10. března 2014 10:30, aktualizováno  15:21 Lidovky.cz > Zprávy > Kultura

Ceny Alfréda Radoka: trapas
nesnesitelného monologu otravoval, až otrávil

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 1Diskuse
Tereza Vilišová získala hlavní cenu v kategorii Ženský herecký výkon za roli Amy v inscenaci Můj romantický příběh. Vilišová ztvárnila třiatřicetiletou Amy, která marně hledá toho pravého. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Tereza Vilišová získala hlavní cenu v kategorii Ženský herecký výkon za roli Amy v inscenaci Můj romantický příběh. Vilišová ztvárnila třiatřicetiletou Amy, která marně hledá toho pravého. | foto: MAFRA - Tomáš Krist
PRAHA Ceny divadelní kritiky – Ceny Alfréda Radoka 2013 nemají na růžích ustláno. Nejdřív vůbec neměly být, a když se nakonec v zájmu věci sporné strany dohodly, připravilo Studio Hrdinů v sobotu udělovací ceremoniál jako nejabsurdnější dýchánek v celé jejich historii.

Ceny Alfréda Radoka se udělují na základě ankety divadelních kritiků, které pořádá časopis Svět a divadlo. V průběhu loňského roku došlo ke sporům mezi pořadateli ankety a Nadací Alfréda Radoka, které v první fázi skončily rozhodnutím, že se ceny za loňský rok neudělí. Ale že anketa Světa a divadla bude zachována a její výsledky vyhlášeny. Začátkem roku se situace změnila, do hry vstoupil další subjekt – agentura CCL, která hodlala vystupovat v roli mediátora, což se jí ne úplně podařilo, ale výsledkem jednání byla nakonec dohoda. Ceny budou a o slavnostní ceremoniál se postará jedno z nominovaných divadel, pražské Studio Hrdinů.

Karel Dobrý získal Cenu Alfréda Radoka za roli ve hře Den opričnika.

Těžko říct, co vlastně Jan Horák a Michal Pěchouček z vedení Studia Hrdinů sledovali svým nápadem vytvořit z večera volně plynoucí diskusní pořad pro všechny a pro nikoho. Jestli se bezelstně odevzdali do vůle osudu spoléhajíce se na to, že v čiré improvizaci tkví spása, anebo s notnou dávkou škodolibosti rozehráli hru na trapné a ještě trapnější. Ať tak či tak, hlavním moderátorem zvolili režiséra Miloše Horanského, který coby programový krasoduch a žvanil učinil z večera neskutečnou záležitost.

Parodovat sám sebe

Okázale hovořil o tom, že dialog lze nalézt úplně ve všem, ale on sám vedl nesnesitelný monolog, v němž ještě navíc všechny nejapně poučoval. A přitom sám ani nedokázal zodpovědět prostý dotaz, kolik let letos uplyne od narození Alfréda Radoka, po němž je cena pojmenovaná. Prý to není důležité. Vůbec bylo viditelné, že o současném divadle nemá ani ponětí a ani nemá důvodu se jím zabývat. Kromě jiného, aniž by to tušil, napadal loňského i letošního laureáta dramatické soutěže Miloslava Vojtíška, který píše pod pseudonymem S. d. Ch., a svých úvah o škodlivosti apokalypsy v dramatu se hned tak nevzdal, zvlášť vtipné mu připadalo, že se jeden z nominovaných umělců jmenuje Šotek. Ale aby jako moderátor večera aspoň jednou větou připomněl, co se stalo v Činoherním studiu v Ústí nad Labem, ho samozřejmě nenapadlo, neboť mluvil stále jen o sobě. Zazněly prý též hlasy, že šlo o super parodii ve stylu Studia Kroměříž, pak by ovšem bylo třeba vědět, koho Miloš Horanský parodoval. Že by sám sebe? Pro pořádek musí autorka přiznat, že i ona byla do tohoto Studia Kroměříž zatažena jako garant jednoho diskusního stolu, ale jakou roli má hrát, jí nebylo sděleno ani to neuhodla.

Patrik Děrgel získal cenu v kategorii Talent roku.

Děkovat netřeba

Na závěr se předávaly ceny, ale laureáti dostali pokyn, že nesmějí děkovat. Poté se zahrála hymna na teremin a publikum poslušně povstalo, čímž celá věc nabyla vrcholně groteskního rozměru. Jestli se pánové Horák s Pěchoučkem někde skryti dobře bavili, netuším, ale byl-li skutečně tento kuriózní happening v jejich režii, pak nechť vědí, že větší část publika otrávili. A v tomto chaosu samozřejmě nefungovala ani elementární organizace, takže se nikdo nedozvěděl, že kompletní výsledky ankety jsou uveřejněné v časopise Svět a divadlo číslo jedna a že je nominovaní mají na stolech před sebou.

Konečně vítězové

Aspoň, že se Lucie Trmíková, která byla něco jako dobrá víla, snažila zprostředkovat základní informace. Jinak výsledky ankety vypovídají o některých trendech a rozložení sil v českém divadle tak, jak je to jen u podobných hlasování možné. Vítězem jsou Mikuláškova Zlatá šedesátá aneb Deník Pavla J., pod kterými je podepsán tvůrčí tým brněnské Reduty operující dnes v Divadle Na zábradlí. Inscenace je vrcholem jejich brněnské éry a také je nominovala do vedení předního pražského divadla. Zde se nyní nacházejí v první sezoně a zatím ve stadiu hledání.

Hra Milana Šotka Plejtvák byla oceněna v kategorii Česká hra.

Zajímavé je, že Rajmontova Ruská zavařenina, kterou režisér nastudoval v ostravské Komorní scéně Aréna, zaostala za vítězem o pouhý jeden hlas, což je trochu fatální, protože Rajmont se po hubenějších letech v této režii opět našel. Titul divadlo roku si po právu odnesla Aréna, která delší dobu vykazuje výborné výsledky. Také Karel Dobrý vyzrál v zajímavou hereckou osobnost a nezaměnitelný typ – byl sice oceněn za roli Andreje Daniloviče ve Dni opričníka, ale v současné době hraje i jiné role, které stojí za to vidět, například Tartuffa v Národním divadle. Laureát v kategorii Hudba Emil Viklický napsal k Nebeského a Trmíkové inscenaci Kabaret Shakespeare skvělou muziku a je vážně škoda, že nemohla během večera zaznít místo pošetilého drnkání na teremin.

Mezi nominovanými i oceněnými figurují další zajímavá jména a anketa v určitých bodech odráží stav domácí divadelní tvorby. Je potřebná a ceny také. I proto by se s tímto kapitálem mělo zacházet opatrněji a nevystavovat ho zacházení, jakého jsme byli nyní svědky. Budoucnost cen zůstává nejasná: zda se Nadace Alfréda Radoka a redakce Světa a divadla domluví na další spolupráci, je po sobotním fiasku opravdu ve hvězdách.

Ceny Alfreda Radoka

INSCENACE: Zlatá šedesátá aneb Deník Pavla J., autoři: Pavel Juráček, Dora Viceníková, režie: Jan Mikulášek: Národní divadlo Brno
DIVADLO: Komorní scéna Aréna, Ostrava
ŽENSKÝ HERECKÝ VÝKON: Tereza Vilišová, za roli Amy ve hře Můj romantický příběh, Divadlo Petra Bezruče, Ostrava
MUŽSKÝ HERECKÝ VÝKON: Karel Dobrý za roli Opričník/Andrej Danilovič ve hře Den opričníka, Studio Hrdinů, Praha
ČESKÁ HRA: Milan Šotek: Plejtvák
SCÉNOGRAFIE: Martin Chocholoušek, scénografie hry Jedenácté přikázání aneb Mucholapka, Národní divadlo Praha
TALENT: Patrik Děrgel, herec
HUDBA: Emil Viklický
DRAMATICKÁ SOUTĚŽ: 1. místo: Miroslav Vojtíšek (umělecký pseudonym S. d. Ch.) Duchovní smrt v Benátkách 2. místo: Peter Pavlac – Einsteinova žena 3. místo: Zdeněk Palusga – Taxis

  • 1Diskuse
Jana Machalická

Autor

Jana Machalickájana.machalicka@lidovky.czČlánky




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz