"Považuji za velkou chybu, že se matematika nestala povinným předmětem maturitní zkoušky. Vždy jsem proti tomu protestoval," řekl Klaus na slavnostním shromáždění českých matematiků a fyziků. Dodal, že někteří z ministrů školství si dokonce dali jako svůj cíl, aby matematika nebyla maturitním předmětem.
ČTĚTE TAKÉ: |
Podle Klause je klesající prestiž matematiky způsobena poklesem všeobecných standardů ve vzdělání a tím, že se otevřela hráz pro "masivní získávání vysokoškolských diplomů v pochybných oborech bez matematiky". Mylná je podle něj víra v to, že výpočetní technika lidi zbaví povinnosti učit se matematiku.
Způsob myšlení
"Matematika není o počtech či výpočetních vzorcích, ale o způsobu myšlení. Její pochopení a schopnost využití v reálném životě se nedá nahradit sebelepší kalkulačkou," řekl.
Anketa
Souhlasíte s názorem, že by maturita z matematiky měla být povinná?
Zavedení povinné matematiky by se pravděpodobně nelíbilo školám zaměřeným na jazyky, humanitní obory nebo umění. Jako jediný povinný maturitní předmět mají nyní studenti češtinu, u druhého povinného předmětu mohou volit mezi matematikou a cizím jazykem. Loni při prvním ročníku státních maturit neuspělo z matematiky 53 procent studentů.
Většina českých žáků má podle mezinárodních měření k matematice a přírodním vědám negativní vztah. Podle srovnání z roku 2003 mají čeští žáci k matematice dokonce nejhorší vztah ze 41 sledovaných zemí OECD (Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj). Ze všech zemí se právě české děti v matematice také nejvíc zhoršily.