22. června 2016 16:00 Lidovky.cz > Zprávy > Pivo a pivovary

Praha pije desítku, Morava ležák

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Tradici desítek odstartoval v Praze Staropramen  | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Tradici desítek odstartoval v Praze Staropramen | foto: Lidovky.cz
PRAHA Česko a zejména střed republiky je stále zemí desetistupňového piva. Dál od centra lidé přecházejí víc na silnější pěnivý mok. Čím to je?

Bývaly prý za komunistů časy, kdy levému břehu Vltavy v Praze vládla desítka od Staropramene a pravému spíš od Kozla.

Desítkovou tradici sice v hospodách hlavního města odstartoval místní smíchovský Staropramen, ale dnes se po celém Česku prosazuje především desetistupňový Gambrinus.

Jak ale ukazuje nejnovější průzkum společností Nielsen a Data servis (vyhodnocují prodeje v obchodech a v gastronomii), desítky obecně jsou sice na ústupu po celé republice, stále ale převažují. Zejména v restauracích a hospodách v Praze a středních Čechách.

A platí, že čím dál od hlavního města, tím si lidé víc dopřávají plnější a vícestupňová piva.

Silná Morava

Jedenáctky mívaly dříve převahu na severu Čech, ale nyní mají na prodeji v pohostinství největší podíl z celé republiky na jižní Moravě. Dvanáctkám sice – poměrně logicky – vládnou západní Čechy, ale těsně na druhém místě je severní Morava, kde kromě toho mají dvanáctky největší podíl na prodeji baleného piva v obchodech.

Severní Morava je doménou značek Radegast a Ostravar z pivovarů Plzeňského Prazdroje a Staropramen. Dvanáctky jsou zde oblíbené tradičně dlouhé roky. A není to prý jen tím, že horníci měli dost peněz na dražší pití.

„Je v tom určitá chlapskost, spojená s pitím silnějšího piva, potřeba uvolnění po náročné práci v těžkém průmyslu a také to, že místní pivovary uměly vždy uvařit velmi dobrou a dobře pitelnou dvanáctku, odpovídající chuťovým preferencím zdejších lidí,“ nabízí vysvětlení Kateřina Nevolová, manažerka výzkumu společnosti Pivovary Staropramen, které data, popisující odbyt všech pivovarů bez rozdílu značek, LN poskytly.

Na rozmanitost značek, které dnes mají konzumenti k dispozici, mají stále větší vliv mini a malé pivovary, jejich podíl na celkové spotřebě je však stále minimální, zhruba necelá dvě procenta.

Takže trh a tedy i regionální podíly podle stupňovitosti ovlivňují skoro výhradně ti největší výrobci. Zejména značka Gambrinus, která je stále nejprodávanější v Česku.

Obchodům vládne desítka

„Jedenáctky jsou často k mání za cenu, která se od desítek zas tak moc neliší. Pivař podle mě ale příliš nerozlišuje, zda pije desítku nebo jedenátku. On spíš požaduje určitou vyšší plnost chutě,“ říká za skupinu Plzeňský Prazdroj marketingový manažer značek Gambrinus a Radegast Marek Dvořák.

Zatímco v hospodách souhrnně za celé Česko se už téměř vyrovnal prodej desítek s dvanáctkami (jedenáctky jsou až na třetím místě), jiná situace panuje při prodeji piva „na doma“, tedy lahového, v PET lahvích nebo plechovkách.

„V obchodech si kupujeme nejčastěji desítky, a to téměř ze 60 procent. Jedenáctky a dvanáctky mají vyrovnaný podíl kolem 18 procent,“ popisuje výsledky šetření Nevolová.

Společnosti Nielsen a Data servis popisují zvlášť oblast prodeje v obchodech, respektive gastronomii, ale neukazují souhrnná čísla obou prodejních segmentů dohromady. V celkovém porovnání a za celé Česko se prodej ležáků (dohromady jedenáctky a dvanáctky) loni téměř vyrovnal kategorii výčepních piv (sedmi až desetistupňová piva).

Přitom ještě před deseti lety byl prodej těch levnějších výčepních dvojnásobný.
„Velký pokles výčepních piv příliš pivovarům z hlediska ekonomiky nevadí. Růst dražších ležáků to kompenzuje,“ komentuje situaci analytik a někdejší dlouholetý ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven Jan Veselý.

  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz