Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Z poslanecké lavice do 'trafiky'. Fuksa za dva měsíce, Tvrdík za 37 dní

Evropa

  11:00
PRAHA - Ivanu Fuksovi to trvalo dva měsíce, Marku Šnajdrovi o měsíc méně a Jaroslav Tvrdík na to potřeboval 37 dní. Řeč je o rychlosti, s jakou se trafikanti dostali z poslanecké lavice do placené pozice na některém ze státních podniků. Přitom až po policejní razii ze 13. června se politická reprezentace dozvěděla, že je to trestné.

Jaroslav Tvrdík foto: ČTK

"Neudělali jste to sami vnitrostranicky nebo mezistranicky mnohokrát?" hřímal do sněmovních opozičních lavic den po zatčení trafikantů z řad ODS tehdy ještě premiér Petr Nečas (ODS). Narážel tak na fakt, nad kterým se komentátoři i politici již dlouho podivují: proč se za trafiky začalo zatýkat až nyní? Vždyť historie české polistopadové politiky je podobných "handlů" jako v případě Fuksy, Šnajdra a Tluchoře plná. 

'Luftjarda' a ČSA

Vraťme se o deset let zpět. Je květen 2003 a ČSSD hledá práci pro svého bývalého ministra obrany Jaroslava Tvrdíka. Proti jeho angažmá u Správy letišť se však staví tehdejší ministr dopravy Milan Šimonovský (KDU-ČSL). A tak sociální demokracie Tvrdíka vysílá do vedení ČSA.

Tvrdíkovo působení u národních aerolinek však bylo přinejmenším kontroverzní. Už před jeho jmenováním se totiž ozývaly hlasy, že pro řízení aerolinií nemá exministr potřebné předpoklady (to se následně ukázalo, když Tvrdík z čistého zisku přes 250 milionů za rok vytvořil ztrátu téměř 400 milionů korun).

Už samotné instalování Tvrdíka do úřadu přitom proběhlo jemně řečeno kontroverzně: zástupci ministerstva financí odvolali šéfa ČSA Miroslava Kůlu, pod jehož vedením se podařilo podnik dovést k zisku, a vzápětí bez výběrového řízení dosadili Tvrdíka.

Špidla: Není to trafika

"Trafika" poprvé:

V polistopadové politice se slovo trafika objevilo poprvé v článku Rudého práva z 5. listopadu 1992 v souvislosti s poslaneckým klubem ODS a přechodem poslanců z Federálního shromáždění do České národní rady.

O trafice se mluvilo i v případě někdejšího sociálnědemokratického premiéra Vladimíra Špidly. Ten opustil křeslo šéfa vlády 4. srpna 2004, ale už v té době bylo jasné, že v listopadu vystřídá v Bruselu Pavla Teličku, tehdejšího evropského komisaře za Česko. V srdci EU nakonec vydržel 6 let. Že by šlo o trafiku, však rezolutně odmítl. Každopádně doživotní výsluha 100 tisíc z něj dělá jednoho z nejlépe zajištěných politiků.

Trafiky pro rebely

A nyní zpět do nedávné minulosti. 7. listopadu 2012 rebelové Marek Šnajdr, Ivan Fuksa a Petr Tluchoř z ODS složili poslanecké mandáty. O dva měsíce později (11. ledna 2013) je Fuksa zvolen vrchním ředitelem pro strategii a rozvoj Českého aeroholdingu. Jen něco málo přes měsíc (20. prosince 2012) na své místo v dozorčí radě ČEPRO čekal Marek Šnajdr. Duo poslanců po dalším měsíci (26. ledna 2013) doplnil Libor Antoš, kterému do dozorčí rady Českých drah podle policejního spisu pomohl Petr Tluchoř. Sám se totiž trafiky bál, vyplývá údajně z odposlechů.

Pro srovnání - Jaroslav Tvrdík opustil poslaneckou lavici o 37 dní dříve, než začal šéfovat ČSA.

Atlas trafikantů:

První datum označuje konec poslaneckého mandátu, druhé nástup do "zasloužené" funkce.

Jaroslav Tvrdík (ČSSD)

  • 26. července 2003, 2. září 2003 (ředitel ČSA)

Ivan Fuksa (ODS)             

  • 7. listopadu 2012, 11. ledna 2013 (ředitel pro rozvoj Českého aeroholdingu)

Libor Antoš            

  • 7. listopadu 2012 ( složení mandátu P. Tluchoře), 26. ledna 2013 (dozorčí rada ČD)

Marek Šnajdr (ODS)        

  • 7. listopadu 2012, 20. prosince 2012 (předseda dozorčí rady ČEPRO)

Petr Gandalovič (ODS)       

  • 1. březen 2011, 1. červenec 2011 (velvyslanec v USA)
Autor:

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...