Středa 8. května 2024, Den vítězství
130 let

Lidovky.cz

Známkování je psychická past

Česko

Bolestí současného známkovacího systému je skutečnost, že žáka hodnotí někdo jiný než on sám. Někdo, kdo nad ním má moc, a proto má být pokud možno přelstěn. Položili jste si někdy, třeba takhle kolem vysvědčení, otázku, co se vlastně ve škole známkuje? Je to píle, inteligence a nadání, nebo snad paměť? A neznámkuje se ve skutečnosti zázemí a množství času, které věnují svým dětem rodiče, případně prarodiče? Místo známek losování Sedmatřicetiletý Aleš vystudoval vysokou školu a získal dobré tvůrčí zaměstnání v mezinárodní firmě. Když mu položíte otázku, za co dostával ve škole známky, zamyslí se. „Za píli asi ne. Nebýt maminky, která na mě zaklekla v první třídě, kontrolovala mě a učila se se mnou až do konce základní školy, asi bych se byl dostal nanejvýš na horníka.“ Skutečnost, že za dobrými známkami stojí většinou motivující prostředí a ctižádostiví rodiče, je všeobecně známá. A bylo to zřejmě právě toto vědomí, které přimělo berlínskou radnici k neobvyklému kroku. Na prestižní gymnázia, na která se hlásí podstatně víc uchazečů, než je možné přijmout, chtějí brát napříště část žáků na základě losu. Proč? Vysvětlení je jednoduché: náhoda se jim zdá prostě spravedlivější než známky odrážející hlavně sociální skupinu, z níž děti pocházejí. Na tom může něco být.

Zuzana Lejsalová je mladá učitelka a neučí ještě dlouho, ale jednu věc už ví: „Rodiče hrají v tom, jak dítě ve škole prospívá, významnou roli.“ Nad otázkou, za co se dávají známky, se maličko zamyslí: „Sama se snažím, aby to tak nebylo, ale z praxe vím, že většinou se známkuje prostě to, co se žák naučí víceméně nazpaměť.“

Jaroslav Skoumal z ostravské základní školy má na rozdíl od Zuzany za sebou několik desetiletí učitelské práce. A neváhá: „Známkují se přece vědomosti a to, čemu se dnes moderně říká kompetence (schopnosti a dovednosti – pozn. red.). Já učím matematiku a známkuji výsledky. U každého žáka mívám tak patnáct průběžných známek, na jejichž základě dávám známku na vysvědčení.

Pětašedesátiletého Jaroslava Skoumala nevyvedla z míry ani naše pochybnost: co když někdo nemá na matematiku tak říkajíc buňky? Neznámkuje se vlastně trošku taky genetické vybavení? „Když není žák na matematiku vybavený, nedělá náročnější test jako třeba ti, kdo navštěvují třídu s rozšířenou výukou. To je prostě ošetřené.“

Ředitelka soukromé základní Školy hrou Iva Málková, známá tím, že o povolání učitele přemýšlela dnešním způsobem už v dobách, kdy to nebylo běžné, říká: „Známkováním nutíme žáky k dokonalému výkonu,“ Co je na tom špatného, napadne někoho. „To je přece strašná psychická past,“ míní Málková. Podle ní je špatné dokazovat někomu jeho nedokonalost sčítáním chyb a nedostatků. „Chyb si má člověk vážit jako něčeho, co může reflektovat a co ho může posunout dopředu,“ tvrdí ředitelka privátní školy a poukazuje na škodlivost šablon. „My máme šablony na to, jak má kdo vypadat, kolik má měřit a vážit, ale také jak má psát například písmeno A. Přitom písmeno A lze docela určitě psát i jinými způsoby a možná rychlejšími. To ovšem odporuje normám, které škola má a které vyžadují plnění.“ Za co dítě může, a za co ne Psycholožka Jana Nováčková ze Společnosti pro kompatibilní vzdělávání vzpomíná, jak legendární profesor Matějček říkával, že děti s dyslexií nebo dysgrafií jsou trestány za něco, za co nemohou. „Já měla vždycky tendenci to domýšlet a kladla jsem si otázku, jestli také může dítě za to, že má nadprůměrný inteligenční kvocient (IQ), a jestli se má za to odměňovat.“

Jak si odpověděla? „Mít někde zaneseno, že dítě zvládlo to a to, je jistě dobré. Ideální ovšem je, když to konstatuje dítě samo. Když řekne – tohle jsem se naučil, ale ne na jedničku, řekl bych, že tak na trojku.“ Podle doktorky Nováčkové se dobře osvědčují například týdenní plány, z nichž se rodiče dozvědí nejen co má jejich potomek v dalších dnech zvládnout, ale i jak se mu to podle jeho vlastního názoru podařilo. „Učitel by k tomu mohl učinit poznámku třeba jen v případě, že se sebehodnocením žáka tak docela nesouhlasí,“ míní Jana Nováčková. Jednou z bolestí současného známkovacího systému je podle ní právě skutečnost, že žáka hodnotí někdo jiný než on sám. Někdo, kdo nad ním má moc, a proto má být pokud možno přelstěn.

Názorů na to, jakou hodnotu máme přičítat známkám a o čem známky vypovídají, je mezi odborníky mnoho. Kdosi řekl, že například inteligenční kvocient IQ nevypovídá ve skutečnosti o ničem jiném než o schopnosti dělat testy IQ. Není vyloučeno, že se školními známkami, které přinesou někteří žáci domů už koncem tohoto týdne a někteří až začátkem týdne příštího, je to podobné.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!