Dohledat hlavní viníky
nebude snadné. Ale já se domnívám, že policie, vyšetřovatelé a soudy by měly sledovat hlavní linku toku peněz. Nedomnívám se, že by si vedoucí a zodpovědní manažeři, či majitelé Eurovie lajzli vědomě "ušetřit" peníze tím, že by na stavbu naváželi úmyslně nekvalitní materiál a tím riskovali následnou reklamaci investora a především obrovské riziko následných oprav - vlasně novou výstavbu celých částí dálnice. Spíše je to záležitostí skupiny lidí na "nižším levelu", kteří ovšem měli přístup k peněžním tokům.1.) vyšla bych ze základu - a to je konkrétní osoba/y, která/é je/jsou podepsána/y pod TKP a ZTKP, ve kterých je výslovně určeno, z jakých lokalit a jaký materiál lze odebírat pro stavbu násypů dálnice.2.) na straně Eurovie prověřit lidi, kteří přesně věděli, z jakých lokalit a jaký materiál se na ten který úsek naváží (stavbyvedoucí, řidiči náklaďáků).3.) na straně subdodavatele materiálu zjistit, zda v dané - předem ŘSD určené - lokalitě, ze které byl materiál navážen byly ještě skládky jiných materiálů, které byly skutečně na stavbu navezeny, ale pro násypy nebyly vhodné. Toto lze potvrdit na základě rozborů kontrolních vrtů a porovnáním se skládkami odkud byl materiál navážen a fakturami, které byly následně vystaveny na projektem a ZTKP určený materiál. Myslím si, že řidiči náklaďáků nemuseli vědět, že vozí špatný materiál (ani je to v podstatě nezajímá). Myslím si, že stavbyvedoucí museli/mohli vědět, že je navážen jiný než předepsaný materiál. Jsem přesvědčena o tom, že subdodavatelská firma materiálu zcela určitě věděla z jaké haldy a co bylo odebráno z jejich úložiště a jistě to přesně ví i obsluha úložišť. Technický dozor investora (TDI) to rozhodně nemusel poznat, zvláště když stavbyvedoucí věděl kdy jsou kontrolní dny nebo jak a kdy a kde provádí TDI kontrolní odběr vzorků. a) Takže se domnívám, že osa problému bude oscilovat kolem osob, které rozhodly o konkrétních lokalitách skládek, z nichž musely být násypy dálnice odebírány a jimž byly známy poměry na skládkách (výskyt uložení jiného - méně vhodného a levnějšího materiálu) - osoby na ŘSD.b) Osoby majitele a provozovatele subdodavatele materiálů zásypů a násypů a pracovníci skládek, kteří přesně věděli kde a na jaké haldě je ten který materiál a kteří naváděli řidiče náklaďáků Eurovie ke skládkám a tudíž věděli odkud se odebírá a jaký materiál.c) stavbyvedoucí Eurovie, kteří kontrolovali náklad a zavážení a mohli tušit, že některé fůry nejsou "košer" a mohli na celou transakci přijít a všimnout si nesrovnalostí. Takže v souhrnu - někdo určil odkud a co se bude brát (nese technickou a odbornou zodpovědnost). Subdodavatel určený ŘSD věděl odkud a co se odebírá a co se odebírat dle SOD má. Fakturoval předepsaný materiál Eurovii v plné výši. Někdo na stavbě minimálně tušil, jaký se naváží materiál skutečně a mlčel (proč?).A peníze tekly od ŘSD k Eurovii a odtud k subdodavateli materiálu. Rozdíl mezi fakturovaným materiálem a skutečně dodaným materiálem zůstával na účtech subdodavatele materiálu. A ten je mohl pouštět směrem k ŘSD a směrem k zainteresovaným osobám na skládce materiálu a na stavbě (tedy pracovníkům skládek a stavošům). Dohoda o podvodu proběhla na lajně ŘSD - subdodavatel - stavba. Každý, kdo pracoval na stavbách ví, že největší rezervy objemů peněz jsou skryty v zemních pracích. Nepředpokládám, že by si vedení Eurovie neuvědomilo riziko spojené s falšováním kvality materiálu, takže bych tyto osoby z tohoto kolečka předběžně v prvním kole vyšetřování vypustila a zaměřila bych se na stavoše a řidiče náklaďáků jako hlavní svědky průběhu trestného činu. Hloupé je, že úložiště materiálu se neustále v čase mění, takže zpětné dokazování toho, z jaké haldy a co náklaďáky skutečně navážely, považuji téměř za nemožné, ovšem prokázání existence nevhodného materiálu na předem určených skládkách a prokázání existence téhož materiálu v násypu jako velmi snadné.