Pátek 10. května 2024, svátek má Blažena
130 let

Lidovky.cz

Známí berou práci agenturám

Česko

Kamarádské doporučení podkopává nohy personalistům z agentur. Reakce na tento trend jsou různé. Personální agentury zaznamenávají pokles nabídek a snaží se přicházet na nové způsoby, jak firmy získat na svoji stranu.

Personalistické blogy po celém světě poukazují na trend, který do jisté míry zaskočil personální agentury. Ne snad tím, že by šlo o něco revolučního, ale tím, jak se rozmáhá a jak mu jdou firmy i uchazeči o zaměstnání vstříc. Lidé hledající práci totiž čím dál častěji sázejí na své známé a zkoušejí získat práci prostřednictvím svých kontaktů.

Funguje to nevinně. Kamarád se ve svém zaměstnání jen zeptá, jestli náhodou není potřeba nějaká nová pracovní síla, a pokud ano, pohotově přispěchá s doporučením. Výhody jsou jednoznačné. Za pokus totiž člověk nic nedá a nic neztratí. Uchazeč se navíc dostane přímo do povědomí firemních personalistů, a vynechá tak mezikrok u personálních agentur.

„Současná situace na pracovním trhu je specifická a do určité míry i ojedinělá - dosud se totiž pracovní trh vyvíjel, dalo by se říci, předvídatelně. Nyní, v souvislosti s ekonomickou krizí a především s nejistotou, se zaměstnavatelé a samozřejmě i zaměstnanci chovají poněkud odlišně od dosavadních zvyklostí,“ usuzuje Josef Rajtr z personální agentury Majora.

Zaměstnavatelé dále vykazují daleko méně volných pozic, než tomu bylo v minulosti. Navíc, pokud už chtějí nějaké volné pozice obsadit, daleko raději se spoléhají na doporučení a reference vlastních zaměstnanců, spolupracujících firem, známých či kamarádů. Výhoda pro firmy je jasná - nemusí platit personálním agenturám.

Uchazeči na nový firemní trend poměrně rychle přišli, možná ho dokonce i iniciovali svým aktivním hledáním nové práce prostřednictvím přátel. Obě skupiny (potenciální zaměstnavatelé i zaměstnanci) tak vyšachovávají z celé hry o zaměstnání personální agentury.

Ale i lidé, kteří si práci udrželi, se začali chovat trochu jinak. Na serverech zaměřených na lidské zdroje se objevují první nejistá varování, že ze zaměstnanců se tajně stávají uchazeči o novou práci. Chuť na změnu pozice stoupá, ale bez zbytečných okázalostí a vyřvávání na pracovišti. Podle britského serveru MSC-headhunters.com jde hlavně o dobře placené zaměstnance. Každý desátý se zajímá o novou práci a téměř každý třetí by ke změně přistoupil i za cenu menšího snížení platu. A jak jinak tihle zaměstnanci pátrají po nových možnostech než přes přátele?

„Dřív bylo běžné, že zaměstnanec dal současnému zaměstnavateli výpověď, aniž měl jistotu nástupu u jiné firmy, ale mohl předpokládat, že vhodnou pozici najde. Dnes zaměstnanci daleko více preferují jistotu současného zaměstnání,“ popisuje chování zaměstnanců v Česku Josef Rajtr. „Pokud by práci hledali, opět by dali přednost doporučení kamarádů a známých, podobně jako jejich méně šťastní nezaměstnaní kolegové.“

Táňa Panýrová, firemní personalistka, která vedla personální oddělení Českého Telecomu, KB nebo Komerční pojišťovny, říká, že uchazečům o práci mnohdy ani nezbývá nic jiného než se poptat známých; jednoduše proto, že klientem personálních agentur jsou firmy.

„Pokud agentury dostanou zakázku, hledají vhodného kandidáta. Pokud ale dostanou životopis od hledajícího jednotlivce, v lepším případě ho založí do své databáze, běžněji však zahodí. Rozhodně se nestává moc často, že by aktivně nabízely do firem CV, které k nim doputuje samo od sebe,“ říká Panýrová s tím, že tento pracovní styl personálních agentur nový trend hledání přes přátele ani v nejmenším nenaruší. S tímto názorem ale kontrastují slova Josefa Rajtra, který přiznává, že z jeho pohledu poptávka po službách personálních agentur klesá. Především ze strany zaměstnavatelů.

S touto situací se mohou agentury elegantně vyrovnat zdůrazněním faktu, že mohou nabídnout více kandidátů na jednu pozici, a že si tedy klient může vybrat. „Také kandidáty předem motivují pro obsazovanou pozici a odmítají ty nevhodné namísto firemních personalistů. Tento servis personalista od známých nedostane,“ upozorňuje Panýrová. „Agentury za kandidáty ručí, motivují je, zjistí předem podmínky, za kterých je kandidát ochoten pracovat, a ulehčí tak personalistům vyjednávací pozici. Vždy nabídnou několik kandidátů a ověří reference. Doporučení od známých, kterým personalista věří, je ale zase tou nejlepší referencí a takto získaný zaměstnanec představuje sázku na jistotu.“ Podle Táni Panýrové nařčení z protekce u velkých firem nehrozí.

Proto platí, že pokud si to mohou dopřát, hrají firemní personalisté na obě strany. Využívají jak osobních doporučení, tak služeb personálních agentur. Stejně vypočítavě se ale chová i většina uchazečů. Obvykle totiž také využívají všechny cesty, tedy personální agentury, inzeráty i síť svých známých. Někteří si dokonce cíleně budují síť známých jen za tímto účelem. Nevýhody kamarádského doporučení přesně kopírují výhody agentury. Tím, že z procesu obsazování volných míst agentury vypadly, se pro řadu uchazečů o práci stává budoucí zaměstnavatel velkou neznámou. Agentury totiž kromě dalšího servisu působí částečně i jako garant určité serióznosti potenciálního zaměstnavatele a uchazeče podrobně instruují.

Mezinárodní personální společnost Manpower má na celou situaci také svůj pohled. „Najít práci je stále těžší. To v krizi nikoho nepřekvapí. Co ale mnohé překvapit může, je to, že pro firmy je těžké najít vhodné zaměstnance i v době rostoucí nezaměstnanosti,“ říká Tomáš Brožek z Manpoweru. „Je stále složitější najít na přehlceném internetu vhodnou pracovní nabídku, a proto se lidé stále více obracejí při hledání práce na své přátele.“

Pro dobré personalisty to podle Brožka znamená jediné. Nestačí už vyvěsit inzerát na internet a čekat na vhodné uchazeče. Schopný „recruiter“ má mít širokou síť osobních kontaktů, být aktivní v různých sociálních sítích a také v zájmových a oborových spolcích.

Autor: