Británie se zbavuje své vlajkové letadlové lodě HMS Ark Royal za necelých 100 milionů korun. Kdyby se k podobnému kroku odhodlala česká armáda, za jediné plavidlo Mír by získala zhruba milion.
Čtyřiapadesát let stará výletní loď kotví u malého dřevěného mola u vojenské zotavovny Měřín na přehradě Slapy. „Je využívána ke komerčním výletním plavbám jak pro hosty zotavovny, tak i pro ostatní zájemce,“ popisuje Jiří Caletka z tiskového oddělení ministerstva obrany.
Mír pro vojáky
|
Formální vlastník výletního plavidla - organizace Vojenská lázeňská a rekreační zařízení, která se stará o volný čas armády - uvažoval o prodeji lodi či nabídnutí k pronájmu. Nakonec ale Mír nikomu nedal. „Vzhledem k tomu, že nabízené ceny byly nevýhodné, organizace od tohoto kroku upustila,“ zdůvodňuje Caletka.
Ministerstvo obrany prý k takovému rozhodnutí přivedly jednoduché počty. Loď, která od května do října jednou až dvakrát týdně brázdí Slapy, spotřebuje na roční provoz zhruba čtyřicet tisíc korun bez platu pro posádku. Vojsko na ni však nemusí nic doplácet - tržby přesahují osmdesát tisíc.
Sestry z Brna
Osobní plavidlo Mír pochází z loděnice brněnského dopravního podniku. V druhé polovině padesátých let se tam zrodily tři sesterské dvoupalubové lodě - Svoboda, Družba a Mír.
Podnik Československá plavba labsko-oderská si je objednal k provozu na Slapech. Po nádrži tehdy pluly jen tři zastaralé a malé parníky, což sílícímu zájmu turistů nemohlo stačit.
Osud brněnských lodí se ale na Slapech rozdělil. Nádrži zůstal věrný jen Mír, který do konce minulého století vystřídal několik vlastníků, až zakotvil pod vojenskou vlajkou. Družba se přes epizodu na Orlíku dostala až na Vltavu do Prahy, kde už od poloviny devadesátých let funguje jako turistická loď Gladius. Stroj Svoboda také dlouhou dobu sloužil v hlavním městě, teď ale více než deset let čeká na opravu.