Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Šátky ve školách? Vždyť pankáči ani gotici také nevadí, říká odborník

Česko

  7:00
PRAHA - Případ muslimských studentek, kterých se zastala ombudsmanka Anna Šabatová, opět rozvířil debatu o českém postoji vůči islámu. Jde skutečně o bezpečnostní a hygienické důvody, anebo o další projev netolerance odlišného vyznání? „Školy tolerují, když děcka chodí jako gotici nebo pankáči. Proč by měly vadit šátky?“ říká v rozhovoru pro Lidovky.cz Tomáš Petráček, vedoucí Katedry kulturních a náboženských studií Univerzity v Hradci Králové.

Muslimka s hidžhábem - ilustrační foto: Shutterstock

Lidovky.cz: O co v této kauze podle vás jde? O šátek jako kus oděvu, který vadí z hygienických či bezpečnostních důvodů, anebo o jeho symbolickou hodnotu, kterou v islámu má?
Ten šátek nezakrývá tvář, a pokud nepřekáží ve výkonu profese, myslím, že stát nemůže jeho odložení vymáhat. Vidím v tom francouzské pojetí neutrality státu, které mylně vychází z toho, že ateistický přístup je nábožensky neutrální a jakékoli náboženské vyjádření je nějak zabarvené. Jenže i ateistický pohled je deklarace určitého postoje.

Lidovky.cz: Pokud i ateisté vyjadřují své přesvědčení, tedy že nevěří v nic, je to snad o tom, kdo bude silnější a vyhraje?
Znamená to dominanci, vynucování si ateistického diskurzu většiny, protože i oni se vyjadřují, a tím si to prosazují a vynucují na ostatních. To není neutrální, to je naivní. Třeba anglický model nechává prostor, aby jednotlivé tradice nosily své symboly, a nikomu do toho nic není. Vždyť školy tolerují, když jim tam děcka chodí jako gotici nebo pankáči, a to je taky deklarace postoje. A řadě škol to nevadí. Proč by měly vadit šátky?

Lidovky.cz: V tomto případě se tedy podle vás jedná o diskriminaci?
Pokud to není zdůvodněné například problémem v pracovním výkonu, tak je to diskriminace. Problém by byl, kdyby rodiče dívek požadovaly například oddělené třídy nebo aby všechny studentky nosily šátky. To už by byl atak na náboženskou neutralitu školy či státu. Ale pokud chtějí jenom nosit šátky, není to nijak negativní či ohrožující.

Lidovky.cz: Takže vadí šátek coby náboženský symbol islámu. Řádovým sestrám ale také nikdo nic neupírá.
Úbor zdravotních sester vlastně vznikl z hábitů řeholnic, protože v 19. století prakticky všechna obsluha v nemocnicích byla zajišťovaná pomocí ženských kongregací. Donedávna sestry nosily i čepce a měly zahalené vlasy. Je proto absurdní, že něco, co bylo dříve běžné, by se mělo dnes zakazovat. Společnost, která je liberální a zakládá si na rovném přístupu ke všem, by tohle neměla upírat ostatním.

K tématu

Lidovky.cz: Ministr školství Marcel Chládek se ke kauze vyjádřil v tom smyslu, že zákaz zahalování byl formulován ve školním řádu zdravotnické školy, a není proto možné ho kvůli pár případům měnit. Navíc je společný pro všechny studující. Jedná se snad v tomto případě o narušení autonomie školy?
Proč by měl školní řád něco takového zakazovat? Za každým nařízením školního řádu musí být vnitřní logika, proč to vyžaduje. Nemůžeme přece akceptovat existenci takových řádů, jejichž opatření nejsou racionálně zdůvodněna a vyargumentována. Chybí funkční logika. Jde o český strach z islámu, a zároveň o jakési české siláctví: my se těch muslimů sice bojíme, ale dáme zahulit alespoň těm studentkám, které to chtějí nosit.

Lidovky.cz: V podobných situacích se vždy dostane do střetu český ateismus a islám, ale nikdy si nevíme rady, jak věc vyřešit. Co tedy s českým postojem k islámu udělat?
To je dané tím, že minority, které jsme tady doteď měly, byly bezproblémové. Slováci, Ukrajinci i Vietnamci se velmi rychle přizpůsobí a vnějškově se vůči většinové české společnosti nevymezují. Teď se tady objevil tento případ, který v kontextu toho, jak radikální odnože islámu ve světě působí, vzbuzuje u Čechů strach.

Lidovky.cz: Strach z neznámého?
Běžný český ateista se islámu strašně bojí, nerozumí mu, neví, o co v něm jde, a toto je panická reakce. Ale tyto nerozlišené, nevyargumentované, panické postoje působí mnohem víc problémů než zdánlivě řeší. Jaká totiž bude zkušenost zmíněných studentek, když nemůžou navštěvovat školy, a nebo budou nuceny popírat svou identitu? Bude to pro ně znamenat, že společnost je vůči nim bezdůvodně nepřátelsky naladěna.

Lidovky.cz: Je ale rozdíl mezi schopností akceptovat odlišnost, a uznáním bezproblémových skupin, které se zpravidla přizpůsobí české kultuře...
Anebo jako například Slováci mají kulturu, která se neodlišuje od té naší. Do čeho se ale mají menšiny integrovat? Do českého relativismu, neschopnosti v něco věřit, stát si za vlastníma hodnotama? To je přece nemůže povzbudit k asimilaci, taková kultura v nich nebudí respekt. Lidé jsou ochotni akceptovat kulturu, která se jim jeví jako silnější, hodnotnější, perspektivnější. Ale absence jednotícího momentu v moderní české identitě, něco, proč jsou lidé ochotni žít a umírat, pro co se obětovat, tento nedostatek hodnot české společnosti je markantní. Proč by měli opouštět nějakou identitu, která je silná a nosná, ve prospěch postmoderní relativistické rozbředlosti?

Lidovky.cz: Takže snadno padá i argument, který často slýcháme: ‚Když sem přišli, tak se mají přizpůsobit’?
Člověk, který přichází jako imigrant do nějaké kultury, by se měl přizpůsobit. Ale to mu zároveň nebere právo, aby se nesnažil společnost, do které přichází, změnit podle svého. To je dialektický proces, kdy se většina obohacuje tím, co přináší menšina, bere si její hodnoty, a zase naopak. Ale říct, že imigrant musí an block akceptovat vše, co je ve většinové kultuře, to ani nefunguje. Když tady imigranti žijí, mají právo nenásilně, demokraticky a kulturně ovlivňovat vývoj ve společnosti a držet si hodnoty a tradice, které jim jsou vlastní.

Lidovky.cz: Představa světa složeného ze striktně oddělených států, kdy každý z nich má vlastní kulturu včetně náboženství, je tedy neudržitelná...
Takhle to ani nikdy nefungovalo. Kultura i náboženství je dynamický proces, to je dění, ne danost. I v české identitě jsou velké proměny. Na konci 18. století Češi platili v Evropě za jeden z nejbigotnějších katolických národů na světě, za skutečně zuřivé katolíky do morku kostí. A nyní jsme zase nejvíce ateistickým národem. Převahu získávají kultury, které se jeví jako nejživotaschopnější.

Po kliknutí se fotografie zvětší.

Lidovky.cz: Toho se Češi bojí?
Tváří v tvář islámu - my už žádné hodnoty nemáme, v nic nevěříme, jsme cyničtí, relativističtí, nemáme ani žádné autority. A proto se bojíme lidí, kteří ještě v něco věří a mají pocit, že v životě o něco jde.

Lidovky.cz: Co se musí stát, abychom islám přestali vnímat a priori jako hrozbu?
Krize není jen u nás, ta je i v dalších evropských zemích. Lidé se bojí islámu, protože zrcadlově odráží slabiny jejich vlastní civilizace. Problém je, že identita evropské společnosti, české zvlášť, je na vodě, hodnotově rozvrácená. Odpověď na krizi je, že si Evropa znovu najde kořeny a uspořádá hodnoty, které bude sdílet jako společenství. Evropská společnost je atomizovaná, všichni sledují své životní individuální plány, neznají vlastní dějiny, nemají na co být hrdí. Když sem imigranti přicházeli po druhé světové válce, šli do společnosti, která byla nesmírně sebevědomá, znala svou identitu. A tato společnost byla pro imigranty atraktivní. Nyní ale přichází do znejistěné společnosti, která se směje náboženství. A to pro ně není hodno respektu. Vždyť ani Evropané nerespektují vlastní tradici, proč by ji měli uznávat přistěhovalci?

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...