Hyundai je na vzestupu. Nové modely korejské automobilky udělaly obrovský skok v kvalitě, dobře jezdí – a přitom se stále drží na příznivých cenách. Ve střední třídě ale neměla pro vozy zavedených značek adekvátního soupeře. To chce změnit nové i40, které na náš trh vstoupilo nejprve jako kombi.
Není to první hyundai, který zkouší štěstí ve střední třídě. Možná si vzpomenete na sedany Sonata – nevýrazné, často bizarních tvarů, s lacinými interiéry a podprůměrnými jízdními vlastnostmi. Kombi i40 však vypadá, jako by je vyrobila jiná automobilka. Je to auto navržené Evropany, vyvinuté v Německu.
Stačí nasednout a rozhlédnout se. Interiér vypadá velice bytelně, je perfektně sestavený a myslelo se i na detaily. Hyundai i40 má vyspělou grafiku přístrojů, příplatkové kožené čalounění vypadá skvěle a třeba osvětlené zdířky na připojení externích přehrávačů v autě jiné značky neuvidíte. Jen ovládání klimatizace není zrovna intuitivní – teplota se reguluje titěrnými tlačítky, kolečkem ventilace. Rodiny, kterým je vůz určen, nadchne spousta prostoru uvnitř a velký kufr pravidelných tvarů. Sedačky po sklopení rovnou plochu neudělají, ale celkový nákladní prostor 1719 litrů by měl stačit každému.
Dojmy řidičské už jsou smíšené. Příjemně malý volant padne skvěle do ruky, ale sedí se za ním až nepřirozeně vysoko. Vysokým jedincům to ztěžuje výhled například na semafory. Jak i40 jezdí?
Slušně, ale svým nejlepším rivalům ve střední třídě se plně nevyrovná. Zkoušené auto handicapovaly na suchu velice klouzavé zimní pneumatiky Nokian, ale i tak se dala vypozorovat menší odhodlanost vozu v zatáčkách, nekomunikativnost přeposilovaného, i když přesného řízení a také o trochu menší jistota při rychlé jízdě. Na opravdu rozbitých silnicích tlumiče vozu občas trochu nestíhají. Asi ani na nejlepších pneumatikách by auto řidiče do děje nejspíš nevtáhlo, což ale u rodinného kombi nemusí být na škodu. Tohle auto má být hlavně pohodlný přepravník, což mu jde výtečně.
Otcové rodin ocení úsporný, kultivovaný turbodiesel s nezvykle skromným objemem 1,7 litru, v silnější verzi výkonem 136 koní a maximálním točivým momentem 325 Nm od dvou tisíc otáček. V těch nižších je i40 líné, ale díky přesné šestistupňové převodovce není časté řazení na obtíž. Odměnou budiž spotřeba pohybující se kolem šesti litrů, mimo město i okolo pěti. Hyundai i40 láká rozumnými cenami, štědrou výbavou a příslibem kilometry neomezené pětileté záruky se servisními prohlídkami a asistencí v ceně. Korejcům se konečně podařilo vyrobit skutečného rivala pro hlavní hráče střední třídy. V Hyundai mohou být pyšní.