To pan Beneš Edvard nenaplánoval, že ty hranice nejdou bránit,
že umělá republika je mrtvě narozené dítě a že první pomřou právě minority? Vydávat nárazníkovou zónu za bezpečné bydlení mohl opravdu jen diplomat jeho kvalit. Ovšemže rakouské tradice demokracie byly i rozvinuty, ale nějak vzdušně. Podobně dnes lidskoprávníci umí dojemné řeči, ale bydlet 1O let s romákama v ulici se chce jen nemnohým. A ani po 1Oi letech, jsem moc důvěry si nezískal. Než bude setřena slza nad romským údělem v době, kdy se každý staral už jen o sebe sama, neškodil by exkurs do obecné úrovně života nejen bydlení. Než platil zákon o příživě koncem let 5Oých, bylo možno potkat tuláky v krajině. Dnes jen "bezdomovci " v městech. Život v lese lze konečně studovat ve slovenských osadách i dnes. Potkal jsem sedláka, který na noc zavíral manželku k prasnici, aby ta nezalehla selata, jako vdovec to přiznal. Asi to nikomu kolem moc nevadilo. Potkal jsem selku, co manželovi dávala do karbenátků drůběží trus a ještě se tím chlubila po vsi, že to "ten kanec sežral". Tím spíše bylo vhodné pečovat o legitimitu státu, o úroveň života, než propadat šíleným revolucím. Romové z Letů by naše romské sousedy hnali svinským krokem, měli hrdost, uživili se i své rodiny. Kolik malých dětí zemřelo při demokratickém odsunu-vyhnání?