7. června 2015 6:00 Lidovky.cz > Zprávy > Kultura

42 stavů mysli v Kutné Hoře.
Nová stálá expozice v GASKU

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
GASK: záběr z nové expozice Stavy mysli / Za obrazem. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy GASK: záběr z nové expozice Stavy mysli / Za obrazem. | foto: GASK
KUTNÁ HORA Galerie Středočeského kraje (GASK) v Kutné Hoře získala hlavní cenu Asociace muzeí a galerií ČR Gloria musaealis.

Když v roce 2010 začínal provoz GASK, zdálo se, že má před sebou slibnou budoucnost. Zrekonstruovaná barokní Jezuitská kolej má tři tisíce metrů čtverečních výstavních prostor i depozitářů, což ji řadí k největším galerijním domům v Česku. Během pětileté existence se zde konalo zhruba 25 velkých výstavních projektů a desítky menších. Většina se ale do širšího povědomí nedostala. Hlavní pozornost si GASK získává až nyní, kdy nová koncepce stálé expozice Stavy mysli / Za obrazem získala první cenu Gloria musaealis v kategorii Muzejní výstava roku 2014, kterou uděluje Asociace muzeí a galerií.

GASK se nachází v bezprostřední blízkosti kutnohorského chrámu Sv. Barbory.

GASK se nachází v bezprostřední blízkosti kutnohorského chrámu Sv. Barbory.

Hra se slovy a obrazy

Autorem koncepce je kurátor Richard Drury, který vybíral exponáty ze sbírky GASK, jež čítá tři tisíce obrazů převážně českých autorů, od konce 19. století až po současnost. Kolekce 230 obrazů a soch boří zažité představy o prezentaci výtvarných děl. „Nechtěl jsem rozdělení podle chronologického řazení, podle uměleckých skupin. Zajímalo mě jiné řešení, napříč vším, co ve sbírkách máme,“ říká Drury. Jednotícím prvkem kolekce jsou citáty z knihy Josefa Čapka Psáno do mraků. Čapek řešil základní otázky – kdo jsem, jaký jsem sám vůči sobě a jaký jsem vůči světu. Kurátor sbírky vybral 42 stavů mysli, od samoty přes strach, zuřivost až po radost, něhu nebo harmonii. „Rozdělil jsem je do jednotlivých okruhů, ke kterým jsem hledal obrazy či sochy, jež onen ‚stav mysli‘ silně reflektují,“ vysvětluje Drury.

GASK: z výstavy Jiřího Sozanského Mezní situace.

GASK: z výstavy Jiřího Sozanského Mezní situace.

V prvním sále si návštěvník na tento princip teprve zvyká. Nejdříve hledá slova jako záchytné body a postupně je vnímá s konkrétními obrazy. Přiřadit pojmy k jednotlivým autorům je někdy velmi snadné – u slova „podvědomí“ je tepající vnitřní tělo Mikuláše Medka a vedle nemůže chybět Toyen a Štyrský.

Jsou zde ale i mnohá nečekaná setkání. Například u slova „rovnováha“ je idylická scéna s oráčem od Joži Uprky a vedle ní jiný klid, symbióza přímek a barev Jana Kubíčka. Některé obrazy jsou jako střet dvou nesourodých světů, které smiřuje právě jen jedno slovo. Jinde je to naopak dokonalá souhra, například u kapitoly „radost“ jsou dva rozkošníci na pláži Jiřího Sopka a vedle je hravý, prázdninový pohled na moře Karla Černého.

GASK: záběr z nové expozice Stavy mysli / Za obrazem.
GASK: záběr z nové expozice Stavy mysli / Za obrazem.

Když projdete několik sálů v přízemí, můžete dále pokračovat do prvního patra, kde je další část stálé sbírky. Cestou se nabízí chvíle odpočinku, ať už stoupáte po schodech, nebo jdete chodbou, všude jste obklopeni něčím novým. Z okna jsou vidět barokní sochy před galerií, žebroví gotického chrámu svaté Barbory nebo klidný park. „Sundali jsme z oken panely a vložili do nich poloprůhledné rolety. Toto nemá být hermeticky uzavřená galerie, tady jsme v Kutné Hoře a byl bych rád, aby návštěvník viděl, že expozice komunikuje s celým svým kulturním okolím,“ říká Richard Drury.

Válka ze všech stran

Hra se slovy, ale v jiném smyslu, je důležitá i pro výstavu Mezní situace, kterou představuje Jiří Sozanský. Devětašedesátiletý rodák z Prahy se od konce 60. let věnuje mapování mechanismů války. Texty, které napsal pro obsáhlý výstavní katalog, bohužel na výstavě chybí, a přitom by v mnohém napomohly pochopit motivaci autora. Výtvarník začíná své hledání sám u sebe. Jeho biologický otec se narodil na Podkarpatské Ukrajině. Sozanský o něm ví jen toto: v roce 1948 chtěl překročit hranici, ale byl zadržen. Uprchl z internačního tábora a od té doby byl nezvěstný. Výtvarník v katalogu píše: „Definice ,nezvěstný‘ je pojem, který se dá interpretovat různě. Dotyčný není ani živý, ani mrtvý. V této roli účinkoval v mém životě otec Ivan. Byl i nebyl... Druhá světová válka je pro mě tématem přímo fyzickým, ačkoliv jsem přišel na svět rok po jejím ukončení. Naproti tomu existenci svého otce celý svůj život vnímám jako virtuální.“ Jiří Sozanský válečné téma zpracoval pro svoji diplomovou práci na AVU. V roce 1972 navštívil bývalý koncentrační tábor Sachsenhausen, kde si přečetl texty Alberta Speera, nacistického ministra zbrojního průmyslu, který vnímal lidi jen jako anonymní množinu. Druhým klíčovým textem, který Sozanskému ukázal život v lágru z pohledu přeživšího, byla kniha Oty Krause Továrna na smrt. Koncem sedmdesátých let se výtvarník poprvé vypravil do Terezína, kde strávil průběžně několik měsíců.¨

GASK: záběr z nové expozice Stavy mysli / Za obrazem.

GASK: záběr z nové expozice Stavy mysli / Za obrazem.

Na výstavě v GASK jsou vystaveny jeho velkoformátové malby červených hradeb Terezína i baráků v Osvětimi. Sozanský se do jednotlivých lágrů vrací as každým dalším pobytem se proměňuje jeho pohled na konkrétní místo. Velmi působivé jsou kresby obyčejnou tužkou či perem, kde vidíme detaily tváře a těla. Může to být kdokoliv z nás, ale zároveň jsou to konkrétní lidé a jejich slova. Těch, kteří trpěli, a těch, kteří je trýznili. Autor staví vedle sebe vzpomínky přeživšího Prima Leviho a úryvky z výpovědí velitele osvětimského tábora Rudolfa Hösse. V roce 2010 Jiří Sozanský v Osvětimi spatřil zcela odlišný památník, plný turistů, autobusů, stánků s občerstvením. Vytvořil jinou realitu, kde zkombinoval snímky budov se záběry zmítajících se těl.

V polovině 90. let Sozanskému řekl pamětník Ota Kraus: „Všechno, o co jsem se celý život snažil, bylo úplně zbytečné, podívejte se, co se děje v Jugoslávii.“ A skutečně, Sozanský v roce 1995 v Sarajevu uviděl návrat toho, co znal jen z vyprávění o druhé světové válce. A proto podle svých slov dál pokračuje v připomínání minulosti, ale zároveň nepřestává sledovat ani to, co se právě děje kolem nás.

Výstava Jiřího Sozanského je otevřena do 25. října 2015.

 

  • 0Diskuse
Judita Matyášová

Autor

Judita Matyášovájudita.matyasova@lidovky.czČlánky




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Cuketovo čokoládový chlebíček
Cuketovo čokoládový chlebíček

Potěšte rodinu rychlou dobrotou.