Desetileté děti, jejichž rodiče mají ambici dostat je z páté třídy na osmileté gymnázium, mívají v posledních měsících před přijímačkami napilno.
Střední školy, o které se bojuje. LN přinášejí žebříčky nejžádanějších škol |
„Chci se dostat mezi chytřejší spolužáky, dokázat si, že na to mám,“ říká desetiletá Adéla, která se letos bude hlásit na dvě pražská osmiletá gymnázia. Zatím se pozvolna připravuje doma s rodiči, od února prý ale pojede „naostro“. Čeká ji víkendový přípravný kurz, cvičné testy a celá sbírka úloh z matematiky. V té prý musí zabrat nejvíc, měla z ní totiž dvojku. Pokud se letos na osmileté gymnázium nedostane, zkusí to za dva roky znovu, na šestileté.
Podobně cílevědomě se na přijímací zkoušky víceletých gymnázií připravuje řada dětí. Vyplývá to z výzkumného projektu Close, na němž už pátým rokem pracují odborníci z Ústavu výzkumu a rozvoje vzdělávání Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Cílem je podrobně zmapovat vliv a okolnosti fungování víceletých (především osmiletých) gymnázií v českém školství. Dotazníkového šetření se zúčastnilo 4438 žáků pátých tříd ze 163 základních škol. Výzkum končí sice až příští rok, dílčí výsledky jsou ale k dispozici. A podle autorů přináší silné podněty k zamyšlení.
Povinnou maturitu z matematiky budou mít jen gymnázia a lycea |
„Z výsledků šetření je zřejmé, že děti věnují přípravě na přijímací zkoušky velikou péči. Čtyřiaosmdesát procent žáků uvedlo, že se v posledním pololetí před přijímačkami připravovali minimálně jednou týdně, téměř polovina žáků skoro každý den,“ uvedla autorka projektu Jana Straková. Nejčastěji se děti učily s rodiči, šestnáct procent z nich navštěvovalo speciální přípravné kurzy. A pečlivá příprava se většinou vyplatila. Ti, kteří se učili denně, byli u zkoušek dvakrát úspěšnější.
Dostávají se na víceletá gymnázia ti nejchytřejší? Kolik dětí se na ně hlásí? A kolik z nich přijímačky udělá?