Galerie podala proti rozsudku dovolání, které nemá samo o sobě odkladný účinek. Spolu s ním ale podala návrh na odklad výkonu rozhodnutí, o kterém by měl NS rozhodnout, až k němu dovolání spolu se spisem doputuje. Podle Ježkové však návrh není důvodem, proč dosud galerie dílo nepředala. Tím jsou prý chybějící písemná stanoviska Národního památkového ústavu a Krajského úřadu Jihomoravského kraje.
K vydání Madony z Veveří z Národní galerie není potřeba souhlas, tvrdí resort |
Galerie má podle Ježkové povinnost věnovat obrazu náležitou péči a chránit jej před případným ohrožením či poškozením. „V rámci plnění této povinnosti je Národní galerie nucena trvat na předložení vyjádření příslušných orgánů zabezpečujících dohled nad řádným plněním zákona o státní památkové péči při přemisťování národní kulturní památky,“ uvedla v prohlášení Ježková. Farnost je spolu s Diecézním muzeem v Brně, kde má být dílo vystaveno, přesvědčena o tom, že všechny podmínky pro předání jsou splněny.
Dílo zatím zůstává v Anežském klášteře v Praze. Tamní odborníci ve čtvrtek uvedli, že stále čekají na to, až se na ně kvůli transportu obrátí kolegové z brněnského muzea. Sami prý mají připraveny všechny předávací protokoly a pracovníky muzea v Brně informovali o tom, v jakých podmínkách musí být dílo vystaveno.
Farář z Veverské Bítýšky Marek Hlávka řekl, že farnost jakožto majitel obrazu galerii kontaktovala opakovaně. Na 9. února dokonce zajistila přepravu specializovanou transportní firmou i policejní doprovod, galerie si ale podle Hlávky kladla stále další podmínky. Pasovala se do „role kontrolora“, uvedl Hlávka. Komunikace podle něj nebyla přiměřená.
Přeprava podobně vzácných historických děl je náročná. Vždy s ním musí jet zástupce majitele jako kurýr. Za přísných bezpečnostních podmínek se převážejí všechna umělecká díla, ta stará stovky let ale vyžadují zvláštní péči. Převážejí se v dřevěných vypolstrovaných bednách s klimatizací buď speciálními nákladními auty se vzduchovým odpružením a klimatizací, anebo letecky.
Bedny musejí být na místě nejméně 24 hodin před transportem, aby se v nich nastavilo příslušné klima. Také po příjezdu na místo si umělecká díla musejí 24 hodin v transportních bednách zvykat na klima výstavních prostor, poté jsou za přítomnosti restaurátorů a kurýrů vybalena a nainstalována na podstavec či do vitrín.
Zmařena investice
Diecézní muzeum v Brně podle svého ředitele Martina Motyčky udělalo vše potřebné pro splnění přísných podmínek spjatých s uchováváním Madony z Veveří jakožto národní kulturní památk, pocházející z doby před polovinou 14. století. Vyžádalo si to investici v řádu statisíců korun, která je pro tuto chvíli zmařená. Národní galerie by měla gotický obraz podle pravomocného rozsudku vydat farnosti Veverská Bítýška, která jej chce umístit právě v Diecézním muzeu.
Národní galerie si klade podmínky, pokud ale Madonu z Veveří nevydá, hrozí jí exekuce |
Galerie ale zatím obraz nevydala. Právník farnosti František Severin stanovil jako nejzazší termín čtvrtečních 17 hodin. Jinak se v pátek obrátí na exekutora. Zatím nic nenasvědčuje tomu, že galerie ve čtvrtek obraz předá. Je smutné, že sakrální obraz Madony z Veveří musí kvůli jednání Národní galerie v Praze procházet tímto nedůstojným procesem, uvedl Motyčka.
Národní galerie dostala na předání obrazu lhůtu 30 dní od právní moci rozsudku Městského soudu v Praze. Podle původních výpočtů měla vypršet v pátek, nicméně podle právníka bítýšské farnosti je už lhůta ve skutečnosti od neděle propadlá. Vypočítal to z originálu rozsudku s vyznačenou právní mocí, což je podle něj jediný závazný dokument. Čtvrtečních 17 hodin je prý náhradní, nepřekročitelná lhůta.
„Jak jsem už dříve uvedl, na zítra, pátek 19. února 2016, jsem ohlášen u soudního exekutora, kterému tuto kauzu předám,“ uvedl Severin.