Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Další úspěch šestnáctiletého aktivisty. Česká pošta kvůli jeho případu mění pravidla

Česko

  7:15
PRAHA - Česká pošta ustoupila stížnostem v případu šestnáctiletého aktivisty Jakuba Čecha a rozhodla se změnit podmínky pro vydávání zákaznické karty. Právě tu chtěl tehdy ještě čtrnáctiletý mladík, kterému vadil diskriminační přístup při získávání slevy. Veřejná ochránkyně práv chce dohlédnout, aby státní podnik dodržel svůj slib.

Aktivista Jakub Čech z Prostějova. foto: Richard CortésMAFRA

Chtěl získat slevu na poště, kvůli věku měl ale smůlu. Jen osoby starší patnácti let smějí být držiteli zákaznické karty, přečetl si před dvěma lety Jakub Čech, již proslulý svým úporným bojem proti úřadům.

Protože jakožto čtrnáctiletý žák základní školy nesplňoval podmínky pro získání zákaznické karty, nemohl uplatnit slevu na poštovní služby. Takové jednání mu přišlo diskriminační, podal stížnost - a uspěl. Veřejná ochránkyně práv mu dala za pravdu. Díky jejímu stanovisku nyní Česká pošta přislíbila změnu pravidel.

Změna podmínek

„Ochránkyně nedávno obdržela vyjádření pošty ke zprávě o šetření ochránkyně. Pošta v tomto vyjádření sděluje, že se ztotožnila se závěry ochránkyně a rozhodla se změnit podmínky vydávání Zákaznické karty,“ sdělil serveru Lidovky.cz za úřad ombudsmanky Anny Šabatové právník Vojtěch Pospíšil.

Nově by tak mohli lidé mladší 15 let žádat o vydání Zákaznické karty se souhlasem zákonného zástupce. Česká pošta se pro změnu rozhodla na základě interní analýzy. Ke změně ale nedojde okamžitě. „S ohledem na to, že v souvislosti s realizací bude zapotřebí vedle změny obchodních podmínek upravit také procesy spojené s udělením souhlasu s podmínkami a se zpracováním osobních údajů, nelze podmínky změnit ze dne na den,“ uvedl pro server Lidovky.cz mluvčí České pošty Matyáš Vitík.

Vedení podniku navíc ještě nevyřešilo, jakým způsobem by měli jedinci mladší patnácti let žádat o vydání zákaznické karty. Nyní je to možné osobně na všech pobočkách České pošty nebo na jejím webu přes online formulář.

Nemyslím si, že na tom, být aktivistou, je něco hanlivého, říká Jakub Čech
Patnáctiletý aktivista Jakub Čech

„Pro věkovou kategorii do 15 let bychom rádi umožnili podání žádosti pouze v písemné podobě na všech pobočkách České pošty, a to z toho důvodu, že u podání online žádosti není možné ověřit, zda souhlas za osobu mladší 15 let skutečně uděluje zákonný zástupce,“ vysvětlil Vitík.

Pošta by nicméně měla všechny nejasnosti vyřešit do několika měsíců, jak dokonce sama avizovala v dopise zaslaném ombudsmance. „Ochránkyně proto bude nadále sledovat, zda pošta podmínky skutečně změní,“ uvedl právník Pospíšil z jejího úřadu .

Už nyní je ale jasné, že jde o další vítězství Jakuba Čecha nad úředníky, kteří mu kvůli věku odepírali možnosti, jaké mají dospělí. Poprvé to byl přístup k informacím od prostějovského magistrátu, podruhé tutéž radnici vyškolil, když upozornil na její nezákonnou směrnici.

Mladší patnácti let bez slevy

Spor s Českou poštou zažehl údajně diskriminační přístup, na který upozornil sám Čech. Ustanovení podniku totiž považoval mladý aktivista za odporující Úmluvě o ochraně lidských práv a základních svobod.

„Zatímco starší patnácti let mají zdarma slevu, mladší na to nemají nárok,“ uvedl s tím, že by věc měla být nahlížena stejnou optikou jako u vyzvedávání balíků a doporučeného psaní. Česká pošta loni totiž po stížnosti čtrnáctiletého mladíka zavedla nové pravidlo, které tuto službu zpřístupnilo i těm, kteří ještě nezískali občanský průkaz.

„Někomu to může připadat jako maličkost, ale Česká pošta na zákaznickou kartu nabízí různé slevy a výhody a není fér, aby člověk, který patnácti dosáhl, platil za balíček méně než ten, komu je třeba čtrnáct let,“ odůvodňoval již dříve svou stížnost mladík z Prostějova.

Dnes již šestnáctiletý bojovník se na začátku sporu obrátil vedle veřejné ochránkyně práv i na poštovní ombudsmanku a Český telekomunikační úřad (ČTÚ). Obě instituce požádal o stejnou věc: aby Česká pošta změnila svá pravidla a slevu umožnila i nezletilým mladší patnácti let. Jeho přání však i přes souhlas Šabatové nevyhověly.

Například ČTÚ trvala na tom, že věková hranice pro žadatele o kartu má svůj jasný důvod. Tím je prý ochrana osobních údajů nezletilého. I poštovní ombudsmanka argumentovala těmi stejnými slovy.

Ochránkyně lidských práv Šabatová nicméně s tvrzením zásadně nesouhlasila. „Plošné uplatnění zákazu bez možnosti výjimek považuji za nepřiměřené, neboť v případě nezletilého mladšího 15 let by mohl souhlas se zpracováním osobních údajů udělit zákonný zástupce,“ uvedla ve zprávě o šetření „ve věci diskriminace z důvodu věku při poskytování služeb“.

Jen Šabatová mu dala za pravdu

Kromě toho dospěla k závěru, že ČTÚ pochybil, když jednání České pošty nepovažoval za diskriminační a na základě toho nenavrhl instituci změnu pravidel. O ní pak požádala i samotnou poštu. Ta si nicméně dlouho stála za svým a věc uzavřela s jasným závěrem. Kdo chce čerpat výhody, musí prý respektovat podmínky pro získání karty.

„V obchodních podmínkách zákaznické karty České pošty je jasně stanoveno, že ‚Držitelem může být jakákoliv fyzická osoba starší 15 let nebo podnikatel, případně právnická osoba, která není podnikatelem, se sídlem podnikání v České republice‘,” uvedl již dříve Vitík s tím, že si podmínky pro vydání karty stanovuje pošta sama.

„Obdobné věrnostní programy u jiných společností vyžadují minimální věk 18 let pro vydání věrnostní karty,“ uvedl dále. Šabatová si podle něj musela být vědoma toho, že by zrušení věkové hranice pro držitele zákaznické karty mělo negativní dopad. Změnu nehodlal přijmout ani Český telekomunikační úřad.

Případem se nicméně dále zabýval Úřad pro ochranu osobních údajů, který dostal celou věc k prošetření. Jeho zástupci však stanovisko do uzávěrky tohoto textu nekomentovali.

Rozdáváme hygienické pomůcky ZDARMA!
Rozdáváme hygienické pomůcky ZDARMA!

Hledáte udržitelnou a kvalitní hygienickou péči pro sebe i vaše miminko? Už dál nemusíte. Zapojte se do testování a vyzkoušejte produkty ECO by...