2. srpna 2015 14:00 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

,Nehraj si s tím merkurem, nebo se nevdáš’. Česku dál vládnou genderové stereotypy

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 9Diskuse
Hlavně by děti měly být šťastné | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Hlavně by děti měly být šťastné | foto: Shutterstock
PRAHA Genderové stereotypy jsou podle ministra pro lidská práva vštěpovány dětem už ve školce. Na základní škole je pak ještě více prohlubují učebnice i učitelé. Ve vládní strategii pro rovnost žen a mužů proto ministr Jiří Dienstbier řeší, jak sjednotit vzdělávací postupy pro obě pohlaví.

Autoři čítanek a učebnic oslovují čtenáře „žáci“ nebo „kluci a holčičky“. I to je jedna z námitek ministra pro lidská práva proti současné podobě vzdělávacích materiálů.

„Jazyk má obrovskou symbolickou hodnotu, a pokud chceme uvést dva ekvivalenty, přičemž jeden ale napíšeme zdrobnělinou, okamžitě tím klesá symbolická hodnota tohoto slova,“ napsal LN ministr Jiří Dienstbier (ČSSD).

Dívky jsou navíc v učebnicích podle resortu vykreslené jako ty, které mají pečovat, a chlapci jako ti, kteří budou pracovat v technických oborech. „V obsazích učebnic nejde jen o samotný text, často to jsou doprovodné ilustrace či příklady, které jsou genderově stereotypní a znázorňují ženské či mužské postavy v určitých, takzvaně tradičních rolích,“ míní také ministr.

A s tímto přístupem se podle něho střetávají dívky a chlapci v době, kdy se vytvářejí jejich představy o uspořádání společnosti i vize, jaké profesi by se jednou chtěli věnovat.

Příručka pro školy i úřady

Resort proto ve vládní strategii pro rovnost žen a mužů, schválené do roku 2020, uvedl, že je nutné do učebnic zanést více „genderově citlivých textů“. Uvádět by se v nich také měly příklady ženských osobností, které v nich v současnosti chybí. Podobné snahy už ale na vládní úrovni vznikaly. Například v roce 2008 přišlo ministerstvo školství s programem Genderová rovnost v učebnicích. O dva roky později tento resort vydal příručku pro školy a státní správu, která je měla učit genderově vyrovnanému vyjadřování. Tu však z webových stránek hned ten rok stáhl.

Genderová problematika ve vzdělání.

Odborníci, které LN oslovily, se ale shodují, že podoba učebnic nemá zásadní vliv na to, pro jakou profesi se děti jednou rozhodnou. Pozornost by se podle nich měla spíše zaměřit na přístup učitelů.

„Myslím, že děti v tomto ohledu z učebnic zmatené nejsou. Nejsou ke všemu jenom pro ně, je to učební materiál, se kterým pracují i učitelé,“ říká dětská psycholožka Ilona Gillernová z Univerzity Karlovy. Problémem však podle ní je, že pedagogové k dětem přistupují podle toho, v čem sami vyrůstali. „V této profesi převažují učitelky a vycházejí ze své vlastní zkušenosti. To se nedá přeskočit. Bylo by dobré nabízet učitelům další vzdělávání,“ dodává.

Stereotypní kantoři

Že se školám stereotypy nevyhýbají, připouští i odborník na vzdělávání Tomáš Feřtek ze společnosti EDUin. Netýkají se však podle něho jen toho, jakou profesi si má vybrat dívka a jakou kluk.

„Horší je, když se učitel neumí vyrovnat s tím, že má dítě dva tatínky či maminky, a komentuje to, když nutí kluka v hodině nosit sponky, protože kluci přece dlouhé vlasy nenosí a nebrečí. Když holkám někdo říká, že je kluci nebudou chtít, když si budou hrát s merkurem. Což jsou všechno reálné zážitky,“ sdělil Feřtek. Podoba učebnic je tak podle něho menší částí celého problému se stereotypy ve školství.

Práce škol je ale podle ministerstva školství kontrolována Českou školní inspekcí. „Jak ve školském zákoně, tak v rámcových vzdělávacích programech jsou diskriminační dopady, nejen ve vztahu k rovnosti žen a mužů, zakázány,“ napsala mluvčí Jitka Ježková.

Další vzdělávání pedagogů řeší i vládní koncepce. Účinek cílených programů, po kterých volá, však podle Dienstbiera nemusí být stoprocentní. „Obecně lze říci, že problém vnesení do školství nových aspektů naráží stejně jako kdekoliv jinde na ideu fungujících tradic,“ obává se ministr. Česko podle něho stojí v mezinárodním srovnání před výzvou.

  • 9Diskuse
Michaela Kabátová

Autor

Michaela Kabátovámichaela.kabatova@lidovky.czČlánky




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz