130 let

Diskuze

Zvlnění D47 zaměstnává soudy a policii. A nově i GIBS.

Policie odložila trestní oznámení podané ŘSD kvůli vlnící se dálnici, přestože připouští, že není postavena v souladu se smlouvou.

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Ivana1

23. 8. 2013 8:42
Dohledat hlavní viníky
nebude snadné. Ale já se domnívám, že policie, vyšetřovatelé a soudy by měly sledovat hlavní linku toku peněz. Nedomnívám se, že by si vedoucí a zodpovědní manažeři, či majitelé Eurovie lajzli vědomě "ušetřit" peníze tím, že by na stavbu naváželi úmyslně nekvalitní materiál a tím riskovali následnou reklamaci investora a především obrovské riziko následných oprav - vlasně novou výstavbu celých částí dálnice. Spíše je to záležitostí skupiny lidí na "nižším levelu", kteří ovšem měli přístup k peněžním tokům.1.) vyšla bych ze základu - a to je konkrétní osoba/y, která/é  je/jsou podepsána/y pod TKP a ZTKP, ve kterých je výslovně určeno, z jakých lokalit a jaký materiál lze odebírat pro stavbu násypů dálnice.2.) na straně Eurovie prověřit lidi, kteří přesně věděli, z jakých lokalit a jaký materiál se na ten který úsek naváží (stavbyvedoucí, řidiči náklaďáků).3.)  na straně subdodavatele materiálu zjistit, zda v dané - předem ŘSD určené - lokalitě, ze které byl materiál navážen byly ještě skládky jiných materiálů, které byly skutečně na stavbu navezeny, ale pro násypy nebyly vhodné. Toto lze potvrdit na základě rozborů kontrolních vrtů  a porovnáním se skládkami odkud byl materiál navážen a fakturami, které byly následně vystaveny na projektem a ZTKP určený materiál. Myslím si, že řidiči náklaďáků nemuseli vědět, že vozí špatný materiál (ani je to v podstatě nezajímá). Myslím si, že stavbyvedoucí museli/mohli vědět, že je navážen jiný než předepsaný materiál. Jsem přesvědčena o tom, že subdodavatelská firma materiálu zcela určitě věděla z jaké haldy a co bylo odebráno z jejich úložiště a jistě to přesně ví i obsluha úložišť. Technický dozor investora (TDI) to rozhodně nemusel poznat, zvláště když stavbyvedoucí věděl kdy jsou kontrolní dny nebo jak a kdy a kde  provádí TDI kontrolní odběr vzorků. a) Takže se domnívám, že osa problému bude oscilovat kolem osob, které rozhodly o konkrétních lokalitách skládek, z nichž musely být  násypy dálnice odebírány a jimž byly známy poměry na skládkách (výskyt uložení jiného - méně vhodného a levnějšího materiálu) - osoby na ŘSD.b) Osoby majitele a provozovatele subdodavatele materiálů zásypů a násypů a pracovníci skládek, kteří přesně věděli kde a na jaké haldě je ten který materiál a kteří naváděli řidiče náklaďáků Eurovie ke skládkám a tudíž věděli odkud se odebírá a jaký materiál.c) stavbyvedoucí Eurovie, kteří kontrolovali náklad a zavážení a mohli tušit, že některé fůry nejsou "košer" a mohli na celou transakci přijít a všimnout si nesrovnalostí. Takže v souhrnu - někdo určil odkud a co se bude brát (nese technickou a odbornou zodpovědnost). Subdodavatel určený ŘSD věděl odkud a co se odebírá a co se odebírat dle SOD má. Fakturoval předepsaný materiál Eurovii v plné výši. Někdo na stavbě minimálně tušil, jaký se naváží materiál skutečně a mlčel (proč?).A peníze tekly od ŘSD k Eurovii a odtud k subdodavateli materiálu. Rozdíl mezi fakturovaným materiálem a skutečně dodaným materiálem zůstával na účtech subdodavatele materiálu. A ten je mohl pouštět směrem k ŘSD a směrem k zainteresovaným osobám na skládce materiálu a na stavbě (tedy pracovníkům skládek a stavošům). Dohoda o podvodu proběhla na lajně ŘSD - subdodavatel - stavba. Každý, kdo pracoval na stavbách ví, že největší rezervy objemů peněz jsou skryty v zemních pracích. Nepředpokládám, že by si vedení Eurovie neuvědomilo riziko spojené s falšováním kvality materiálu, takže bych tyto osoby z tohoto kolečka předběžně v prvním kole vyšetřování vypustila a zaměřila bych se na stavoše a řidiče náklaďáků jako hlavní svědky průběhu trestného činu. Hloupé je, že úložiště materiálu se neustále v čase mění, takže zpětné dokazování toho, z jaké haldy a co náklaďáky skutečně navážely, považuji téměř za nemožné, ovšem prokázání existence nevhodného materiálu na předem určených skládkách a prokázání existence téhož materiálu v násypu jako velmi snadné.   
0 0
možnosti

Arny

23. 8. 2013 6:55
ŘSD po stránce odborné mimo, ale prudit policii to mu jde skvěle
"Policie odložila trestní oznámení podané ŘSD kvůli vlnící se dálnici, přestože připouští, že není postavena v souladu se smlouvou."A co je na tom divného? To jako každé nedodržení smlouvy mezi dodavatelem a odběratelem má být trestným činem? "Kdo zvlnění způsobil a kdo uvedení dálnice do standardního stavu zaplatí, se vedou či teprve povedou soudní pře – policii bylo kvůli tomu doručeno několik trestních oznámení. Výsledky většiny šetření ani soudů zatím neznáme.....Stavbu však převzal technický dozor investora, a tudíž dle policie není v případu co šetřit....ŘSD se kvůli rozhodnutí policie hodlá obrátit na Generální inspekci bezpečnostních sborů (GIBS) a nevylučuje, že podá další trestní oznámení."Klasická ukázka vyčůraného postupu ŘSD - udělat si z policie zadarmo detektivní agenturu na shromažďování důkazů pro civilní soudní spor s dodavatelem. To se totiž v praxi dělá tak, že advokát oznamovatele neustále prudí policii a chodí nahlížet do spisu jako zástupce "poškozeného". A policie "za babku" kopíruje a kopíruje co si pan advokát poručí. Jak se zdá, tak je toho pořád málo na to, aby oznamovatel měl nějakou naději v civilním soudním sporu vyhrát, tak je třeba "zatlačit" na policajty - napráskat to na GIBS.Ten technický dozor investora prováděl kdo-náhodný kolemjdoucí? Nebo vůbec byl ten dozor namátkový - dozor se na stavbu dostavil na vyzvání dodavatele a bylo mu sehráno divadýlko o správném technologickém postupu a složení stavby? Stačí se podívat jakým "pekelným" tempem probíhá rekonstrukce D1. Jak se zdá nikomu z odpovědných to žíly moc nerve. Proč taky že-máme tady policii a až bude nejhůř a rozfofrované miliardy, tak podáme trestní oznámení na policii...
0 0
možnosti

Milota

23. 8. 2013 5:39
Nezamotává se v tom Eurovia?
Za prvé, nepředložila údajný dokument o schválení použití jiného materiálu ŘSD.  Za druhé, soudně obvinila dodavatele materiálu z nedodržení požadavků na vlastnosti. Za třetí, následně Eurovia tvrdí, že problém spočívá v samotném materiálu určeném investorem, tedy ŘSD. Tyto kroky mi tedy nepřipadají příliš konzistentní. Z toho usuzuji, že na světlo vyjdou ještě jiné, nejspíš daleko zajímavější skutečnosti.
0 0
možnosti
Vážený pane, já v článku
Vážený pane, já v článku žádnou firmu z neprůhledného vlastnictví neobviňuju. Přesně cituju tiskové prohlášení společnosti Eurovia. Ani v něm není uveden název subdodavatele, na kterého poukazuje. Harsco Metals byl pouze jedním ze subdodavatelů při výstavbě dálnice. V textu se vůbec nezabývám vlastníky firmy Harsco, pouze konstatuji, že byla s Eurovií ve sporu.Kateřina Menzelová 
0 0
možnosti

Yossarian00

22. 8. 2013 18:20
Kdo je prosím ta konkrétní firma s neprůhledným vlastnictvím
 poslední slova věty v článku: konkrétní firmy s neprůhledným vlastnictvím? Firma Harsco? HARSCO FRANCE SAS F-59760 Grand-Synthe, Charles Fourier 1Francouzská republika Registrační číslo: 500550456 Vklad: 1 289 000,- Kč Splaceno: 100 % Obchodní podíl: 1289/1819 Tohel je majoritní vlastník firmy Harsco z Ostravska, viz Justice.cz https://or.justice.cz/ias/ui/vypis-vypis?subjektId=isor%3a268125&typ=full&klic=44cosy ;. Docela velká francouzská firma působící po celém světě? Paní redaktorko, nějak nechápu poslední řádky vašeho sdělení. Vysvětlete prosím, koho přes oslí můstek tiskového vyjádření Eurovie, obviňujete z neprůhledného vlastnictví. resp. že to vlastní nějaký politik z ostravska, jak je zde zvykem. 
0 0
možnosti
1. "Průhlednost" majitelů firem - "problém" našich politiků
při legislativním řešení "průhledných" majitelů firem ve Veřejných zakázkách. Vaše informace není nic průhledného. Je-li HARSCO FRANCE SAS kótována na burze (Francie), lze hovořit o majetkové průhlednosti. Není-li na burze kótována, sama skutečnost, že se jedná o firmu založenou, zapsanou a vedenou v "Obchodním rejstříku" Francie, nic o průhlednosti nevypovídá - takových firem s českými majiteli (politiky - tuneláři) založených v zahraničí, skrytých za anonymní akcie, jsou tisíce. Jejich smysl a zadání je jediné - dostat vytunelované prostředky do "správných rukou", tj. těm politikům a přes ně případně politickým stranám, kteří tunel zajistili.Co zcela v článku postrádám a o co vždy v takových případech jde - peněžní tunel - v tomto případě rozdíl mezi pořizovacími jednotkovými cenami obou komodit (předpokládám, že původní, uvedená v projektu, je dražší a že sleva vyplývající ze záměny nebyla vůči konečnému odběrateli - ŘSD - uplatněna) a skutečnost, že ve fakturaci toto zohledněno nabylo - a o to primárně jde - o peníze. A samozřejmostí autorka článku by mělo být vyčíslení celého finančního objemu "úspor", které skončily na dodavatelské straně - a je jedno, zda u EUROVIE nebo u HARSCO FRANCE SAS.Policie by měla šetřit, zda někdo ze zodpovědných zaměstnaců z ŘSD, který záměnu povolil, nedostal bokem v inkriminované době nějaké finance. Žádný zkušený investor by jen tak "bez odměny" takový prúšvih neriskoval.
0 0
možnosti