26. srpna 2010 12:57 Lidovky.cz > Zprávy > Svět

rozkládají nově objevené bakterie

• Poslat
  • Redakce
  • 8Diskuse
Nově objevený druh mikrobů rozkládající ropu (v červeném kroužku) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Nově objevený druh mikrobů rozkládající ropu (v červeném kroužku) | foto: ČTK
WASHINGTON/PRAHA Nově objevené druhy mikrobů "čistí" vody Mexického zálivu zamořeného ropou. Rychlost, s jakou tyto bakterie ropu likvidují, zcela předčila očekávání vědců.

Dosud neznámý druh mikrobů mohl obrovské podmořské "mračno" ropy, nalezené v hloubce asi 1 100 metrů, už úplně odstranit, tvrdí studie, která byla zveřejněna v odborném časopise Science. Bakterie rozkládající ropu jsou pozoruhodně efektivní, informovali vědci z Lawrenceovy národní laboratoře v kalifornském Berkeley.

Čtěte více o ropné katastrofě:

Po potopení ropné plošiny Deepwater Horizon, ke kterému došlo před čtyřmi měsíci, našli vědci v červnu pod mořem asi 35 kilometrů dlouhé "mračno" z malých kapiček ropy, která v té době do moře unikala ve velkém množství.

Jenže minulý týden vědci z Oceánografického institu ve Woods Hole informovali, že odstraňování této ropy z vody přirozenou cestou mikroby neprobíhá tak rychle, jak doufali. Své výsledky však podložili měřením obsahu kyslíku ve zkoumané mořské oblasti. Ten se téměř nesnížil, i když ho mikroorganismy při rozkládání ropy obvykle z vody odebírají.

Autoři nejnovější studie tvrdí, že nově objevený druh mikrobů při rozkladu ropy využívá kyslíku jen málo. Mikroby jsou příbuzné už známému druhu gamma-proteobacteria. Při přezkoumání více než 200 vzorků vody vědci zjistili, že bakterie byly mezi rozptýlenou ropou přítomny v neobvykle velkém množství. To, že jsou poměrně nenáročné na kyslík, je přitom velmi důležité. Kdyby ho spotřebovávaly příliš, vznikly by mrtvé zóny a mohl by být poškozen ekosystém. Při rychlosti, jakou bakterie rozkládají ropu, mohlo už ropné "mračno" z moře zmizet. Není to však úplně jisté a je potřeba to ještě ověřit.

Lidovky.cz, mtrMiluše Trefancová
  • 8Diskuse

REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.