Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Mládkův resort budou propagovat Parlamentní listy. Ministerstvo zaplatí 165 tisíc

Česko

  12:46
PRAHA - Ministerstvo průmyslu a obchodu si objednalo online propagaci na serveru Parlamentní Listy. Za uveřejnění několika PR článků, rozhovorů, reportáží a fotografií na webu, který je spojovaný se šířením dezinformací, zaplatí 165 tisíc korun. Resort výběr odůvodnil výhodnou cenou.

Jan Mládek (ČSSD) foto:  Michal Šula, MAFRA

VZP si platila kampaň na Parlamentních listech. Za PR články dala přes 200 tisíc

Internetová reklama, kterou si resort vedený Janem Mládkem (ČSSD) objednal, by se na stránkách Parlamentních listů měla postupně objevovat v období od února do prosince letošního roku.

Dohromady jde o deset PR článků, tři rozhovory s vrcholnými zástupci úřadu, dvě reportáže na předem stanovené téma, uveřejnění tří desítek tiskových zpráv či několika vybraných fotografií, které by měly být medializovány rovněž na sociálních sítích serveru. Další dva PR články budou publikovány na webu Krajských listů, který stejně jako Parlamentní listy provozuje společnost Our Media.

Dezinformační a manipulativní web

O Parlamentních listech se v poslední době mluví v souvislosti s šířením internetové proruské propagandy v Česku. Z analýzy Masarykovy univerzity v Brně například plyne, že metody užívané redaktory zásadně odporují žurnalistickým pravidlům. „Autoři používají emotivní figury nebo manipulativní techniky a například každý pátý článek vyjadřuje negativní emoci,“ okomentovala Petra Vejvodová, specialistka na propagandu z Katedry politologie Fakulty sociálních studií brněnské univerzity.

Parlamentní listy

Parlamentní listy provozuje firma Our Media. Jejím majoritním vlastníkem je senátor Ivo Valenta, který na začátku letošního roku posílil svůj podíl na 70 procent, jak informoval týdeník Respekt. Ještě donedávna se přitom o společnost dělil s mediálním podnikatelem Michalem Voráčkem. Valenta, který vlastní zároveň hazardní společnost Synot, tvrdí, že Parlamentních listy nechce zneužívat ke své politické kariéře ani do nich obsahově zasahovat.

Podnikatel a senátor Ivo Valenta.

Mezi takzvané dezinformační a manipulativní weby server před časem zařadil ve své analýze i think-thank Evropské hodnoty. Podle ministerstva však taková skutečnost neměla na rozhodování při výběru inzertní plochy vliv.

„Cílem ministerstva není šíření dezinformací, ale takových sdělení, za jejichž obsah resort stoprocentně ručí. Rozhodující byla cena v kombinaci s počtem přístupů na web,“ zdůvodňoval pro Lidovky.cz mluvčí František Kotrba. Na dotaz, zdali si web platí propagaci i na jiných stránkách, nereagoval.

Jak vyplývá z objednávky před nedávnem zveřejněné v registru smluv, inzerování všech zmiňovaných textů vyjde včetně DPH na 200 tisíc korun. Ministerstvo průmyslu a obchodu však není plátcem daně, zaplatí tak „pouze“ 165 tisíc.

Oblíbený reklamní server

Na webu Parlamentní listy si v minulosti platilo inzerci i ministerstvo pro místní rozvoj, které si objednalo kampaň na serveru Krajské listy. Provozovatel stránek je ovšem neoznačil jako komerční sdělení, což by podle zákona měl. Se zveřejněním neoznačené reklamy má zkušenost i pražský magistrát, jenž v loni v létě za bannery a čtyři texty informující převážně o zákazu segwayů ve městě zaplatil téměř 120 tisíc korun. Na oba případy tehdy upozornil Český rozhlas. Problémem takových případů je, že čtenář považuje chválu a propagaci státních institucí za objektivně zjištěné informace a ne za sebereklamu úředníků.

Zástupci MPO ale obavy z toho, že by podobný incident museli řešit také, nemají. „U komerčních sdělení resortu, počítáme s tím, že budou i takto označena,“ řekl Kotrba s tím, že web zatím podle jeho zjištění publikoval tiskové zprávy ministerstva v rámci běžného zpravodajství.

Web Parlamentních listů.

Inzerci si na webu mimo jiné platil i někdejší hejtman Jihomoravského kraje Michal Hašek (ČSSD), Moravskoslezský kraj za vedení Miroslava Nováka (ČSSD) či Všeobecná zdravotní pojišťovna, v jejímž případě některé texty taktéž nebyly vedené jako komerční, jak upozornil server Lidovky.cz loni v listopadu.

Parlamentní listy jsou známé častými rozhovory s prezidentem republiky Milošem Zemanem, který s tímto médiem rád spolupracuje. Výběr pětadvaceti těchto interview vyšel dokonce knižně. Do díla Tato země je naše přispěl svými glosami i hradní mluvčí Jiří Ovčáček.

Podle NetMonitoru je server osmým nejnavštěvovanějším zpravodajským webem v Česku. Měsíčně jej navštíví zhruba osm set tisíc reálných uživatelů. Unikátní listopadový projekt serveru Lidovky.cz s názvem Češi žijí v zajetí sociálních bublin ukázal, že čtenáři Parlamentních listů jsou často zároveň příznivci antisystémových uskupení.

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...