Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Bobřík mlčení v ČT. Nekomentujte politiku na sociálních sítích, nakázalo všem vedení

Česko

  5:00
PRAHA - Zaměstnanci České televize musí být v období před volbami do Poslanecké sněmovny obzvláště rozvážní v tom, jakým způsobem se projevují na sociálních sítích. I na svých osobních účtech. V čerstvě vydaných pravidlech předvolebního vysílání pracovníkům ČT vedení televize uložilo, aby se zdrželi komentářů k politické situaci. Regule platí i pro zaměstnance, kteří se nepodílí na zpravodajství či publicistice. Mediální odborníci podobné předpisy kvitují.

Česká televize - ilustrační foto. foto: ceskatelevize.cz

Souhrnný předpis vydala Česká televize uplynulý týden, pod dokument přidal svůj podpis ředitel televize Petr Dvořák. Pravidla upravují produkci nejvýznamnějšího média veřejné služby v zemi stejně jako chování jeho zaměstnanců, čtrnáctistránkový dokument tak reguluje ve dvanácti článcích například výrobu zpravodajských či publicistických příspěvků, způsob zvaní hostů do debat či možnost nasazovaní pořadů s politiky (pravidla zde).

Důvěryhodnost ČT klesá. Může za to propaganda, vysvětluje televize

Dva odstavce se věnují také tomu, jakým způsobem se mohou zaměstnanci České televize projevovat na sociálních sítích. První z nich se vztahuje na šéfredaktory, redaktory či dramaturgy podílejících se na výrobě pořadů týkajících se voleb. „Nesmějí ohrožovat nestrannost a důvěryhodnost České televize nebo poškozovat či ohrožovat její dobrou pověst, například vyjadřováním svých osobních názorů na politické záležitosti, kandidáty na poslance, politické strany, politická hnutí či jejich koalice,“ stojí v předpisu.

Jinými slovy takoví zaměstnanci se musí zdržet toho, aby do voleb jakkoliv glosovali na svých osobních účtech politickou situaci. Regule vychází z klíčové zásady České televize, jíž je nestrannost. „Jejich statusy a postoje vyjadřované na sociálních sítích jsou totiž často mylně interpretovány jako názor České televize. Zejména v předvolebním období se tímto snažíme maximálně vyvarovat jakémukoli zpochybnění nestrannosti České televize,“ vysvětlila serveru Lidovky.cz mluvčí České televize Karolína Blinková.

Šéf rady ČT předvolební pravidla kvituje

V druhém článku o sociálních sítích jde televize ještě dál. Nařizuje zdrženlivost i pracovníkům, kteří do výroby zpravodajství či publicistiky nezasahují. V tomto ohledu si tak musí politické komentáře na sociálních sítích odpustit všichni vedoucí zaměstnanci na prvním, druhém či třetím stupni řízení, stejně jako veřejně známí pracovníci televize. „Tato povinnost se vztahuje i na účty a weby jednotlivých pořadů, programů nebo celé České televize, ale i pro osobní účty, weby a sociální sítě a média jako taková,“ stojí také v reguli.

Pozornost mezi pracovníky České televize vyvolal kodex předvolebního chování, jelikož vedení televize ho podle informací serveru Lidovky.cz nechalo rozeslat plošně všem zaměstnancům s přípisem, že se jím také mají řídit. Regule se tak dostaly i k těm, kteří nemají se zpravodajstvím ani publicistkou nic společného. Mezi nimi se tak živě diskutuje o tom, do jaké míry platí zákaz politických komentářů na sociálních sítích i pro ně.

Česká televize.
Petr Dvořák

Mluvčí České televize k tomu dodává následující. „Komunikaci všech zaměstnanců České televize na sociálních sítích upravují interní předpisy, a to v duchu Kodexu ČT.“ Kodex České televize z roku 2003 žádné mantinely pro příspěvky na sociálních sítích nestanovil, v článku o střetu zájmů však formuluje několik obecných zásad. Tou nejdůležitější je, aby pracovníci svým jednáním neohrozili důvěru veřejnosti v nestrannost České televize. Všichni pracovníci by tak před volbami měli dávat při užívání sociálních sítí přednost určité zdrženlivosti.

Pravidly předvolebního provozu České televize se podle všeho probere na některém ze svých budoucích zasedáních Rada ČT jako kontrolní orgán. Její předseda Jan Bednář už však pro Lidovky.cz avizoval, že s kodexem souzní. „Pokud jste identifikovatelným zaměstnancem České televize, tak si myslím, že tito lidé by se v této době k politice vyjadřovat neměli, protože by tím ohrozili vnímání České televize jako nezávislého a nestranného média,“ vysvětlil Bednář.  

Rozhlas nereguluje osobní účty

V západních médiích se kodexy vystupování zaměstnanců na sociálních sítích příliš nevěnují. Nerozebírají je konkrétně. Spíše stanovují obecné principy chování, jichž si musí zaměstnanci přidržovat i na sociálních sítích. „Novináři a manažeři televizních stanic se obecně snaží chovat, aby nepoškodili stanici, pro kterou pracují,“ sdělil k této problematice serveru Lidovky.cz mediální expert Jan Potůček.

Podle Potůčka se v západních médiích pravidla chování na sociálních sítí nemusí výslovně nařizovat proto, že jsou součástí integrity každého zaměstnance. V České republice podle Potůčka pracovníci medií tak daleko nejsou. „Myslím, že je to docela rozumné nařízení, protože u nás ještě spousta lidí Facebook a další sociální sítě neumí úplně používat,“ uvažuje Potůček. „V době předvolební kampaně si myslím, že to omezené je naprosto v pořádku,“ dodal.

Podobně jako ČT se před volbami zachovalo i vedení druhého média veřejné služby v zemi, Českého rozhlasu. Rozhlas přijal pravidla předvolebních standardů už na počátku srpna. I jeho zaměstnanci musí dbát maximální korektnosti na sociálních sítích, ale rozhlas ji neukládá v případě osobních účtů. „Obecně platí, že zaměstnanec ČRo se na svém oficiálním pracovním profilu na sociálních sítích musí chovat tak, aby ctil objektivitu, vyváženost a nestrannost,“ sdělil serveru Lidovky.cz mluvčí Českého rozhlasu Jiří Hošna (kodex zde).

Pravidla předvolebního provozu ČT

Speciální pravidla pro chod ČT vydává její vedení před každými volbamiaktualizuje je v drobnostech. Chování zaměstnanců na sociálních sítích předvolební kodex upravuje v článcích VI. a VIII. Zní následovně:

Článek VI., odst. 6. - „Šéfredaktoři, redaktoři, moderátoři, editoři, dramaturgové a další osoby zúčastněné na výrobě a vysílání pořadů, reportáží nebo jejich částí, týkající se voleb, se chovají a vyjadřují na sociálních sítích v souladu se zák. č. 483/1991 Sb., Kodexem České televize a těmito Pravidly předvolebního a volebního vysílání. Nesmějí ohrožovat nestrannost a důvěryhodnost České televize nebo poškozovat či ohrožovat její dobrou pověst, například vyjadřováním svých osobních názorů na politické záležitosti, kandidáty na poslance, politické strany, politická hnutí či jejich koalice. Tato povinnost se vztahuje i na účty a weby jednotlivých pořadů, programů nebo celé České televize, ale i pro osobní účty, weby a sociální sítě a média jako taková.“

Článek VIII, odst. 5. - „Vedoucí zaměstnanci na prvním, druhém a třetím stupni řízení a dále zaměstnanci, kteří jsou veřejně známými osobami, se chovají a vyjadřují na sociálních sítích v souladu se zák. č. 483/1991 Sb., Kodexem České televize a těmito Pravidly předvolebního a volebního vysílání. Nesmějí ohrožovat nestrannost a důvěryhodnost České televize nebo poškozovat či ohrožovat její dobrou pověst, například vyjadřováním svých osobních názorů na politické záležitosti, kandidáty na poslance, politické strany, politická hnutí či jejich koalice. Tato povinnost se vztahuje i na účty a weby jednotlivých pořadů, programů nebo celé České televize, ale i pro osobní účty, weby a sociální sítě a média jako taková.“ 

Autor:

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Dětský šampon, který neštípe v očích: Přečtěte si!
Dětský šampon, který neštípe v očích: Přečtěte si!

40 uživatelů eMimina se pustilo do testování jemného šamponu KIND od značky Mádara, který je vhodný pro miminka už od prvních dnů. Jak si šampon...