Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Vlna, která má uvolnit uvízlou loď, dorazí do Drážďan kolem druhé hodiny

Svět

  11:51
ÚSTÍ NAD LABEM - Česká nákladní loď, která v neděli uvízla na Labi v centru Drážďan pod Mariánským mostem, může být díky nárazovému zvýšení hladiny po 14:00 opět volná. Podle saského deníku Sächsische Zeitung to předpokládají německé úřady. Pokud záchrana plavidla pomocí říční vlny vypuštěné z Ústí nad Labem selže, není podle listu vyloučeno, že kvůli uvolnění lodi se bude muset vyložit náklad.

Česká loď uvízla pod Mariánským mostem v centru Drážďan. foto: ČTK

„Doufáme, že 90 metrů dlouhé plavidlo bude moci opět vyplout,“ citovala agentura DPA ředitele drážďanského vodního a lodního úřadu Klause Kautze. Povodí Labe pustilo z Ústí nad Labem po řece vlnu, která by v místě havárie měla hladinu zvýšit asi o 25 centimetrů. V saské metropoli se očekává mezi 14:00 a 15:00 SEČ.

Kdyby zvýšení hladiny vyvolané vlnou k uvolnění lodě nestačilo, bude muset provozovatel plavidla, tedy česká společnost ČSPL, zajistit její vyproštění jiným způsobem. V takovém případě by asi byla nasazena příslušná technika v podobě jiné lodě či jeřábu, vyplynulo z vyjádření ředitele ČSPL Milana Raby.

Český kolos uvízl v Drážďanech. Nákladní loď blokuje mezinárodní dopravu

Německá média s odvoláním na tamní úřady uvádějí, že v případě neúspěchu s říční vlnou bude zřejmě nutné náklad sojového šrotu z havarované lodi, která plula do České republiky, přeložit na jiné plavidlo. Díky tomu se uvíznutá loď nadlehčí, takže bude schopná se vlastními silami z mělčiny dostat.

Ředitel společnosti ČSPL Milan Raba dnes ČTK řekl, že loď byla naložena na ponor 150 centimetrů, plavební hloubka přitom byla 180 centimetrů. „Neměli jsme loď přeloženou,“ zdůraznil. Podle něj lze o příčinách uvíznutí zatím jen spekulovat. Až následné proměření plavební dráhy ukáže, zda byl v cestě nějaký nános, nebo loď vyjela z dráhy.

Incidentem se zabývá také říční policie. „Ta zatím příčiny hledá,“ řekl Kautz.

Kvůli nehodě německé úřady v saském úseku mezi Pirnou a Míšní Labe pro mezinárodní dopravu uzavřely. Provoz místní paroplavby ale omezen není.

List Sächsische Zeitung připomněl, že po letošním suchu je hladina Labe na extrémně nízké úrovni. Na mělčinu tak kvůli tomu najela již řada lodí. V drážďanském úseku je to ale podle Kautze první takový případ.

Autor: