9. září 2017 14:51 Lidovky.cz > Zprávy > Svět

VIDEO: Žabák Kermit i Miss Piggy. Riskují, aby zachránili ostatní. Lovci hurikánů létají do oka bouře

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 9Diskuse
Dvice průzkumných letoun WP-3D Orion - Miss Piggy a Žabák Kermit. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Dvice průzkumných letoun WP-3D Orion - Miss Piggy a Žabák Kermit. | foto: NOAA

LAKELAND/PRAHA Létají tam, odkud jiní utíkají. Lovci hurikánů několikrát denně usedají do svých strojů a vydávají se vstříc nejhorším podmínkách, které je mohou ve vzduchu potkat. Aby nasbírali data důležitá pro předpověd chování hurikánu, musí proniknout do jeho oka - skrz větry, které v nárazech dosahují rychlosti přes 350 km/h.

Tu větu během svého letu nechcete slyšet. „Připoutejte se a připravte se. Jsou před námi mraky, v kterých to s námi bude házet.“ Lovci hurikánů z americké NOAA (National Oceanic and Atmospheric Administration) ji slyší při každém svém letu.

Let dovnitř oka Irmy z paluby Lovců hurikánů.

Ba co hůř, tyhle mraky jsou součástí hurikánů a těch nejhorších bouří, jaké si umíte představit. Piloti a vědci z NOAA se vydávají nejen nad hurikán, ale i dovnitř jeho oka, aby posbírali data, které meteorologové potřebují k určení trasy a ničivosti tropické cyklóny. V posledních dnech létají hlavně do dvou obřích hurikánů v Atlantiku - Irmy a Joseho.

Pro normální komerční letouny by let do oka hurikánu představoval katastrofu. NOAA však disponuje dvěma letouny WP-3D Orion, což je výrazně upravená verze letadla P-3. Čtyřmotorový turbovrtulový letoun dokáže nyní v Irmě vydržet větry o rychlosti v nárazech přes 350 km/h. „Létáme přímo do oka bouře ve výšce 1500 - 3000 metrů nad povrchem země,“ popsal deníku USA Today Chris Landsea z NOAA. „Sílu větrů samozřejmě cítíme a někdy musíme sahat po pytlících na zvracení.“

Uvnitř oka hurikánu Irma - pohled z kokpitu.

06.září 2017 v 13:47, příspěvek archivován: 09.září 2017 v 14:52

VIDEO: Video from yesterday's flight in CAT 5 #Irma on #NOAA42. https://t.co/iofV4p56DE has the latest advisories. Credit Rob Mitchell/NOAA https://t.co/IygcNgIbJN

Pro zobrazen? videa mus?te m?t zapnutou podporu JavaScriptu

Video from yesterday's flight in CAT 5 #Irma on #NOAA42. https://t.co/iofV4p56DE has the latest advisories. Credit Rob Mitchell/NOAA https://t.co/IygcNgIbJN

NOAA má k dispozici dva letouny WP-3D Orion, pojmenované po postavách z Muppet Show - Kermit The Frog (Žabák Kermit) a Miss Pigy (něco jako Slečna Prasátko). Kromě toho létají s upraveným malým proudovým Gulfstreamem IV-SP s přezdívkou Gonzo. Ten nelétá do oka hurikánů, ale sbírá data vysoko nad bouří a okolo ní.

Proudový Gulfstream spolupracuje s turbovrtulovým Orionem.

Proudový Gulfstream spolupracuje s turbovrtulovým Orionem.

Průměrný průzkumný let trvá přes 11 hodin a je dlouhý téměř 5600 kilometrů. V letadle je od 6 do 15 lidí - posádka a vědci. Ti sbírají kriticky potřebná data, z nich většinu nelze získat ze satelitu a v reálném čase je odesílají svým kolegů z Národního centra pro hurikány. Ti na jejich základě předpovídají další chování hurikánu.

Uvnitř oka hurikánu Irma - pohled z boku.

Data obsahují mj. teplotu, rosný bod, rychlost větrů, barometrický tlak a relativní vlhkost. Vypouštějí z letadla také malé sondy, které sbírají data při tom, co se snáší na padáku k zemi. „Data pak putují do počítačových předpovědních modelů a pomáhají určit trasu hurikánu,“ řekl Rick Knabb, exředitel Národního centra pro hurikány. Díky letům Lovců hurikánů jsou předpovědi o 30 % přesnější.

Se sbíráním dat pomáhá i vojenské letectvo -jednotka 53rd Weather Research Squadron, která létá na turbovrtulových WC-130 Hercules.

Lovci hurikánů na trupu letadla mají své „záseky“.
WP-3D Orion Lovců hurikánů.

Že jde u Lovců hurikánů o nebezpečnou práci, se už několikrát přesvědčili. V roce 1989 při jednom letů do oka hurikánu Hugo (nejničivější kategorie 5) přišli o jeden z motorů Orionu, druhý chvíli hořel, pak je postihly další závady. Jen díky pomoci dvou dalších letadel se je podařilo v těžce poškozeném letadle dostat pryč z oka hurikánu zpátky na letiště.

V roce 1974 se při tajfunu Bess zřítil do Jihočínského moře vojenský WC-130 Hercules s šesti muži na palubě. Nikdo nepřežil. Stejně tak zahynulo všech 11 lidí při průzkumném letu do hurikánu Janet u Kuby v roce 1955. Letadla ani těla mužů z obou letů se nikdy nenašla.

Pohled na Irmu z výšky.

09.září 2017 v 00:43, příspěvek archivován: 09.září 2017 v 14:43

VIDEO: Incredible view of #hurricaneirma from #ReserveCitizenAirmen Capt. Phil Blancher. @USAFReserve Hurricane Hunters will fly 'til landfall. https://t.co/Fi7ngJSjli

Pro zobrazen? videa mus?te m?t zapnutou podporu JavaScriptu

Incredible view of #hurricaneirma from #ReserveCitizenAirmen Capt. Phil Blancher. @USAFReserve Hurricane Hunters will fly 'til landfall. https://t.co/Fi7ngJSjli

  • 9Diskuse


Vojtěch Gibiš

Autor

Vojtěch Gibišvojtech.gibis@lidovky.czČlánky


REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.