5. září 2009 21:14 Lidovky.cz > Zprávy > Svět

Expedice pátrající po tajemství
Amundsenovy smrti neuspěla

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Kapitán Helge Telle stojí vedle robota Hugin 1000, s jehož pomocí pátrali po troskách letadla patřících Roaldu Amundsenovi. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Kapitán Helge Telle stojí vedle robota Hugin 1000, s jehož pomocí pátrali po troskách letadla patřících Roaldu Amundsenovi. | foto: ČTK
OSLO Norská expedice, která se koncem srpna vydala ke Špicberkům pátrat po troskách letadla polárního badatele Roalda Amundsena z roku 1928, se dnes vrátila bez výsledku. Došla k závěru, že v oblasti u Medvědího ostrova, jak se dosud předpokládalo, Amundsen rozhodně neztroskotal. Oznámili to členové výpravy, která se vrátila do severonorského přístavu Tromsö.

"Nic jsme nenašli, bohužel," řekla novinářka Lena Kamprolfová, která pátrací expedici norského vojenského námořnictva doprovázela. "Závěrem je, že Amundsenovo letadlo v oblasti není. Je to stoprocentní," dodala.

Norské vojenské lodě Tyr a Harstadt vypluly z Tromsö 24. srpna prozkoumat zhruba 120 kilometrů čtverečních dna v oblasti severozápadně od Medvědího ostrova, kde se předpokládal dopad Amundsenova hydroplánu Latham 47. Lodě měly k dispozici dva podvodní roboty vybavené nejmodernější technikou.

Automatická ponorka Hugin 1000 je schopna nezávisle mapovat mořské dno s vysokým rozlišením 12 hodin. Dálkově ovládané zařízení Scorpion 21, opatřené velmi citlivou kamerou, mohla díky pevnému spojení s mateřskou lodí v moři pracovat neomezeně dlouho.

Expedice se zaměřovala především na nalezení motoru letadla, které se naposledy ohlásilo 18. června 1928 v 18:45. Kostra letounu totiž byla vyrobena ze dřeva a lze předpokládat, že se jeho konstrukce za 80 let ve vodě rozložila. Kvůli technické poruše musela loď Tyr již po týdnu pátrání přerušit a vrátit se do přístavu. Druhá loď, na jejíž palubě byli také civilní odborníci, pokračovala až do dneška, avšak i ta se nakonec musela vrátit s nepořízenou.

Amundsen (1872-1928) stanul 14. prosince 1911 jako první člověk na jižním pólu. O čtyři týdny tak předběhl svého rivala, Brita Roberta Scotta. V roce 1926 s Umbertem Nobilem přeletěl ve vzducholodi severní pól. O dva roky později se spolu se svým spolupracovníkem Leifem Dietrichsonem a čtyřmi Francouzi zapojil do pátrání po Nobileho zmizelé vzducholodi Italia. Na Špicberky, kam měli s letounem Latham 47 doletět, ale nikdy nedorazili.

Amundsenovo tělo se nikdy nenašlo, stejně jako těla dalších členů posádky. Moře od té doby vydalo již několik částí havarovaného hydroplánu. Při původním pátrání po Amundsenovi byl v srpnu 1928 nalezen plovák levého křídla. O několik měsíců později byl objeven kus nádrže. V roce 1933 jeden parník prý dokonce narazil na jeden z motorů letadla, záhy ho ale znovu ztratil v moři.

ČTK
  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz