Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Čínský Alibaba má políčeno na Bulharsko. Pod závojem tajnůstkářství

Evropa

  6:00
SOFIE/PRAHA - Hned několik čínských společností v čele se skupinou Alibaba, jež patří druhému nejbohatšímu Číňanovi Jacku Maovi, plánuje rozsáhlé investice v Bulharsku. Vlády v Sofii a Pekingu si od toho slibují, že se balkánská země stane distribučním uzlem pro čínské zboží mířící do Evropy po takzvané nové Hedvábné stezce.

Čínský Alibaba má políčeno na Bulharsko. foto: Reuters // Koláž Šimon / LN

Politici často a rádi používají vzletné fráze. A výjimkou nebyli ani ti bulharští, když nedávno ohlašovali několik štědrých investic čínských velikánů do klíčových logistických projektů v zemi. Padala slova o tom, že se stanou mostem spojujícím čínský a evropský byznys. Bližší realitě by však bylo hovořit spíše o rozsáhlých překladištích čínského zboží mířícího dále na Západ.

Čínské tweety zkrotí inženýrka z armády. Podbízí se Twitter komunistům?

Bulharská investiční agentura oznámila, že dvojice čínských holdingů – Alibaba Group spolu s další společností Porter City z čínského Šen-čenu, jednoho z nejrychleji rostoucích měst světa a hlavní čínské exportní křižovatky – plánují vybudovat rozsáhlá logistická centra. Sloužit mají jako distribuční uzly pro čínské zboží mířící do Evropy po takzvané nové Hedvábné stezce.

Projekt One Belt, One Road, jak se plán na obnovu někdejší obchodní tepny pod taktovkou Pekingu oficiálně jmenuje, v roce 2013 ohlásil tou dobou nově zvolený prezident Si Ťin-pching. Idea nové Hedvábné stezky počítá s tím, že Čínu s Evropou jedna její větev spojí po souši přes Střední Asii, zatímco druhá pak oklikou po moři kolem Indie a východního pobřeží Afriky až přes Suezský průplav do Středomoří.

Načasování obnovy někdejší slavné kupecké tepny přitom není vůbec náhodné. Pro čínskou ekonomiku, již trápí nejnižší tempo růstu za poslední čtvrtstoletí, to má být ozdravná kúra, která opět vyžene ukazatele nahoru.

Vláda v Sofii lanaří na úlevy

Společnost Alibaba, která se do podvědomí mimo kontinentální Čínu zapsala především internetovým obchodem Alibaba.com, podle ředitele bulharské investiční agentury Stamena Janeva hodlá do své evropské základny v Burgasu investovat přes sto milionů eur. Janev to uvedl pro server Balkan Insight.

Jack Ma, zakladatel společnosti Alibaba Group.

Teoreticky by se tak s vybudováním překladiště přímo na evropské půdě měla do budoucna zkrátit dodací doba zboží. To teď k evropským zákazníkům putuje v řádech týdnů.

Že se druhý nejmovitější podnikatel Číny Jack Ma poohlíží zrovna po Bulharsku, není až takovým překvapením. Balkánská země totiž coby nejchudší člen evropské unijní rodiny s vidinou přílivu kapitálu slibuje čínským investorům výrazně víc, než co může nabídnout třeba právě hlubokou ekonomickou a teď i migrační krizí zkoušené Řecko.

Když loni na podzim lanařil čínské investory na podnikatelském fóru osobně přímo v Šanghaji bulharský ministr financí Božidar Lukarski, vytasil se podle bulharského serveru Novinite s celým balíkem benefitů. Od daňového zvýhodnění až po dvouleté osvobození od DPH, zrychlení administrativy nebo státní financování nezbytné infrastruktury.

V Číně kradou z hrobů ženská těla. Prodávají je na černém trhu pro svatby duchů

Burgas coby největší přístav v Bulharsku má překlenout dvojici etap nové Hedvábné stezky. Zdaleka ne však jako jediný. Minulý týden prodalo Řecko většinový podíl ve svém největším přístavu Pireus u Atén čínské firmě Cosco.

Proud čínského zboží

Vláda v Pekingu počítá s tím, že čínské zboží bude proudit jednou trasou po železnici až do Turecka a z Istanbulu pak dál do Bulharska přes Černé moře. Případně přes Suez rovnou do Pirea.

Pro obchodního velikána Alibabu navíc celá nákladní linka začíná velmi příhodně přímo v jeho centrále, v čínském pobřežním městě Chang-čou nedaleko Šanghaje, které je hlavním a největším městem ekonomicky perspektivní provincie Če-ťiang.

V asi třísettisícovém bulharském Plovdivu má vyrůst v režii dalšího čínského obra, holdingu Porter City, logistický a výstavní areál. Společnost má na kontě v Číně přes 120 podobných projektů. Její předseda Čchen Cung-čan uvedl, že areál v dosahu druhého největšího bulharského města má být dokončen do tří let za pomoci místních úřadů. Přesná částka, kterou do něj čínská strana hodlá investovat, ani jakékoliv další podrobnosti ovšem nebyly zveřejněny.

Číňané pronikají do Latinské Ameriky. S ‚dvorkem USA‘ mají smělé plány

Podobný závoj tajnůstkářství však provází i další avizované investice Číňanů v balkánské zemi. Jistý čínský investor, kterého zatím bulharská strana do podpisu kontraktu nechce jmenovat, podle agentury Bloomberg zvažuje utratit na 270 milionů eur na stavbu nákladního letiště v blízkosti bulharské metropole. Na černomořském pobřeží také dále hodlá vybudovat luxusní komplex hotelů a soukromých nemovitostí.

Navzdory předpokládanému vstupu nových čínských hráčů na bulharský trh však nadále zůstává největším investorem z říše středu v zemi automobilka Great Wall Motors. U města Loveč díky spojení s místní automobilkou Litex Motors od roku 2012 kompletuje díly vyrobené v Číně. S označením „made in EU“.

Autor:

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!