10. února 2012 7:00 Lidovky.cz > Zprávy > Design

Architekta našel v
knihkupectví. A nelitoval

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Tmavý, ale velmi příjemný interiér nechává vyniknout tomu podstatnému: řadám lahví | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Tmavý, ale velmi příjemný interiér nechává vyniknout tomu podstatnému: řadám lahví | foto: Petr Karšulín
Nedávno se v pražském Karlíně otevřel nový obchod se značkovými lihovinami – příklad výjimečné shody kvalitního obsahu a kvalitní formy od architektonické kanceláře D3A.

Vybrat si pro svůj stavební záměr schopného architekta, který bude navíc odpovídat vašemu naturelu, je vždycky docela oříšek. Jak na to jít? Prolistovat časopisy, dát na doporučení kamarádů, navštívit zajímavé stavby a chtít totéž? Žádný model není zcela spolehlivý, ale jedno je jisté. Spěchat se v tomto procesu nevyplatí a spoléhat na náhodu není zrovna nejjistější metoda, i když se to občas podaří.


Jakub Janeček ze společnosti Ultra Premium Brands na to šel jiným způsobem. Po letech strávených v již nedostačujících prostorách ve Strašnicích se rozhodl přemístit sídlo své firmy jinam. Objevil vhodný prostor v Karlíně – s dostatečnou kapacitou, vlastním parkovištěm, a nadto ve čtvrti s výjimečnou atmosférou. Stavební program nebyl složitý a jeho zadání znělo: „Vlastní showroom spojený s maloobchodním prodejem, který by se měl stát místem, kde zákazníci nejenom nakoupí lahve s krásným obsahem, ale dozvědí se něco i o způsobu výroby a zvláštnostech, které mají vliv na jejich výslednou chuť.“

Více o realizacích architekta Sodomky čtěte zde


Zbývalo vyhledat architekta. Janeček proto navštívil největší české knihkupectví a vydal se do sekce knih o designu a architektuře. Po delším listování (knih je i v této oblasti překvapivě docela dost) se mu dostala do rukou monografie kanceláře D3A. Prezentované práce jej zaujaly, ale definitivně se rozhodl až při pohledu na fotografii Jaroslava Zimy, jednoho z partnerů kanceláře. Místo tradiční portrétové fotografie architekta v obleku totiž hleděl do tváře pomalované indiánskými barvami. Jak už jsem řekl, i takovéto náhody mohou rozhodnout. V tomto případě nakonec vše skončilo více než šťastně, ale znovu opakuji, jedná se spíše o výjimku potvrzující pravidlo.

Zjednodušit, vyčistit, odhalit, otevřít


Další průběh už vypadá jako jednoduchý proces. V D3A dostal realizaci na starost architekt Marek Sodomka. Došlo k zásadnímu vyčištění a zjednodušení prostoru a také k úpravě vstupu tak, aby si návštěvníci nepletli vstup do domu se vstupem do obchodu. Vnější fasáda byla natřena na černo nebo chcete-li, pro potřeby schválení z hlediska památkové péče, na velmi tmavě šedou.

Showroom Warehouse #1


Interiér zapůsobí svou osobitou atmosférou. Přispívá k tomu výběr přírodních materiálů (podlaha, police, nábytek, špalky nahrazující stoly), krásně surová odhalená konstrukce stropu z trámového železobetonu z 20. let minulého století a především pak vhodně nainscenované produkty firmy, lahve se zřejmým obsahem. Ty ve třech masivních, výrazně vykonzolovaných policích nad sebou obíhají vzdálenější zeď od ulice.

Tmavý, ale velmi příjemný interiér nechává vyniknout tomu podstatnému: řadám lahví


Díky nasvětlení pomocí schovaných LED pásků vyniká barva obsahu každé lahve, která je předsazena před svou prázdnou krabici. Tyto dvojice, lahev a krabice, mají v naprosté většině skvělou grafiku, jak se na luxusní produkt sluší a patří. Ty méně luxusní leží v otevřených krabicích přímo na zemi nebo na dřevěných paletách. Mezi ostatními produkty najdeme kromě lihovin i čokoládu nebo doutníky.


Za pozornost v přízemí pak stojí rovněž hluboké parapety za výklady, které přímo lákají k posezení, podlahová, lehce zamlžená skla, která prozrazují, že o patro níže se nachází ještě něco dalšího, a především pak dnes již charakteristický motiv interiérů od D3A: velmi subtilní točité ocelové schodiště s průsvitnými stupni, které zprostředkovává kontakt s podzemím. Přesněji řečeno s podpalubím.

Točité schodiště pro kontakt s podpalubím.

V podpalubí plachetnice, která pašuje alkohol S nadsázkou je možné říci, že teprve dole se odehrává to hlavní. Klubová místnost sloužící pro pravidelné přednášky, setkávání, diskuse a ochutnávky. Díky jednoduchému triku oblého ohnutí dřevěného obkladu, který plynule propojuje podlahu se zdmi, máte sugestivní pocit, že se nacházíte v podpalubí lodi. Tuto atmosféru přiživuje jedna stěna vytvořená ze starých sudů a rozkládací historický bar přivezený z Indie. Prvky, které si majitelé přáli zaintegrovat do interiéru.

Klubová místnost s barem z Indie

Nacházíme se v podobném prostoru jako nahoře, jen podstatně nižším. Znovu odhalená nosná konstrukce stropu je navíc zesílena ocelovými I profily, které naštěstí zůstaly odhaleny, a nejsou tak schovány za nesmyslným protipožárním podhledem.

Surová konstrukce ladí s přírodními materiály.


Obě delší strany jsou lemovány průsvitným barem, jehož záře orientovaná k podlaze i ke stropu vytváří v podstatě jediné, a to značně intimní osvětlení prostoru. Pod ním se příhodně nacházejí krásné odhalené tubusy radiátorů. Prostor zaplňuje volně rozmístěné a pohodlné designové sezení, doplněné o stoly organických tvarů. Poslední, avšak ne nepodstatnou částí prostoru je zázemí s toaletami s nerezovou podlahou, ve kterém D3A uplatnili své tradičně neformální zacházení s readymade výrobky (např. zrcadlo zavěšené ze stropu na horolezeckém laně).

Toaleta s „ready-made“ zavěšeným zrcadlem.


Určité výhrady mám k příliš zneužívanému kruhovému motivu, který se objevuje na potiscích skel v podlaze a výkladech a také na vnější mříži, která uzavírá na noc vstupní prostory obchodu. Tento designový motiv mi příliš nesedí k půvabné přirozenosti vnitřního prostředí.

FAKTA

Autor: Marek Sodomka, D3A , www.d3a.cz               

Projekt a realizace: 2011


Showroom Warehouse #1 je malá, ale velmi krásná architektonická realizace. Snad jeho úprava přispěje v blízké budoucnosti i k úpravě celého domu. Zvlášť jeho růžová fasáda by si to rozhodně zasloužila. Mám radost, že se pravidelná setkávání a diskuse v podpalubí mohou odehrávat v takto kvalitně navrženém prostředí. Nejsilnější zážitek z architektury vzniká totiž tehdy, když přicházíte za jiným účelem a architektura vás zastihne nepřipravené. Věřím, že se tento efekt projeví u většiny návštěvníků.

Adam Gebrian, Lidové noviny
  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.