Čtvrtek 23. května 2024, svátek má Vladimír
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Divadelní Morčata nabízejí nové klíče k Vaculíkovu dílu

Kultura

  18:00
Jako komorní alegorický horor uvádí sdružení Tygr v Tísni v pražské Vile Štvanice divadelní adaptaci novely Ludvíka Vaculíka z roku 1970.

Ludvík Vaculík - Morčata. foto: Michael Tomeš, Tygr v tísni

Ludvík Vaculík napsal román Morčata roku 1970, poprvé vyšel v samizdatu. Obsahuje mimo jiné dvě základní linie, jež je možné nazvat příběhovými. První je dusivá atmosféra nastupující normalizace. Z ní vyrůstá výpověď o mezní situaci, kdy se pod tlakem stresující absurdity v klíčové postavě a zároveň vypravěči událostí Tatínkovi aktivizují skryté zdroje agresivity. Tatínek – jejž Tomáš Petřík hraje jako „klasickou“ hlavu dnešní české rodiny, jejíž horizont nestačí na události, které se kolem něho dějí – se zaměří na popud svého kolegy z úřadu na morčata, která nakonec týrá a zabíjí.

Druhá linie je téměř detektivní, Tatínek v ní pátrá po tom, jak se v bance, kde je zaměstnán, záhadně ztrácejí peníze. Končí tím, že Tatínek nenávratně zmizí a už se nikdy neobjeví. To vše sděluje zvláštní poetika této prózy; literární teoretik Jiří Holý v této souvislosti připomíná „skaz“ jako vyprávění v první osobě, do něhož vstupují nereálné magické události, jež dovolují vedle sebe klást „nesouřadné“ jevy, což umožňuje vrstevnaté vedení různých výrazových prostředků, kdy žádný z nich není dominantní.

Neosobní systém ničí jednotlivce

Na svého ‚tatu‘ Ludvíka vzpomíná Ondřej Vaculík: Máme-li dva výklady, držme se lepšího

Dramaturgickou volbu Vaculíkových Morčat souborem Tygr v tísni tato neobvyklá poetika zřejmě dost ovlivnila, inscenační tým se zaujatě a intenzívně snažil najít princip scénování, jenž by ji iv divadle respektoval. Zároveň je tato snaha také východiskem k současnému pojetí, jež míří k postižení jakéhokoliv drtivého, zcela neosobního systému, který nemilosrdně a bezohledně ničí jednotlivce. Už scénář Marie Novákové naléhavě toto pojetí nabízí a režie Iva Kristiána Kubáka činí tento podnět základem scénického tvaru. Opírá se přitom o scénografii Jany Prekové (výprava a kostýmy), která dovoluje simultánní prolínaní reality, věcí i prostoru. Tak se z kuchyně, která je stále kuchyní, v níž především hospodaří a vládne jediná racionální praktická bytost v rodině Maminka (Lucie Trmíková) rázem stává prostor, do něhož vstupují odkudsi postavy, které tam nepatří, jako dívka Irenka či záhadný inženýr Chlebeček z Tatínkova úřadu. A přinášejí jiné, paralelně zapojené pohledy na skutečnost a projevy.

Takto se – samozřejmě s pomocí herecké akce – podařilo najít řadu divadelně působivých řešení. Například pro morčata a pro zacházení s nimi nebo pro úřad, kdy za úzkými dveřmi skříně se zjevují nejrůznější reálné až banální věci, jež se mění v osudovou tajuplnost. Inscenace tak dospívá k symbolům a alegoriím jako klíčovým prostředkům sdělení, jejichž zjevná podoba má vypovídat o něčem jiném, nezjevném, velice často odkazujícím k pojmu, představě, myšlence. Což se hlavně uskutečňuje díky oné simultánnosti jako prolnutí naprosto konkrétního reálného jevu s jeho smyslem zrozeným a fungujícím jenom v souvislostech scénického tvaru.

Pro porozumění všem těmto transcendencím, to jest pro překračování k jiným významům, je třeba stále a znovu hledat klíč. Přitom právě tímto způsobem vzniká v inscenaci ten obecný aktuální význam, o nějž usiluje, neboť nechce zůstat – i když i tento odkaz je záslužný – zakotvena jen v minulosti. Najít ten klíč není snadné. Zvláště to platí pro celek, neboť inscenace maximálně soustředěná na divadelní scénování nedostatečně spojuje ve svém vyprávění obě dějové linie, jež v próze tvoří onu mezní situaci. Daleko více, občas dokonce především, jde o příležitost k oné scénické, jevištní transcedenci mezi věcí a jejím nezjevným jinotajným či alegorickým významem.

Ludvík Vaculík - Morčata.
Ludvík Vaculík - Morčata.

Smyslem jsou otázky

Asi není jednoduché takový klíč divákovi dát, protože je to jiný přístup k celkovému uchopení představení. Nejde totiž o jeho smysl jako o shrnutí myšlenek, idejí, témat, které všechno uzavřou a udělají srozumitelné vyznění; nezřídka redukované a zjednodušující. V inscenaci Morčat se v jisté sekvenci ozvou několikrát nejznámější hudební motivy ze Smetanovy Vltavy a do popředí vystoupí zadní kýčovitý malovaný prospekt se znaky české krajiny (Trosky). Neboli: s ostrým ironickým nadhledem se prosadí téma češství, vystoupí výrazně jako resumé smyslu inscenace.

Jenže o tom ta inscenace není. Jejím smyslem jsou otázky, které zůstávají otevřené a divák k nim chtěj nechtěj musí hledat onen klíč, aby jim rozuměl. Jde o jiné chápání a pojetí divadla, než na které jsme zvyklí. Tygru v tísni sluší, že se Morčaty pustil do dalšího objevování cest, po nichž při zachování základních principů vymezujících divadlo jako druh umění je možné pronikat k divadelnímu jazyku 21. století.

LUDVÍK VACULÍK: MORČATA

Tygr v tísni – ve vile Štvanice

Premiéra 7. prosince 2016

Autor:

Vyhrajte rodinné vstupné do BRuNO family parku
Vyhrajte rodinné vstupné do BRuNO family parku

Jestliže vás trápí proměnlivé jarní počasí, máme pro vás tip, kam vyrazit, když počasí zrovna nepřeje. BRuNO Family Park v Brně se postará o zábavu...