24. června 2012 7:00 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

Lidé po nehodách bývají
'zmražení', říká psycholog

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 2Diskuse
Češi zranění při nehodě v nemocnici v Gospiči | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Češi zranění při nehodě v nemocnici v Gospiči | foto: ČTK
PRAHA Psycholog ministerstva vnitra Štěpán Vymětal, který se podílí na koordinaci podpory pro zraněné i příbuzné obětí havárie českého autobusu na chorvatské dálnici. Je v kontaktu se třemi kolegy, které na místo vyslalo Policejní prezidium. Ti v noci dorazili do nemocnice ve městě Gospič, kde ošetřují desítky zraněných Čechů. Psychologickou pomoc řídí policie ČR.

"Vznikla telefonní linka, kam volaly už během soboty desítky osob," řekl psycholog ministerstva vnitra Vymětal v sobotu večer v rozhovoru pro server Lidovky.cz. "Zhruba z dvaceti lidmi z řad rodinných příslušníků bylo potřeba intervenčně pracovat."

Seznamy mají na ministerstvu zahraničí

Ministerstvo zahraničních věcí (MZV) požádalo Policejní prezidium České republiky o vyhledání kontaktů na příbuzné obětí sobotní nehody autobusu v Chorvatsku. Ministerstvo chce, aby policie tyto osoby vyrozuměla o existenci seznamu cestujících a o možnosti kontaktovat stálé operační centrum MZV v Černínském paláci v Praze na telefonním čísle 224181111.

Lidovky.cz Kdo a jak příbuzným sděluje tu nejhorší informaci o tom, že jejich blízcí při nehodě autobusu zemřeli?
Existuje seznam hospitalizovaných, ten mělo k dispozici ministerstvo zahraničí, z toho se dá porovnáním se seznamem osob, které cestovaly autobusem, odvodit, kdo havárii přežil. Jenže policie to neměla oficiálně potvrzené a tak nemohla sdělovat dedukci. Příbuzní proto volali na linku ministerstva zahraničí, tam s nimi pracovali. Policejní psychologové jsou k dispozici také v Brně.

Lidovky.cz Policie poslala do Chorvatska tříčlenný tým psychologů. Co je jeho úkolem?
Budou mluvit se zraněnými lidmi, případně s příbuznými, kteří do chorvatské nemocnice za svými blízkými dorazí. Musí zmapovat situaci na místě, zjistit, jaké jsou potřeby těch lidí a co je pro ně nejdůležitější. Jsou to specialisté školení na podobné situace, vědí, jak by ti lidé mohli reagovat, znají metody, jak lidi "zemnit", klidnit, budou s nimi pracovat. Očekávám, že ti lidé v nemocnici budou medikováni, že budou už zklidnění.

Lidovky.cz Podle záchranářů, které citovala chorvatská média, byly lidé z autobusu v takovém šoku, že ani nehledali v troskách těla příbuzných.
Když se píše o šoku, je třeba si uvědomit, že to je normální reakce. Organizmus používá šok, aby přežil, tělo například méně krvácí. Lidé mají rozhozené emoce, mohou být dezorientovaní, je potřeba je uklidnit, i když to není úplně nejvhodnější slovo. Ze zkušenosti víme, že lidé po dopravních nehodách bývají spíše "zmražení". Samozřejmě je to individuální, někdo může křičet, zejména zranění, ale většina bývá jakoby zpomalená.

Lidovky.cz V autobusu cestovaly i děti, i když v době odjezdu vašich kolegů do Chorvatska nebylo jasné, kolik jich v něm jelo? Jak moc se liší psychologův přístup k dítěti oproti dospělému?
Když záchranáři, v Česku to bývají nejčastěji hasiči, jedou k dopravní nehodě, tak si říkají, hlavně, aby tam nebyly děti. Je to emočně mnohem náročnější. Na místě je ale dítě prioritou, záchranáři se na ně soustředí, snaží se mu vyjít vstříc. Někdy děti bývají i disciplinovanější než dospělí, řeknete jim, počkej zde a ony poslechnou, zatímco dospělí mohou mít různé nápady. Důležité je, aby děti byly s lidmi, které znají, aby se na ně třeba v nemocnici mluvilo česky, aby se co nejvíce eliminoval faktor toho neznámého. Ale to platí i pro dospělé. A důležité jsou informace, kontakt s blízkými.

Při nehodě zemřelo osm lidí, desítky jsou zraněné, z toho tři cestující těžce

Osm mrtvých a více než čtyři desítky zraněných, z toho tři těžce, si vyžádala sobotní nehoda českého autobusu na dálnici ve středním Chorvatsku. Příčiny nejhorší havárie autobusu od neštěstí u Nažidel, při němž v březnu 2003 zemřelo dvacet lidí, zatím nejsou známé, chorvatská média ale spekulují o možném mikrospánku řidiče.
Autobusem jelo celkem 51 lidí. Mířili na dovolenou do kempu nedaleko letoviska Baška Voda. Okolo 04:00 SELČ ale vozidlo na dálnici A1 u tunelu Krpani asi 230 kilometrů jižně od Záhřebu narazil do sloupu, poté vjel na svodidla a převrátil se.

VÍCE ČTĚTE ZDE:

Lidovky.cz Je lepší o tragédii hovořit, nebo mluvit o jiných věcech a spíše dělat jakoby se nic nestalo?
Dělat, že to nebylo, to je zadělávat na neurotizaci. Je důležité s dětmi mluvit, samozřejmě přiměřeně jejich věku. Děti často reagují na emoce, které vidí u dospělých.

Lidovky.cz S kolika lidmi budou psychologové vyslaní policií v nemocnici ve městě Gospič pracovat?
To nevím, přijedou v noci, uvidíme co budou potřebovat, zda nebude třeba vyslat posily. Může se to vyřešit rychle, bude záležet na tom, kolik lidí a jak dlouho budou muset v nemocnici zůstat, to se nedá předvídat. U dopravních nehod bývá obecně několik kruhů lidí zasažených tragédií. Vnitřní okruh, to jsou ti zranění, přeživší a jejich rodiny, další okruh, to jsou záchranáři, svědkové a nakonec je širší okruh, tam patří novináři, doktoři, atd. A pomoc často potřebují i lidé, kterých se ta tragédie dotkla i nepřímo.

Jak pomáhají psychologové?

Psychologové MV a PČR v součinnosti zorganizovali následující pomoc:
1) Pod Policejním prezídiem byla zřízena nonstop telefonická Psychologická linka policie pro osoby zasažené nehodou: 974834788. Linka je určena pro zasažené cestující, jejich rodiny a blízké a pro zúčastněné pracovníky, kteří se podílí na řešení následků nehody. Cílem linky je: krizová intervence, poradenství, podpora a přenos informací. Linka funguje také jako centrum pro organizaci psychosociální pomoci. Linka zaznamenala v průběhu prvního dne desítky hovorů.
2) Psychologové PČR Jihomoravského kraje zajišťují psychosociální podporu potřebných osob v Brně.
3) 2 psychologové a 1 krizový intervent PČR JMK odjeli v pozdních odpoledních hodinách 23.6.2012 do nemocnice do chorvatského města Gospič, kde budou zajišťovat: krizovou intervenci zraněným a jejich rodinám, monitoring, zjišťování a zajišťování potřeb zasažených osob, psychologické poradenství a přenos informací.
4) Další psychologové MV, PČR a HZS jsou v pohotovosti pro potřebu další krizové intervence a podpory zasažených občanů v urgentní fázi neštěstí (např. asistence při doprovázení při návratu do ČR, doprovázení pozůstalých, předání zasažených do další odborné péče).

Zdroj: ministerstvo vnitra.

  • 2Diskuse
Martin Prachař

Autor

Martin Prachařmartin.prachar@lidovky.czČlánky




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!