17. listopadu 2016 11:45 Lidovky.cz > Zprávy > Dobrá chuť

Do prodeje míří 750 tisíc hektolitrů
tradičního nového beaujolais

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 1Diskuse
Beaujolais (ilustrační foto). | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Beaujolais (ilustrační foto). | foto: Lidové noviny
PAŘÍŽ Nové beaujolais je tady, zazní ve čtvrtek jako každý rok ve Francii a mnoha dalších zemích, kde se začnou prodávat mladá vína z oblastí Beaujolais a Beaujolais-villages. K zákazníkům se má dostat na 750 000 hektolitrů svěžího moku.

Toto tradiční víno je každý rok tak očekáváno zejména díky tomu, že se těší velkému marketingu. Letos bylo podle odhadů francouzských médií na komunikační kampaň vynaloženo asi 500.000 eur (13,5 milionu Kč).

Nové beaujolais přichází každý třetí čtvrtek v listopadu již od roku 1985 a proslavilo se postupně po celém světě. Doslova ho zbožňují Japonci, kteří se v posledních letech stali hlavními zahraničními klienty producentů mladého vína z Beaujolais. Do země vycházejícího slunce vždy odchází na sedm milionů lahví. Daleko za Japonskem jsou na druhém místě Spojené státy s počtem 1,8 milionu lahví.

Víno z odrůdy Gamay je asi vůbec nejznámějším mladým vínem na světě s tradicí od začátku 50. let, v České republice se ale nijak zvlášť neprosadilo. Úspěšně mu zde totiž konkurují česká mladá svatomartinská vína, která se otvírají 11. listopadu a jejichž konzumace výrazně stoupla. Ještě v roce 2005, kdy se začala nabízet, činila roční produkce 125.000 lahví, od roku 2012 se udržuje nad dvěma miliony.

Letošních asi 750.000 hektolitrů nového beaujolais představuje zhruba 100 milionů lahví o obsahu 0,75 litru. Víno pochází z vinic o rozloze 16.000 hektarů v lyonském regionu mezi Lyonem a Mâconem. Na letošní zářijové vinobraní se mobilizovalo více než 20.000 sběračů a nosičů.

Úspěch mladého beaujolais tkví především v rozsáhlém marketingu. Jen rozhlasová kampaň ve Francii, kde se tohoto vína prodá tradičně nejvíce, letos zahrnuje odvysílání 310 reklamních spotů ve čtyřech celostátních stanicích. Všechny reklamy na „Beaujolais nouveau“ končí zákonným dovětkem „Nadměrné pití alkoholu je nebezpečné pro zdraví, konzumovat s mírou“.

Beaujolais

Mladé beaujolais je tradičně ovocné, svěží víno, které se snadno pije. Vyznačuje se jemnými tříslovinami a středním tělem. Ve Francii i jinde se k jeho degustaci pořádají společenská setkání. Mnozí milovníci vína ho ale označují za podřadný mok, jehož úkolem je upoutat pozornost na oblast, kde se produkuje řada kvalitních vín, které však čelí silné místní a zahraniční konkurenci.

ČTK
  • 1Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Nejsem perfektní máma!
Nejsem perfektní máma!

Své dítě miluji, ale dávám mu opravdu to nejlepší?