12. ledna 2016 18:00 Lidovky.cz > Zprávy > Svět

Průlom v boji s AIDS? Izraelští vědci
věří, že nalezli lék na smrtící nemoc

• Poslat
  • Redakce
  • 7Diskuse
Verdikt: HIV pozitivní. Pokud se úspěch izraelských vědců potvrdí, nabídne... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Verdikt: HIV pozitivní. Pokud se úspěch izraelských vědců potvrdí, nabídne... | foto: Shutterstock
JERUZALÉM  Izraelští vědci jsou přesvědčeni, že dokáží zničit lidské buňky napadené virem HIV. Profesoři Hebrejské univerzity v Jeruzalémě Abraham Loyter a Asaf Friedler uvedli, že testování nového způsobu léčby na nemocných začne do tří měsíců.

Lidem, kteří onemocní virem HIV, vstupuje virus do krevních buněk, kde zůstává skrytý a lékaři zatím nedokáží určit, kdy dojde k jeho „probuzení“ a začne se šířit. V minulých desetiletích však vědci vynalezli koktejl léků, který tento proces oddaluje. Ve výsledku se tak nemoc AIDS přeměnila ze smrtelné epidemie na chronickou nemoc, píše izraelský server Ynetnews.

Konec nosičů viru

Loyter a Friedler už na toto téma podnikli jeden úspěšný výzkum, díky němuž s nimi podepsala exkluzivní smlouvu na vývoj léku společnost Zyon Pharmaceutical.

Vědci jsou přesvědčeni, že buňky infikované virem HIV mohou být zničeny, ani by došlo k poškození celého těla, a zaměřili se proto na léčbu buněk, které virus transportují. Do těchto buněk chtějí přenést kopii DNA viru ve velkém množství, což by mělo aktivovat sebedestrukční mechanismus buněk.

Vědci proto vyvinuli nový druh peptidů (látky vzniklé spojením několika aminokyselin), které proces způsobí. Peptidy kombinované s už existujícími léky testovali na buňkách infikovaných virem HIV. Výsledky jsou slibné: během léčení virus vymizel.

T-lymfocyt napadený virem HIV.

Virus se v napadených buňkách neobjevil už během dvoutýdenního léčení, ani v následujících dvou týdnech po jeho ukončení. Došli proto k názoru, že šíření viru může být nejen zastaveno, ale že se napadené buňky dají i zničit.

Výsledky bádání publikoval časopis AIDS Research and Therapy Journal. Mnozí vědci ale poté vyjádřili pochybnosti, zda jde o skutečný průlom. Optimistický je naopak Patrick Levy, první výkonný ředitel Izraelské operační skupiny proti AIDS.

„Zprávy o přelomových objevech v boji proti AIDS se objevují pořád, tak se snažím neočekávat moc, abych nebyl zklamaný. Tentokrát to ale vypadá na zajímavý průlom. Pokud to dosáhlo fáze klinického testování na lidských bytostech, jde určitě o dramatický rozvoj a skutečnou novinku,“ prohlásil.

V Izraeli sice v roce 2014 zaznamenaly úřady pokles nemocných virem HIV, v homosexuální a bisexuální komunitě ale naopak počet nakažených vzrostl. Ministerstvo zdravotnictví proto přišlo s programem pomoci nakaženým přistěhovalcům bez zdravotního pojištění.

Úspěch v 15 ze 17 případů

Už loni v prosinci ohlásila podobný průlom v boji proti AIDS norská biotechnologická firma Bionor. Její experti přišli s kombinací léků, které měly odhalit „ukrývající se“ virus v těle a poté jej zničit. Testy na vzorku 17 HIV pozitivních pacientů přinesly jasný pokles přítomnosti viru. Léčba byla úspěšná u 15 ze 17 pacientů. „Je to důležitý úspěch v cestě k nalezení fungujícího léku na HIV,“ řekl agentuře AFP mluvčí firmy Jorgen Fischer.

Podobně jako vědci z Hebrejské univerzity, i norští experti zvolili následující přístup – virus chtějí nejprve „probudit“ a poté ho zničit. K první fázi léčby používají lék proti rakovině Romidepsin, poté vakcínu Vacc-4×, která připraví imunitní systém na nalezení a zničení napadených buněk.

Podle odhadů OSN už zemřelo na AIDS 39 milionů lidí, dalších 35 milionů žije s virem HIV.

rokMilan Rokos
  • 7Diskuse

REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.