Hussein řekl, že Malajsie požádala o další satelitní data země jako Spojené státy, Čína a Francie. Ministr na tiskové konferenci kromě toho potvrdil, že vyšetřovatelé prohledávají domy obou pilotů zmizelého letadla a prověřují i technický personál, který v poslední době mohl s Boeingem 777 společnosti Malaysia Airlines přijít do styku. Pilot a kopilot zmizelého stroje podle něj nežádali, aby byli společně zařazeni na příslušný let MH 370.
VÍCE ZDE: |
Prověřování cestujících a posádky zmizelého letadla i pozemního personálu potvrdil i malajsijský policejní šéf Khalid Abu Bakar. Policie nyní oficiálně vyšetřuje zmizení boeingu jako únos, sabotáž a terorismus, řekl Bakar podle agentury DPA. Dále uvedl, že policie dosud neobdržela od všech zemí požadované údaje o pasažérech. Z dosud poskytnutých informací zpravodajských služeb ostatních států prý ale nevyplynulo nic podezřelého.
Francouzské ministerstvo dopravy v neděli oznámilo, že posílá do Kuala Lumpuru tři experty z Vyšetřovacího a analytického úřadu pro bezpečnost v civilní letecké dopravě (BEA). Francouzští specialisté spolu s americkými kolegy z Národního úřadu pro bezpečnost v dopravě (NTSB) v pondělí nabídnou malajsijským úřadům pomoc při vyhodnocování dostupných údajů a organizaci pátrání po zmizelém letadle, citovala agentura AFP z prohlášení ministra dopravy Frédérika Cuvilliera.
Stroj někdo přinutil změnit směr
K nejnovější žádosti o pomoc a k intenzivnějšímu prověřování údajů o 239 osobách na palubě zmizelého letadla vedlo Malajsii zjištění, že stroj někdo přinutil změnit směr a záměrně odpojil jeho komunikační a identifikační zařízení. V sobotu o tom informoval malajsijský premiér Najib Abdul Razak. Systém ACARS byl v letadle odpojen před posledním radiovým kontaktem mezi strojem a střediskem pozemní kontroly, uvedl neděli ministr Hussein.
Vyšetřovatelé jsou přesvědčeni, že od poslední známé radarové pozice nad Jihočínským mořem letěl Boeing 777 ještě dalších sedm hodin, podle všeho západním směrem. Podle šéfa malajsijského Úřadu pro civilní letectví je možné, že se letadlo nacházelo na zemi v době, kdy z něj byly vyslány poslední zachycené satelitní signály.
Mezi oslovenými zeměmi jsou podle agentury DPA Kazachstán, Turkmenistán, Pákistán, Indie a Barma, dále pak Austrálie a Francie. Agentura DPA v této souvislosti zmínila domněnku, že Francie byla možná oslovena kvůli svým zkušenostem z pátrání po letadle společnosti Air France, které se v roce 2009 zřítilo nad Atlantským oceánem a jehož vrak byl objeven až po dvou letech.