Měření kvality ....
Měření kvality učitelů, manažerů a škol (včetně vysokých) opravdu chybí. Velmi by pomohlo alespoň vědět, jak dobrý kdo je, studenti a rodiče by si lépe vybrali. Právě proto to školy a učitelé nechtějí? S financováním je to složitější: dobří učitelé by měli dostávat mnohem víc peněz, špatní žádné. Kvůli demografickému propadu teď nastává situace, kdy stát dává na jednoho žáka základní/střední školy více peněz než na studenta školy vysoké. Možná to je dobře, nevím? Pozoruhodné ale je, že se učitelé z tohoto nárůstu neradují, ani se o něm nemluví. Žáků ubývá, ale náklad jsou stejné, neboť škol a učitelů neubývá. Není to divné?Situace ve Finsku je zajímavá. Učitelé nějaké zvlášť vysoké platy nemají (ve srovnání s ostatními platy v zemi), přesto je povolání učitele velmi vážené a na pedagogiku se hlásí ti nejlepší studenti a jsou velmi přísně vybírání.Školství má dostat mnohem víc peněz, ale prosté „nalití peněz“ by nepomohlo. Je potřeba, aby se přidané peníze dostali k těm dobrým a současně byly využity na výměnu těch špatných. Michael Šebek