Poslední slovo Karla Olivy: Kočkování aneb K očkování
Karel Oliva
| foto: Lidovky.cz
Premium
O očkování se teď na sociálních sítích kočkují zastánci „absolutního zdraví“ se zastánci „absolutní svobody“. O patro výše se vede snad rozumnější diskuse o tom, zda (a případně jak) očkované, tedy ty, kteří podnikli jistý krok pro zdraví své i ostatních, v oblasti jejich svobody zvýhodnit. Což zastánci „svobody“ vnímají z opačného pólu, jako znevýhodnění těch, co očkovaní nejsou.
To vyvolává debatu, zda „zvýhodnění“ jedněch a „znevýhodnění“ druhých jsou, či nejsou svými pouhými zrcadlovými obrazy. Právnická odpověď je zřejmě taková, že nikoliv, jak vyplývá např. z rozhovoru s prof. Alešem Gerlochem v úterním vydání LN (a z daleko ostřejších vyjádření daleko méně fundovaných právníků jinde).
Jako právní laik se samozřejmě neodvažuji polemizovat s tvrzeními pana profesora, to zaprvé. A zadruhé a za hlavní, můj problém je jinde. Více než výsledná odpověď mi vadí právní argumenty užité v této diskusi: ukazuje se totiž opět, pokolikáté již, na jak dlouhé hony se formální právo vzdálilo přirozenosti, životu a rozumu.
Tak například by bylo protiprávní, kdyby provozovatel restaurace do svého podniku pouštěl jen očkované – byla by to „diskriminace“. Což je – jak chápu pana profesora – v právu obdoba situace, kdy i přes očkovací povinnost školka musí přijmout dítě, které je k očkování kontraindikováno. Nelze snad lépe exemplifikovat ztrátu rozumu a míry v právním systému než tím, že jsou tyto dva případy pokládány za srovnatelné.
Zatímco ten druhý je asi lidsky správný (a pokud takové dítě bude v kolektivu jediné, i zdravotně bez jakýchkoliv rizik), v tom prvním je z lidského hlediska věc velmi na pováženou, třeba už jen proto, že návštěva restaurace není (na rozdíl od posledního předškolního roku ve školce) povinná, a i proto, že by majitel snad měl mít právo rozhodovat o tom, koho si – podtrhuji: ze zdravotních důvodů (!) – pustí či nepustí do svého podniku.
Myslím si prostě, že nelze absolutně, bez zřetele k okolnostem, aplikovat zásadu, že člověk, který nesplňuje jisté předpoklady, ať už z vlastního rozhodnutí nebo z nějakých objektivních důvodů, nesmí být za tento stav věcí „diskriminován“. Nebo budeme vydávat řidičské průkazy třeba nevidomým? Naprostá většina z nich za svůj stav nemůže, tak je za něj přece ani nemůžeme trestat, že… Ano, uznávám, že je to drastický příklad.
Ale je na něm, jako na příkladu extrémním, dobře vidět, že „nediskriminace“ jedněch musí končit tam, kde by omezovala práva druhých – v případě (ne)očkování či řidičáků právo na zdraví a potenciálně i na život. A „diskriminovaní“ by to měli umět přijmout – buď jako následek svého rozhodnutí, či jako neradostný, ale bohužel nezvratný životní fakt. Mimochodem, slovo „diskriminace“ nese negativní nádech neprávem: původní latinské „discriminare“ bylo odvozeno od „dis“+ „cernere“ a znamenalo proto prosté „oddělit“.
© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.