jde zdánlivě o zcela neutrální platformu, která umožňuje lidem být v kontaktu, i když se fyzicky nepotkávají. Jenže z projektu, jehož cílem bylo „sledovat své spolužačky na univerzitě“, se stal jeden z největších nástrojů manipulace, ohrožující sociální kohezi.

Facebook trápí mnoho neduhů: místo kritického přemýšlení systémem „líbí/nelíbí“ amplifikuje okamžité emoce, podporuje spíše neřesti (prchlivost) než ctnosti (trpělivost), ale s tím vším bychom se nějak vypořádali. Nebezpečné je, že pomáhá šířit nepravdy, a zejména pomáhá lidem izolovat se do uzavřených skupin plných předsudků a nenávisti. Algoritmy Facebooku podporují emocionalitu a zbrklost, oslabují trpělivost a racionalitu.

To vše má zničující dopad na veřejnou debatu a politiku: mnohem více než dříve uvažujeme v kategoriích přítel/nepřítel, uzavíráme se v kmenovém myšlení. Nejchytřejší psychologové a programátoři na světě navrhují algoritmy právě tak, aby nás na síti udrželi. Abychom se spravedlivě rozhořčili. Abychom to těm druhým nandali. Facebook je koneckonců jen platforma pro prodej reklamy, a čím víc má našich emocí, tím víc vydělá dolarů.

Zrovna tento týden vydal nejčtenější seriózní americký deník Wall Street Journal zprávu o tom, jak vnitřní výzkumy samotného Facebooku dokazují, že jeho algoritmy vedou k polarizaci společnosti: „Naše algoritmy využívají to, že lidský mozek přitahují kontroverze,“ psalo se v powerpointové prezentaci z roku 2018.

„Pokud tomu necháme volný průběh,“ varovala, „Facebook bude uživatelům předkládat víc kontroverzního obsahu, aby získal jejich pozornost a oni pak trávili na naší sociální síti víc času.“ Společnost Facebook na svých algoritmech přesto nezměnila skoro nic – současný deklarovaný boj proti „fake news“ včetně angažování spolku Demagog by nás neměl obalamutit.

Témata: Názory, Facebook, Česko
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.